کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۲۴۰
تاریخ خبر:

هزینه نگهداری از نوزادان در این روز‌ها چقدر است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌خانواده‌ای که بچه‌دار می‌شود، با انواع و اقسام پیام‌های تبریک و شادباش روبه‌رو خواهد شد اما در بین این پیام‌ها کمتر کسی به هزینه‌های نگهداری از بچه توجهی می‌کند. شاید شما هم با نگاه به چهره معصومانه بچه فامیل بخواهید حداقل برای چند روز او را از پدر و مادرش قرض بگیرید اما اگر بدانید چقدر باید برای خرید شیر خشک و پوشک هزینه کنید، احتمالا در تصمیم‌تان تجدیدنظر خواهید کرد.

بعد از خرید سیسمونی، مراقبت‌های زمان بارداری و هزینه‌های زایمان، هزینه‌های دیگری سر و کله‌شان پیدا می‌شود. باید هر هفته یک بسته پوشک بخرید و هر یکی دو ماه سراغ خرید شیشه شیر، پستانک، لوسیون و شامپو بچه بروید. احتمالا بهتر باشد در این راه اعتماد بیشتری به تولید ملی داشته باشید. چراکه در این حالت هر بار عوض کردن پوشک بین دو تا چهار هزار تومان تمام می‌شود ولی اگر بخواهید روی خرید محصولات خارجی اصرار کنید، همین هزینه به هشت تا ۱۳هزار تومان تبدیل می‌شود. پوشک تنها یک نمونه است و در تمام محصولات مراقبت و غذای نوزاد اختلاف چند برابری بین برندهای ایرانی و خارجی وجود دارد.

‌هزینه‌های خرید شیشه‌ شیر
شیشه شیر معمولی بچه از انواع ۳۰هزار تومانی در بازار پیدا می‌شود تا شیشه شیرهای مخصوص ۴۰۰هزار تومانی. تازه ست‌های ۹۰۰هزار تومانی که در آن انواع کوچک و بزرگ شیشه شیر با سری‌های مختلف جای خودش را دارد. جدای از اینها اکثر شیشه شیرهایی که خانواده‌ها برای نوزادشان می‌خرند حدود ۷۰هزار تومان قیمت دارند. این قیمت مخصوص شیشه‌ شیرهایی است که کیفیت حداقلی دارند و می‌توان روی آنها حساب باز کرد. سری شیشه شیر هم بین ۱۰ تا ۲۰هزار تومان قیمت دارد. البته بعضی سری‌های مخصوص که برای شیشه شیرهای گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است تا ۱۰۰هزار تومان قیمت داشته باشد. از دیگر ملزومات می‌شود به برس شیشه شیر اشاره کرد که قیمت چندان بالایی ندارد و می‌توان آنها را با حدود ۱۰هزار تومان خرید. برس شیشه شیر شستن آنها را تا حد زیادی راحت‌تر می‌کند.

هزینه‌های خرید پوشک
پوشک بچه بسته به سایز یک تا پنج قیمت‌های خودش را دارد. بعضی برندها سایز شش هم تولید می‌کنند که مشتریان کمتری دارد. نوزاد هرچه بزرگتر می‌شود، خرج پوشکش هم بیشتر می‌شود. چراکه پوشک‌های سایز بزرگتر، قیمت بالاتری دارند. البته ممکن است بعضی نوزادان خیلی زودتر به حرف بیایند و بتوانند از شر پوشک خلاص شوند. در این صورت نیازی به خرید پوشک‌های سایز پنج و شش نباشد و بچه‌ها به پدر و مادرشان برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کنند. قیمت پوشک سایز ۱ عموما کمتر از دانه‌ای دو هزار تومان است. مثلا بسته ۴۰تایی پوشک مولفیکس، مای‌بیبی و اوبیبی که برند ایرانی به حساب می‌آیند، با قیمت ۷۰ تا ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بسته‌های کوچکتر ۲۰تایی عموما حدود ۳۵ تا ۴۰هزار تومان است. پوشک‌های خارجی گران‌تر هستند و برای مثال بسته ۲۲تایی پوشک پمپرز سایز ۱ حدود ۱۷۵هزار تومان قیمت دارد.

پوشک‌های سایز ۲ ایرانی در بسته‌بندی‌های مختلف طوری قیمت‌گذاری می‌شوند که عموما هزینه هر پوشک حدود دو هزار و ۲۰۰تومان خواهد بود. مثلا پوشک مولفیکس سایز ۲ در بسته ۸۰تایی ۱۸۰هزار تومان، بسته ۴۴تایی پوشک مای‌بیبی حدود ۱۱۰هزار تومان، بسته ۲۰تایی پوشک بی‌تا هم حدود ۳۴هزار تومان است. قیمت پوشک‌های خارجی سایز ۲ به حدود ۱۰هزار تومان می‌رسد که ازجمله آنها می‌توان به هزینه ۳۱۰هزار تومانی برای خرید بسته‌بندی ۳۳تایی پوشک سایز ۲ پمپرز اشاره کرد.

هر عدد پوشک سایز ۳ برندهای ایرانی حدود دو هزار و ۷۰۰تومان خرج روی دست پدر و مادر می‌گذارد. مثلا بسته ۷۰تایی پوشک مولفیکس سایز ۳ تقریبا ۲۰۰هزار تومان است و پوشک مای‌بیبی در بسته‌های ۳۸تایی به قیمت ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. بارلی بسته ۴۶تایی پوشک سایز ۳ را حدود ۱۳۰هزار تومان قیمت‌گذاری کرده. قیمت پوشک‌های سایز ۳ خارجی بعضا بیش از دانه‌ای ۱۲هزار تومان است. مثلا اگر بخواهید پوشک سایز ۳ خارجی بخرید، باید برای بسته ۴۶تایی آن حدود ۵۷۰هزار تومان پول خرج کنید.

زمانی که نوزاد بزرگتر می‌شود، هزینه هر بار استفاده از پوشک سایز ۴ ایرانی به حدود سه هزار و ۲۰۰تومان می‌رسد. چراکه بسته‌های ۶۲تایی پوشک مولفیکس حدود ۲۰۰هزار تومان، بسته‌های ۴۰تایی پوشک بارلی حدود ۱۳۰هزار تومان و بسته‌های ۳۴تایی پوشک مای‌بیبی حدود ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد. پوشک‌های خارجی سایز ۴ در بسته‌های ۴۴تایی حدود ۵۷۰هزار تومان فروخته می‌شود که نشان می‌دهد هر دانه آنها حدود ۱۳هزار تومان خرج دارد.

هرکدام از پوشک‌های سایز ۵ ایرانی دانه‌ای حدود چهار هزار تومان خرج دارند. بسته‌های ۵۰تایی پوشک مولفیکس سایز ۵ تقریبا ۲۰۰هزار تومان است و بسته ۳۰تایی پوشک مرسی با قیمت ۱۲۰هزار تومان و بسته‌های ۲۸تایی پوشک مای‌بیبی با قیمت ۱۱۰هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت پوشک‌های خارجی سایز پنج به حدود ۸۰۰هزار تومان برای بسته‌های ۳۹تایی می‌رسد و هر دانه آن ۲۰هزار تومان خرج روی دست پدر و مادر می‌گذارد.

هزینه‌های خرید کرم و لوسیون
هنگام تعویض پوشک بچه، کرم‌های متخلفی برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن کودک استفاده می‌شوند. نمونه‌های خارجی این کرم‌ها در بسته‌بندی‌های ۵۰میلی‌لیتری، ۷۰هزار تومان فروخته می‌شوند. از طرف دیگر، کرم سوختگی پای کودک برندهای ایرانی در حجم ۵۰میلی‌لیتری ۱۵هزار تومان قیمت دارد که رقم چندان بالایی به نظر نمی‌رسد. کرم‌های ضدآفتاب قیمت‌شان بیشتر است. نمونه‌های ایرانی در بسته‌بندی‌های ۷۵میلی‌لیتری حدود ۴۰هزار تومان فروخته می‌شود .

نمونه‌های خارجی با حجم ۵۰میلی‌لیتری حدود ۱۵۰هزار تومان خرج روی دست پدر و مادر می‌گذارد. در کنار انواع‌ کرم‌ها، لوسیون برای مرطوب و نرم نگه داشتن پوست کودک استفاده می‌شود و از خشکی پوست و عرق‌سوز شدن جلوگیری می‌کند. لوسیون مرطوب‌کننده بدن کودک فیروز از نمونه‌های ایرانی است که در حجم ۲۵۰میلی‌لیتر حدود ۴۰هزار تومان فروخته می‌شود. لوسیون‌های خارجی با حجم ۱۰۰میلی‌لیتر بین ۴۰ تا ۱۳۰هزار تومان قیمت دارد.

هزینه‌های خرید پستانک
سرگرم کردن بچه وقتی که شروع به گریه می‌کند، کار هر کسی نیست. اما ساده‌ترین و پیش‌ پا افتاده‌ترین راه آرام کردنشان این است که یک پستانک در دهانشان بگذاریم. پستانک بچه را اگر از سوپرمارکت بخرید احتمالا ۱۰ تا ۱۵هزار تومان برای‌تان تمام شود. ولی تجربه ثابت کرده هر کودک با پستانک و سری مخصوص به خودش اخت می‌شود و آرام می‌گیرد. برای همین پستانک‌های ارتودنسی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند برای بچه‌ها لازم است که قیمت آنها به حدود ۹۰هزار تومان می‌رسد. بعضی نمونه‌های خارجی پستانک ارتودنسی با قیمت حدود ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شوند. اگر پدر و مادر بخواهند یک بار برای همیشه از شر گم شدن پستانک راحت شوند، می‌توانند حدود ۲۰هزار تومان برای خرید زنجیر یا بند پستانک هزینه کنند.

هزینه‌های خرید شیر خشک و مکمل
شیر خشک بچه این روزها در داروخانه‌ها بین ۳۰ تا ۴۰هزار تومان قیمت دارد. مثلا شیر خشک آپتامیل را می‌توان با حدود ۳۵هزار تومان خریداری کرد. ارزان‌تر از آپتامیل، می‌توان به شیرخشک‌های ببجونیور اشاره کرد که با قیمت ۳۲هزار تومان فروخته می‌شوند. شیرخشک‌های نستله کمی گران‌تر هستند و برای خریدشان باید حدود ۴۰هزار تومان هزینه کرد. اغلب شیرخشک موجود در داروخانه‌ها عموما در همین محدوده هستند و تفاوت قیمت چندانی با یکدیگر ندارند. البته شیرخشک‌های خارجی نستله بعضا تا ۱۷۰هزار تومان خرج روی دست پدر و مادر می‌گذارند و در کنار شیر خشک مکمل‌های غذایی کودک برای رشدشان لازم است.

مکمل‌های غذایی سرلاک بسته به طعمی که دارند بین ۳۵تا ۵۰هزار تومان فروخته می‌شوند. مثلا حریره بادام حدود ۵۰هزار تومان است و گندم و خرما با قیمت ۳۵هزار تومان فروخته می‌شود. هر نوزاد به یکی از طعم‌ها عادت می‌کند و تجربه ثابت کرده بچه‌ها زیاد اهل تجربه طعم‌های جدید نیستند و به‌جز طعمی که به آن عادت کرده‌اند، طعم‌های دیگر را پس می‌زنند. هرچند انواع گران‌تر آن هم برای خانواده‌هایی که وسواس زیادی روی روند رشد فرزندشان دارند، پیدا می‌شود. نمونه آن پودر پپتامیل جونیرو نستله است که هر قوطی آن ۱۵۰هزار تومان قیمت دارد. در کنار مکمل‌های پودری، مکمل‌های غذای به‌صورت شربت، قرص و قرص‌های جویدنی هم عرضه می‌شوند که قیمت خیلی بالاتری دارند و بعضا تا ۱۵۰هزار تومان برای پدر و مادر خرج به‌جا می‌گذارند.

هزینه‌های خرید صابون و شامپو بچه
نوزاد شامپو و صابون مخصوص خودش را لازم دارد و نمی‌توانید از شامپو خودتان برای حمام بچه استفاده کنید. شامپوهای ۳۰۰میلی لیتری کودکان را می‌توان بین ۱۵هزار تومان تا ۳۰هزار تومان در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها پیدا کرد. مثلا شامپو کودک فیروز در حجم ۳۰۰میلی‌لیتری ۱۵هزار تومان است و انواع بزرگتر ۷۵۰میلی‌لیتری آن ۳۳هزار تومان فروخته می‌شود. شامپو بچه جانسون تقریبا دو برابر این ارقام قیمت دارد. مثلا قیمت بسته‌بندی ۷۵۰میلی‌لیتری آن حدود ۶۰هزار تومان است.

هزینه خرید برندهای خارجی شامپو بچه خیلی بیشتر از اینها تمام می‌شود. مثلا شامپو سر و بدن کودک موستلا در حجم ۲۰۰میلی‌لیتری، ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد و هزینه خرید بسته ۲۰۰میلی‌لیتری شامپو بچه کیووی به ۲۹۰هزار تومان می‌رسد. اسپری و ژل نرم‌کننده هم علاوه بر شامپو از محصولاتی است که برای شست‌وشوی نوزاد لازم است. اسپری‌های ۳۰۰میلی‌لیتری تقریبا ۱۵ تا ۲۰هزار تومان و ژل‌های ۵۰۰میلی‌لیتری ۱۵۰هزار تومان خرج روی دست پدر و مادر می‌گذارند.

هزینه‌های خرید حوله کودک و دستمال مرطوب
بعد از حمام حوله مخصوص کودک لازم است. آن هم بسته به برندشان که ایرانی یا خارجی باشند از ۲۰هزار تومان تا ۲۰۰هزار تومان قیمت دارند. دستمال مرطوب کودک هم جزو خرج‌های بهداشت کودک به‌حساب می‌آید. حتما می‌دانید که پوست لطیف بچه را نمی‌شود با دستمال کاغذی‌های معمولی تمیز کرد و حتما دستمال مرطوب لازم است. بسته‌های ۷۰تایی ایرانی دستمال مرطوب کودک حدود ۲۰ تا ۲۵هزار تومان پیدا می‌شوند و قیمت انواع خارجی آن در بسته‌های ۳۰تایی به ۲۲۰هزار تومان می‌رسد.

کدخبر: ۴۰۰۲۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر