کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۴۸۰
تاریخ خبر:

هزینه‌ خوابگاه‌های دانشجویی بعد از کرونا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | با پایان محدودیت‌های کرونایی در کشور و بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌هایشان، یک بار دیگر تقاضا برای خوابگاه‌هایی با قیمت مناسب و امکانات کافی افزایش پیدا کرده است. این اتفاق باعث شده تا به تعداد آگهی‌هایی که به معرفی خوابگاه‌های دانشجویی پرداخته‌اند هم اضافه شود. بیشتر این موارد در تهران خلاصه شده‎اند و هرچقدر از پایتخت دورتر شویم، تعداد آگهی‌ها برای خوابگاه کمتر می‎شود. مثلا در برخی شهرها ما نتوانستیم خوابگاهی برای پسران که اطلاعات آن روی اینترنت وجود داشته باشد، پیدا کنیم. در عوض تعداد خوابگاه‌‎‌هایی که برای اسکان دختران دانشجو در نظر گرفته‌ شده‌اند، در شهرهایی مانند اصفهان یا کرج بیشتر است.

دیروز هم هزینه اقامت در خوابگاه‌‏های دولتی، از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، اعلام شد. گفته می‎شود این وزارتخانه خوابگاه‎‌ها را در سطوح مختلف رتبه‌بندی کرده و بالاترین قیمت مدنظر گرفته شده برای این اقامتگاه‌‎ها ۱۳۰ هزارتومان در ماه است. با این حال به دلیل تعداد زیاد متقاضی برای مکان‎‌هایی از این دست، بسیاری از دانشجویان امکان حضور در چنین خوابگاه‌‏های به صرفه‌ای را پیدا نمی‌‎کنند و در نتیجه باید به دنبال راه دیگری برای سکونت در شهر محل تحصیل خود بیابند.

از آنجایی که خوابگاه‌های خودگردان و آزاد از امنیت بیشتری برخوردار هستند و هزینه‌های معقول‎تری به نسبت اجاره واحدهای مجزا دارند، استقبال از اینگونه اقامتگاه‎‌ها هم کم نیست. ما در هفت صبح برخی از این خوابگاه‌ها را که در چهارشهر بزرگ کشور واقع شده‌‎اند، برای شما لیست کرده‌‎ایم.

هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی تهران
قیمت خوابگاه در پایتخت از دیگر شهرهای بزرگ بالاتر است. چرا که دانشگاه‌های بیشتری در تهران وجود دارند و به همین خاطر متقاضیان زیادی هم این روزها به دنبال آن هستند که سرپناهی مناسب برای خود پیدا کنند. به عنوان یک دانشجوی پسر اگر بخواهید در خوابگاه، روزگار دانشجویی خود را بگذرانید، گزینه‌های متفاوتی پیش روی شماست.

مثلا یک مورد در حوالی رودکی که ۹ اتاق دارد و در سه طبقه واقع شده، اتاق‌های دو، چهار، شش، هشت و ۱۰ تخته را اجاره می‌دهد. قیمت‎ اتاق‌های دو تخته ۹۵۰ هزار، چهارتخته ۷۶۰ هزار، شش تخته ۷۳۰ هزار، هشت تخته ۷۲۰ هزار و ۱۰ تخته ۷۰۰ هزارتومان است. امکاناتی که چنین خوابگاهی به شما ارائه می‌کند، شامل گیت‌تردد، اینترنت، واحد اسکان مهمان، کمد شخصی و آشپرخانه و… است.

اگر بتوانید هزینه بیشتری پرداخت کنید، یک مورد دیگر در حوالی ونک که ۳۰ نفر ظرفیت آن است، اتاق‎های یک تخته خود را به قیمت ماهانه چهارمیلیون ‌و ۵۰۰ هزارتومان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. این خوابگاه سه طبقه دارای گیت تردد و اینترنت، سالن مطالعه، لباسشویی و تلویزیون و آشپزخانه… است.
دختران معمولا بیشتر دنبال زندگی در خوابگاه‌ها هستند. یکی از گزینه‌هایی که در آگهی‌ها به آن برخوردیم نزدیک به خیابان انقلاب است.

۷۰ نفر ظرفیت دارد و اتاق‌هایش به یک، دو، چهار، شش، هشت و ۱۰ تخته تقسیم شده. قیمت اتاق یک‌تخته یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار، دو تخته ۹۵۰ هزار، چهارتخته ۶۲۰ هزار، شش تخته ۵۵۰ هزار، هشت تخته ۵۳۰ هزار و در نهایت ۱۰ تخته ۴۹۰ هزارتومان اعلام شده است. این محل دارای گیت‌تردد، سالن مطالعه، کمد شخصی و واحد مهمان و… است.

برای آنهایی که می‌خواهند هزینه کمتری برای محل اقامات‌شان بپردازند، محلی در نزدیکی هفت‎تیر اتاق‎های خود را با دو، چهار، شش یا هشت تخت در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. بر اساس آگهی، هزینه اتاق‎های دو تخته ۶۶۰ هزار، چهارتخته ۵۳۰ هزار و شش و هشت تخته ۴۵۰ هزارتومان ذکر شده است. این خوابگاه، پارکینگ، سالن مطالعه، آشپزخانه و اینترنت و… دارد.

هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی اصفهان
در شهر بزرگی مانند اصفهان، با وجود تعداد زیاد دانشگاه‎ها آگهی‎های زیادی برای خوابگاه‎ دیده نمی‎شود اما ما در جستجوها به یک خوابگاه دانشجویی در مرکز شهر برخوردیم که تخت‌های خود را به صورت روزانه اجاره می‌دهد. قیمت هر تخت از شبی ۱۲۵ هزارتومان شروع می‌شود. کمد، لباسشویی و یخچال از خدماتی است که در آگهی این خوابگاه آمده. اتاق‌ها چهار و هشت تخته هستند و این محل ۱۰ تخت یک نفره دارد.

یک مورد دیگر خوابگاهی ا‌ست نزدیک به مناطق تفریحی و رفاهی که هر اتاق یک تخته را به قیمت ۲۰۰ هزارتومان در اختیار متقاضیان قرار می‎دهد. البته این مورد فاقد اینترنت یا گیت تردد است. اما آشپزخانه و یخچال دارد. خوابگاه‎های دخترانه شرایط متفاوتی دارند. در میان آگهی‎ها به موردی برخوردیم که دسترسی آسانی هم به مترو و اتوبوس دارد و در اتاق‌های دو، چهارو شش تخته اجاره داده می‌شود.

مبلغ مورد نظر، برای اتاق‌های دوتخته ۴۵۰ هزار، چهارتخته ۳۰۰ هزار و شش تخته ۲۹۰ هزار تومان گفته شده. امکاناتی مانند اینترنت پرسرعت، اتاق مطالعه و اتاق اسکان مهمان دارد. یک مورد در حوالی سعادت‌آباد این شهر هم پیدا کردیم. این گزینه به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه اجاره داده شده و برای هر یک نرخ جداگانه‌ای اعلام کرده. تعداد تخت‌ها در هر اتاق چهار یا شش عدد بوده و اجاره‌ها از ۳۰ هزار تومان روزانه، ۲۱۰ هزار تومان هفتگی و ۳۵۰ هزار تومان ماهانه گفته شده. واحدها آشپزخانه و حمام جداگانه دارند. محل این خوابگاه مرکز شهر ذکر شده است.

در این شهر موارد دیگری هم در میان آگهی‎ها به چشممان می‌خورد. در اطراف چهاربهشت به موردی برمی‎خوریم که می‎تواند میزبان ۳۰ نفر باشد. اتاق‌ها به صورت چهارتخته و هشت تخته در اختیار دختران قرار داده می‌شود. البته ودیعه ۱۰۰ هزارتومانی هم دارد. برای داشتن جایی در اتاق، چهارتخته باید دویست‌وپنجاه‌هزارتومان در ماه و برای هشت ‎تخته‎ها ۲۰۰ هزارتومان بپردازید. این خوابگاه هرچند نوشته که اینترنت ندارد اما اتاق مطالعه و پارکینگ در میان خدماتی که ارائه می‌دهد، دیده می‌شود.

هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی کرج
در کرج تعداد خوابگاه‌های آگهی به نسبت تهران کمتر است. ما در جستجوهای خود به خوابگاه پسرانه‎ای برخوردیم که ۹۲ نفر ظرفیت دارد. این خوابگاه در ساختمانی چهار طبقه واقع شده که در هر طبقه هشت واحد وجود دارد و به طور کلی ۲۴ اتاق به دانشجویان داده می‎شود. این خوابگاه در حوالی ۴۰۰ دستگاه به هر دانشجو تختی در اتاق‌های دو تخته ارائه می‌کند که ۹۰۰ هزارتومان به صورت ماهانه اجاره آن است. اینترنت، پارکینگ، گیت‌تردد، سالن مطالعه و نمازخانه از یک‌سو و واحد اسکان مهمان از سمت دیگر جزو امکانات این خوابگاه در استان البرز ذکر شده است.

تعداد خوابگاه‌های دخترانه در این شهر بیشتر است. ما بین آگهی‎ها به موردی در گوهردشت برخوردیم که ظرفیت کلی آن ۴۵ نفر است. خوابگاه در یک ساختمان دو طبقه واقع شده که تعداد واحدها در هر طبقه آن یک عدد است. به طور کلی این مکان ۱۰ اتاق دارد که تخت‎های آن را به دانشجویان دختری که برای تحصیل راهی دانشگاه‎های کرج شده‎اند، ارائه می‌کند.

اگر بخواهید در این خوابگاه تختی برای خود داشته باشید و آن را به عنوان محل سکونت خود انتخاب کنید، باید ماهانه ۳۷۰ هزار تومان بپردازید. در آنجا شما هم کمد شخصی خواهید داشت و هم از امکان اسکان مهمان برخوردار خواهید بود. اما گیت‌تردد یا پارکینگی وجود ندارد. به جای آن می‎توانید برای درس خواندن به اتاق مطالعه مراجعه کنید که در لیست امکانات خوابگاه آمده است.

در حوالی خیابان فاطمیه این شهر، ما به مورد دیگری مناسب برای اسکان دختران برخوردیم. در این خوابگاه، دانشجویان هم امکان اجاره سوئیت ۵۰ متری دو تخته را دارند و هم می‌توانند برای داشتن اتاق‌های دو تخته ماهانه ۷۵۰هزارتومان بپردازند. البته اتاق‎های یک تخته‌ای هم وجود دارد که ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار هزینه اقامت در آن است. شش تخته‎ها را با قیمت مناسب‎تر، یعنی ۵۰۰ هزار تومان می‎توانید اجاره کنید.

هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی تبریز
در تبریز بعد از ماجرای کرونا اغلب خوابگاه‌های دخترانه آگهی خود را منتشر کرده‌اند و هنوز تعداد زیادی خوابگاه پسرانه که شرایط خود را با متقاضیان در میان بگذارند، دیده نمی‎شود. به همین دلیل مجبور شدیم برای شما گزینه‎های مناسب برای دختران را انتخاب کنیم. در جستجوهایمان یک خوابگاه دخترانه در حوالی آبرسان به چشم خورد که در سه طبقه ایجاد شده است. به طور کلی این خوابگاه شش واحد و ۱۹ اتاق دارد که به دانشجویان دختر برای اقامت در تبریز، اجاره داده می‎شود.

اتاق‎ها به دو نوع دوتخته و چهارتخته تقسیم شده‎اند. اگر بخواهید ساکن یک اتاق دو تخته و کم‌جمعیت باشید و فضای خصوصی بیشتر برایتان اهمیت دارد، باید ماهانه یک‌میلیون و ۸۰۰ هزارتومان بپردازید. اما اتاق‌های چهارتخته ارزانتر هستند و یک‌میلیون و ۱۰۰ هزارتومان قیمت دارند. امکانات این خوابگاه هم تفاوت زیادی با دیگر خوابگاه‎ها ندارد اما از نعمت داشتن پارکینگ بی‌بهره است.

دختران انتخابات دیگری هم در این شهر دارند. ما به موردی با قیمت اندکی مناسب‌تر در همین محله برخوردیم که ۸۰ نفر ظرفیت دارد، چهارطبقه و چهارواحدی است و ۲۵ اتاق را در خود جای داده است. اگر شما بخواهید اتاق‎های چهارتخته این خوابگاه را که در ساختمانی تقریبا قدیمی واقع شده، اقامت داشته باشید، ماهانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتومان خرج برمی‎دارد. اما برای چهارتخته‏ها هزینه کمتر بوده و در آگهی یک‌میلیون تومان ذکر شده است. اگر از امکانات هم بپرسید، حرف تازه‎ای نیست به غیر از آنکه این مورد گیت‎تردد و پارکینگ و کتابخانه دارد و می‎توان آن را در میان خوابگاه‎های مجهز دسته‌بندی کرد.

برای کسانی که به دنبال قیمت‌های پایینترند هم گزینه‌ای دیده‌ایم که اتاق‌های دو، سه و چهارتخته دارد. دو تخته‌ها ۸۵۰ هزارتومان درماه، سه تخته‌ها ۷۵۰ هزار تومان و دو تخته‌ها ۶۵۰ هزارتومان اجاره داده می‌شوند. این خوابگاه در اطراف خیابان ولیعصر تبریز واقع شده است و امکانات نسبتا محدودتری دارد اما شما آشپزخانه، اینترنت، کمد شخصی و سالن مطالعه در اختیار خواهید داشت. همچنین می‎توانید برای اوقات فراغت خود به حیاط این خوابگاه سری بزنید.

کدخبر: ۴۲۷۴۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر