کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۹۰۰۵
تاریخ خبر:

هزینه ‌سرویس دوره‌ای خودرو قبل از انجام سفرهای نوروزی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| بعضی‌ها دوست دارند همه چیز دست خودشان باشد. اینکه چه زمانی از خانه بیرون بزنند، هر وقت خسته شدند کنار جاده و چای بنوشند و هرجا که خوابشان گرفت یک چرتی هم بزنند. اینها عاشق رانندگی و لذت بردن از جاده و همه زیبایی‌هایش هستند، از تماشای طلوع و غروب خورشید گرفته تا رقص شکوفه‌ها در باد بهاری و یا زیبایی کشف رنگین کمان بعد از رگبارهای ناگهانی. اما سفر فقط جاده و زیبایی‌ و تماشای آسمان نیست، وقتی یک جای کار بلنگد و ماشین ریپ بزند و ناگهان وسط ناکجاآباد خاموش شود و دیگر راه نیفتد، همه آن زیبایی‌ها جایش را به دلهره و نگرانی می‌دهد که حالا وسط جاده با زن و بچه چه کار کنیم.

برای همین است که باید قبل از زدن به دل جاده حواسمان به همه جای ماشین باشد که یک وقت وسط جاده کم نیاورد و دستمان را نگذارد توی پوست گردو و مسافرت نوروز را زهرمان کند. به همین دلیل این مطلب را اختصاص داده‌ایم به کسانی که عاشق رانندگی و سفر با ماشین شخصی هستند، کسانی که دل می‌دهند به جاده و دوست دارند از همه لحظه‌های سفر لذت ببرند.

اما این لذت وقتی کامل می‌شود که ماشین حالش خوب باشد.ما در این مطلب همه آنچه باید درباره رسیدگی و بررسی ماشین قبل از سفر بدانید را گفته‌ایم و هزینه‌ها را بررسی کرده‌ایم که مثلا اگر قبل از سفر تسمه تایم نیاز به تعویض داشت با ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌توان جمعش کرد، اما اگر این اتفاق در جاده بیفتد دیگر خبری از این قیمت‌ها نیست. برای اینکه در این مطلب هیچ نکته‌ای را جا نیندازیم با دو تعمیرکار ماهر و باسابقه صحبت کرده‌ایم، علی بیات و شهرام غلامی.

‌تنظیم موتور و دیگر هیچ
موتور ماشین کار نکند یعنی هیچ حرکتی انجام نمی‌شود به همین دلیل مهمترین و اولین جایی که باید از سالم بودن و درست کار کردنش مطمئن شوید همین جاست. به گفته علی بیات مکانیک برای تنظیم موتور باید وسواس زیادی داشته باشید چون هر قطعه که کوکش ناکوک شود دیگر موتور خوب کار نمی‌کند. تنظیم موتور شامل بازدید شیلنگ رادیاتور، تسمه تایم، باتری و دینام می‌شود.

‌تسمه تایم: تسمه‌ تایم از پلاستیک‌ مقاوم ساخته شده،‌ اما بعد از چند وقت کار کردن دچار خوردگی می‌شود و ممکن است ناگهان وسط جاده پاره شود. به همین دلیل هر ۶۰ هزار کیلومتر تسمه تایم باید عوض شود. هزینه تعویض تسمه تایم بسته به نوع خودرو متفاوت است. مثلا برای پراید و تیبا خود تسمه تایم را باید بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بخرید که با هزینه تعویض حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خرج دارد. هزینه تعویض تسمه تایم در پژو ۴۰۵،‌ سمند، پژو ۲۰۶ و سمند به دلیل اینکه قطعه متفاوت است بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر می‌شود.

‌ شیلنگ‌ رادیاتور: شیلنگ رادیاتور از مواد مقاومی ساخته می‌شود که در برابر گرمای موتور دوام بیاورد. اما گاهی ممکن است کم بیاورد و سوراخ شود یا بپوسد. هرگونه نشتی، پارگی و فرسودگی در شیلنگ رادیاتور خطرناک است و می‌تواند به رادیاتور خودرو آسیب بزند. قیمت شیلنگ رادیاتور خیلی گران نیست و حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان هزینه دارد با احتساب اجرت مکانیک باید حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بپردازید. به غیر از شیلنگ رادیاتور برای اینکه موتور در ترافیک جوش نیاورد باید حواستان به خود رادیاتور، ترموستات و واتر پمپ هم باشد. هزینه تعمیر رادیاتور و ترموستات حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان است. ولی اگر مشکل از واترپمپ باشد کمی خرجتان بیشتر می‌شود و باید حدود ۸۰۰ تا یک میلیون تومان هزینه کنید.

‌ باتری، دینام و استارت: برق خودرو و چراغ‌ها و روشنایی را باتری تامین می‌کند. وقتی ماشین را برای تنظیم می‌برید این قسمت معمولا هزینه‌ای ندارد و به صورت رایگان تست می‌شود. اما اگر عیبی داشته باشد برای برطرف کردنش باید اجرت بدهید و برای خرید احتمالی قطعه هزینه کنید. مثلا اگر باتری مشکل دارد و دیگر عمرش گذشته و باید یک باتری جدید بخرید، هزینه خرید باتری برای پراید بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. این رقم برای کسانی که پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس دارند کمی بیشتر می‌شود و به حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. اما اگر دینام خودرو مشکل داشته باشد هزینه سرویس حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌شود. اگر کار به تعویض قطعه برسد ممکن است این مبلغ بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بسته به نوع خودرو بالا برود.

لطفا ماشین به خشکی نیفتد
بعد از تنظیم موتور باید مایعات و روغن‌های ماشین را بررسی کنید. پس باید حواستان به روغن، آب رادیاتور، روغن ترمز و آب درون شیشه پاک‌کن باشد.

روغن موتور: اگر میزان روغن درون موتور کم باشد و یا خدای ناکرده تمام شده باشد، دمای موتور بالا می‌رود و یک بلایی سرش می‌آید. هر خودرویی بعد از یک مقدار کیلومتر مشخص به تعویض روغن نیاز دارد، اگر تازه روغن موتور را عوض کرده‌اید که هیچ ولی اگر مدت زیادی از آن می‌گذرد قبل از سفر حتما این کار را انجام بدهید. به گفته شهرام غلامی روغن موتور طیف گسترده‌ای دارد، روغن ایرانی و خارجی از برندهای مختلف و قیمت‌های متفاوت. مثلا یک روغن چهار لیتری برای موتور اگر ایرانی باشد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اما اگر از برند خارجی انتخاب کنید ممکن است هزینه تعویض روغن موتور تا یک میلیون و ۸۰۰ یا دو میلیون تومان بالا برود.

‌ روغن ترمز: بهتر است به روغن ترمز هم توجه کنید،‌چون به ترمز مناسب و به موقع کمک می‌کند. روغن ترمز هر دو سال یک بار باید تعویض شود و هزینه زیادی هم ندارد بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان که با اجرت حدود ۲۰۰ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد.

حواست به زیر پایت باشد
زیر پایت پدال گاز و ترمز و کلاچ است که هدایت ماشین را به عهده دارند هر کدام که حالشان بد باشد، خودروی شما به زور حرکت می‌کند و به سختی می‌ایستد. البته چرخ و لاستیک هم باید در این قسمت بررسی شود.

ترمز: ماشین ترمز بریده خیلی خطرناک است. پس به این قسمت خودرو توجه چندبرابری داشته باشید. اگر لنت ترمز یا دیسک ترمز باید عوض شود، این کار را پشت گوش نیندازید و حتما قبل از سفر این کار را انجام بدهید. قیمت لنت خودروی پراید و تیبا حدود ۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که با اجرت مکانیک برای هر چرخ باید حدود ۱۰۰ هزار تومان به مکانیک بدهید. اگر خودروی شما ۴۰۵ یا سمند باشد یک تعویض لنت ترمز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزا رتومان برای شما آب می‌خورد. اگر ترمز دستی خوب کار نمی‌کند باید حتما آن را تعمیر کنید. هزینه تعمیر آن نیز بسته به انصاف مکانیک و نیاز به تعویض قطعه و سیم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

‌چرخ: مهمترین بلایی که سر این قسمت می‌آید خرد کردن بلبرینگ است.یک بازدید ساده توسط مکانیک و تشخیص خرابی بلبرینگ حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد. بلبرینگ باید تعویض شود، بسته به نوع خودرو هزینه تعویض بلبرینگ ممکن است بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان برسد. چون برای تعویض بلبرینگ یک سر هم باید تا تراشکاری بروید و به پرس و جا زدن بلبرینگ نیاز می‌شود و کمی خرجتان بیشتر می‌شود.

بررسی قطعات بیرونی اما حیاتی
سیستم روشنایی و هر چیزی که به دید راننده ربط دارد خیلی مهم است. تصور کنید در دل سیاهی جاده ناگهان چراغ جلو از کار بیفتد. یا وسط یک رگبار بهاری کمر برف پاک کن خم شود و راننده دیگر جلوی چشمش را هم نبیند. پس قبل از اینکه راهی سفر شوید به چند نکته خیلی مهم توجه کنید.

چراغ‌ها: اگر چراغ جلوی ماشین شما سوخته باشد باید آن را تعویض کنید، اگر شیشه یا طلق خارجی چراغ شکسته باشد باید حتما آن را عوض کنید. لامپ درونی بسته به نوع خودرو شما از ۷۰ هزار تومان به بالاست. قیمت یک چراغ کامل نیز از ۳۰۰ هزار تومان به بالاست. اجرت تعویض هر چراغ نیز بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان است. راهنمای شکسته را هم تعویض کنید چون خیلی مهم است. قیمت لامپ راهنما از ۵۵ هزار تومان به بالاست.

برف پاک کن: برف پاک کن‌ها بر اثر گذر زمان فرسوده و خشک می‌شوند و ممکن است لاستیک روی تیغه فاسد شود و بپوسد. در این شرایط باید لاستیک تیغه را عوض کنید. قیمت لاستیک تیغه خودروی پراید بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است. خود برف پاک کن بین ۹۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد. البته کسانی که خودروی پژو یا سمند دارند باید بیشتر هزینه کنند مثلا بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار تومان. اگر موتور برف پاک کن خراب شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد باید بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان به اضافه ۲۰۰ هزارتومان اجرت مکانیک هزینه کنید.

مایع و پمپ شیشه شور: به اسمش توجه نکنید خیلی مهم است. اگر گل و خاک روی شیشه ماشین بریزد حتما باید با مایع آن را بشویید تا دید مناسبی برای رانندگی داشته باشید. پمپ شیشه شور درون ماشین است. اگر پمپ شیشه شور خراب شده باشد یا مخزنش سوراخ باشد باید برای تعمیر آن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بپردازید . البته این هزینه برای ماشین‌هایی مثل پژو ۲۰۶، سمند و پژو ۴۰۵ حدود ۳۰ درصد بیشتر است.

سلامت لاستیک: لاستیک‌ها عمر مفید دارند که بسته به نوع برندشان ممکن است تا دو سال هم حالشان خوب باشد. اما یک لاستیک خوب برای مسافرت باید از نظر فیزیکی سلامت باشد. یعنی آج داشته باشد چون لاستیک بدون آج خیلی زود در جاده پنچر می‌شود و تو دردسر می‌افتید. اگر برف و باران ببارد هم خیلی کار خطرناک می‌شود و باعث لیز خوردن ماشین می‌شود.

غیر از سلامت آج، لاستیک باید بدون پنچری و ترک و ساییدگی باشد. اگر لاستیک خودرو مستهلک و ساییده است پس کار از محکم کاری عیب نمی‌کند و بهتر است یک جفت لاستیک نو بخرید. قیمت دو حلقه لاستیک پراید بسته به نوع و برند آن از یک میلیون و ۵۰۰ تا چهار میلیون تومان است. این هزینه برای خودروهایی مثل سمند و پژو بیشتر است و از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا شش میلیون تومان بالا می‌رود.

چک کردن باد لاستیک: اصلا فکر نکنید که باد مهم نیست چون خیلی مهم است، لاستیک باد نداشته باشد فرمان ماشین می‌زند و به لرزه در می‌آید. تازه رانندگی با لاستیک کم باد به قطعات ماشین آسیب می‌زند و مصرف سوخت را هم بالا می‌برد. چک کردن باد لاستیک‌ها هزینه ناچیزی دارد مثلا دو تا سه هزار تومان برای هر کدام از چرخ‌ها.

به هیچ وجه در این وضعیت سفر نکنید
بعضی راننده‌ها به قول مکانیک‌ها دل‌گنده هستند و گاهی بدون توجه به شرایط ماشین راهی سفر می‌شوند. اگر جزو این گروه هستید واقعا اگر ماشینتان این مشکلات را دارد به هیچ وجه به جاده نزنید. اول اینکه با لاستیک مستهلک و بدون آج حتی پشت ماشین ننشینید چه برسد به اینکه استارت بزنید و راه بیفتید. دوم اینکه از سلامت چرخ و ترمز مطمئن باشید. حادثه خبر نمی‌کند، ترمز و نرمی و سلامت آن می‌تواند جانتان را نجات بدهد.

مورد سوم از دو مورد دیگر اگر مهمتر نباشد، اهمیتش کمتر نیست. تنظیم موتور به خصوص سیستم روغن کاری موتور و سیستم گردش آب خیلی مهم است چون بی‌توجهی به همین موضوع ممکن است در زمانی که ماشین مسافت زیادی را طی کرده کار دستتان بدهد و باعث شود موتور ماشین درست وسط مسافرت عید و وسط ناکجا آباد بسوزد و همه چیز را خراب کند و مجبور شوید با موتور سوخته و در حالی که جرثیقل خودرو را می‌کشد به خانه برگردید و همه ایام عیدتان خراب شود و کلی هزینه روی دستتان بگذارد.

کدخبر: ۵۰۹۰۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر