کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۲۱۶
تاریخ خبر:

هزینه‌های فرار از‌ دست ویروس کرونا چقدر است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | کرونا دیروز رکورد شکست. در عرض ۲۴ساعت ۲۰۰نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در کشورمان جان خود را از دست دادند که بالاترین آمار فوتی‌های روزانه از ابتدای شیوع بیماری یعنی اسفندماه سال پیش به حساب می‌‌آید. از اول هفته یعنی ۱۵تیرماه استفاده از ماسک در همه مکان‌های عمومی الزامی شده. این یعنی بخواهید یا نخواهید باید از خودتان در برابر ویروس کرونا محافظت کنید.

شرایط مثل روزهای اول نیست که ماسک به‌سختی پیدا شود و برای خرید ژل ضدعفونی از داروخانه‌ها وقت بگیریم. حالا دیگر همه‌جا حتی در سوپرمارکت‌ها و ورودی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس می‌توان اقلام بهداشتی مثل ماسک پیدا کرد. آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد، تولید روزانه ماسک نسبت به اوایل اسفندماه که تازه ویروس کرونا وارد کشورمان شده بود، سه‌هزار برابر شده و دیگر کمبودی نداریم.

با این‌حال قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده. ماسک‌های سه‌لایه تقریبا دانه‌ای دوهزار تومان قیمت دارند و در بسته‌های ۵۰تایی بین ۷۰ تا ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شوند. دستکش‌های لاتکس جفتی دوهزار تومان هستند و خرید بسته‌های ۱۰۰تایی آن ۱۷۰ تا ۲۰۰هزار تومان هزینه دارد. محلول مایع ضدعفونی‌کننده سطوح در دبه‌های دولیتری ۶۰هزار تومان، ژل ضدعفونی‌کننده دست در بسته‌های ۵۰۰میلی‌لیتری، ۳۰هزار تومان، اسپری الکل در بسته‌بندی‌های ۵۰۰میلی‌لیتری، ۵۰هزار تومان فروخته می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، خرید چنین محصولاتی برای یک خانواده چهارنفره که به‌ناچار مجبور است در طول روز از خانه خارج شود و به ماسک و دستکش احتیاج دارد، به حدود ۶۰۰هزار تومان می‌رسد. در این گزارش قیمت انواع این محصولات را از برندهای مختلف داخلی و خارجی آورده‌ایم تا کاملا مسلح به جنگ کرونا برویم.

*** قیمت انواع ماسک تنفسی؛ دوهزار تومان برای سه‌لایه‌ها
ماسک‌های سه‌لایه پزشکی که بعضا به آن ماسک جراحی هم می‌گویند، در بسته‌های ۵۰تایی حداقل ۱۰۰هزار تومان قیمت دارند. مثلا ماسک‌های برند پاک‌ماسک با چنین قیمتی فروخته می‌شوند. البته انواع ارزان‌تری مثل ماسک سه‌لایه پرستاری ۵۰تایی به قیمت ۷۰هزار تومان هم در بازار پیدا می‌شود. ماسک برخی برندها کمی گران‌تر است. ماسک تنفسی ۵۰عددی برند نفس ۲۳۰هزار تومان است و این یعنی هر عدد ماسک سه‌لایه این برند، حدود چهارهزار و ۶۰۰تومان قیمت دارد.

یکی دیگر از برندها هم ماسک سه‌لایه را در بسته‌های ۵۰تایی حدود ۱۶۰هزار تومان می‌فروشد. با این حساب می‌توان گفت بازه قیمت هر بسته از این ماسک‌ها بین ۷۰ تا ۲۳۰هزار تومان متغیر است. از طرف دیگر ماسک‌های غیرکارخانه‌ای که به‌صورت تکی در بسته‌های پلاستیکی فروخته می‌شوند، عموما دانه‌ای هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارند. احتمالا اگر این روزها مترو سوار شده باشید، فروشنده‌های این ماسک‌ها را در ورودی ایستگاه‌ها مشاهده کرده‌اید.

برخی ترجیح می‌دهند برای ایمنی بیشتر و پیشگیری مطمئن‌تر دربرابر انتقال ویروس از ماسک N95 استفاده کنند. آنطور که وزارت بهداشت می‌گوید، ماسک‌های سوپاپ‌دار که به اشتباه آنها را فیلتردار صدا می‌کنیم و ماسک‌های N95 را هم شامل می‌شوند، گزینه خوبی برای پیشگیری از انتقال ویروس نیستند. چراکه بازدم افراد از طریق سوپاپ این ماسک‌ها به‌راحتی خارج می‌شود و جلوی انتقال ویروس را نمی‌گیرد.

همچنین اخیرا مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند، به‌دنبال جمع‌آوری این نوع ماسک‌ها از بازار هستند. ماسک‌های N95 در فروشگاه‌ها عموما ۱۵هزار تومان قیمت دارند و حداکثر قیمت آنها به حدود ۲۵هزار تومان می‌رسد. ماسک‌های N99 که با ضریب بیشتری از ورود ریزگردها به ریه جلوگیری می‌کنند هم تقریبا ۲۵ تا ۴۰هزار تومان فروخته می‌شوند. این ماسک‌ها بیشتر در روزهای آلوده به کارمان می‌آیند چراکه از ورود ریزگردها جلوگیری می‌کنند و بازدم به‌راحتی از سوپاپ ماسک عبور می‌کند.

ماسک‌های پارچه‌ای که برخی افراد آنها را به‌خاطر قابلیت شست‌وشو نسبت به دیگر انواع ماسک ترجیح می‌دهند، در بازار حدود ۱۵هزار تومان است. این ماسک‌ها از پارچه‌های ساده ساخته شده‌اند. ماسک‌های پارچه‌ای نانو قیمت خیلی بالاتری دارند و بعضا حدود ۳۰هزار تومان فروخته می‌شوند. از نمونه آنها می‌توان به ماسک تنفسی برندهای ریمکس و نانوکسین اشاره کرد که هر دانه ماسک پارچه‌ای نانوی آنها ۳۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت بعضی از آنها مثل ماسک پارچه‌ای یحیی با فیلتر پنج‌لایه به ۴۱هزار تومان می‌رسد.

*** قیمت ژل ضدعفونی‌کننده دست؛ ۳۰هزار تومان برای ۵۰۰میلی‌لیتری‌ها
ژل ضدعفونی‌کننده فوری دست در بسته‌بندی‌های ۵۰۰میلی‌لیتری عموما ۳۰هزار تومان قیمت دارد. ژل ضدعفونی درماکلین یکی از پرفروش‌هاست که در بازار و داروخانه‌ها با همین قیمت فروخته می‌شود. ژل پادینا در بسته‌های بزرگتر ۷۵۰میلی‌لیتری ۴۵هزار تومان قیمت دارد. بعضی برندها گران‌تر هستند. مثلا قیمت بسته‌بندی‌های ۵۰۰میلی‌لیتری ژل ضدعفونی‌کننده درموسپت تقریبا ۵۵هزار تومان است و قیمت بسته‌بندی‌های یک‌لیتری این برند به حدود ۸۰هزار تومان می‌رسد.

برند سپتی‌ژل بسته‌های ۵۰۰میلی‌لیتری ژل ضدعفونی‌کننده الکلی را ۵۸هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. ژل ضدعفونی‌کننده ۴۵۰میلی‌لیتری اکتیو هم در فروشگاه‌ها حدود ۴۰هزار تومان است. قیمت برندهای خارجی خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. برای مثال بسته‌بندی ۲۵۰میلی‌لیتری ژل ضدعفونی‌کننده لافرش تقریبا ۹۵هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بسته‌بندی‌های کوچک ژل ضدعفونی‌کننده دست با حجم ۱۰۰میلی‌لیتر عموما شش‌هزار تومان است.

مثلا ژل دست ۱۰۰میلی‌لیتری آتوسا چنین قیمتی دارد. البته برخی برندها مثل بس، ژل‌های ۶۰میلی‌لیتری را شش‌هزار تومان می‌فروشند. اوه هم ژل پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده دست را در بسته‌های ۸۰گرمی با قیمت هشت‌هزار تومان به بازار عرضه کرده است. ژل کنز با عصاره آلوئه‌ورا هم در بسته‌های ۶۰میلی‌لیتری ۱۰هزار تومان فروخته می‌شود. از جمله محصولات دیگر برندها می‌توان به ژل ۵۰گرمی سروینا با قیمت هشت‌هزار تومان، ژل ۱۰۰میلی‌لیتری فورمس با قیمت هشت‌هزار تومان و ژل ۶۰میلی‌لیتری رافونه با قیمت ۱۴هزار تومان اشاره کرد.

*** قیمت اسپری الکل؛ ۵۰هزار تومان برای ۵۰۰میلی‌لیتر
محلول ضدعفونی‌کننده حاوی الکل در دبه‌های بزرگ عموما لیتری ۵۰هزار تومان قیمت دارند. مثلا دبه ۱۰لیتری محلول ضدعفونی‌کننده دست بوژنه ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بسته‌بندی‌های کوچک گران‌تر تمام می‌شود. مثلا محلول ضدعفونی‌کننده دست با الکل ۷۰درصد پانکل در بسته‌های ۲۵۰میلی‌لیتری ۲۱هزار تومان است. اسپری الکل همین برند در بسته‌‌بندی ۱۲۰میلی‌لیتری ۱۸هزار تومان فروخته می‌شود و اسپری ۵۰۰میلی‌لیتری آن ۵۰هزار تومان قیمت دارد.

*** قیمت ضدعفونی‌کننده سطوح؛ ۱۲۰هزار تومان برای دبه‌های چهارلیتری
محلول ضدعفونی‌کننده سطوح دولیتری سورولیت ۶۰هزار تومان و چهارلیتری آن ۱۲۰هزار تومان است. دبه‌های چهارلیتری محلول ضدعفونی‌کننده ماسیس هم تقریبا ۹۰هزار تومان قیمت دارد. این محلول‌ها با برند جانسو در دبه‌های ۳٫۵لیتری با قیمت ۱۳۵هزار تومان فروخته می‌شود. محلول ضدعفونی‌کننده برند بست در بسته‌های ۵۰۰گرمی هم ۳۰هزار تومان قیمت دارد. توجه داشته باشید که روی بسته‌بندی برخی از این محلول‌ها گفته شده آنها هم برای سطوح و هم برای دست قابل استفاده هستند اما بهتر است برای ضدعفونی‌‌کردن دست‌ها سراغ محلول‌های مخصوص بروید.

*** قیمت دستکش؛ دوهزار تومان برای انواع لاتکس
دستکش‌های یکبارمصرف نایلونی در بسته‌های ۱۰۰تایی عموما کمتر از ۱۰هزار تومان قیمت دارند. مثلا دستکش نایلونی سایز کوچک مخصوص کودکان برند بکر، هشت‌هزار و ۵۰۰تومان است. بسته‌های ۱۰۰تایی دستکش نایلونی پویا هم تقریبا پنج‌هزار تومان فروخته می‌شود. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند سراغ این مدل دستکش‌های نایلونی نروند. چراکه به‌راحتی پاره یا سوراخ می‌شوند و همچنین در مدت کوتاهی دستتان داخل آنها عرق می‌کند. در طرف مقابل دستکش‌های لاتکس که بعضا به آنها دستکش مخصوص جراحی هم می‌گویند، گزینه‌های بهتر اما گران‌تری هستند.

آنها حالت کشی دارند و کامل به سطح دست می‌چسبند. با این حساب کار کردن با آنها خیلی راحت‌تر است. دستکش لاتکس عموما هزار و ۷۰۰ تا دوهزار تومان به ازای هر جفت قیمت دارد. مثلا دستکش لاتکس برند نیتکس در بسته‌های ۱۰۰تایی ۱۷۰هزار تومان است. دستکش‌های همین برند در برخی فروشگاه‌ها تا ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. دستکش‌های لاتکس برند اپ پرفکت هم۰ ۱۷هزار تومان است. دستکش‌های نیتریل گران‌تر هستند. مثلا دستکش نیتریل مای گلاو در بسته‌های ۱۰۰تایی ۳۷۴هزار تومان است و این یعنی هر جفت آن سه‌هزار و ۷۴۰تومان قیمت دارد.

*** هزینه‌های خرید محصولات بهداشتی
مرکز آمار می‌گوید، هزینه‌های بهداشت و درمان خانواده‌ها در خردادماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه یک‌سال قبل ۲۴درصد افزایش داشته است. این هزینه‌ها ماهانه حدود سه‌درصد بیشتر می‌شوند و می‌توان تاثیر اخبار مربوط به کرونا را روی چنین هزینه‌هایی مشاهده کرد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد، یک خانواده چهارنفره برای خرید محصولات بهداشتی که همگی آنها روزانه در رفت‌وآمد هستند و ماسک و دستکش لازم دارند، در ماه به رقمی حدود ۶۰۰هزار تومان می‌رسد.

برای مثال خانواده چهارنفره‌ای را درنظر بگیرید که هرکدام از آنها در روز یک ‌جفت دستکش و یک عدد ماسک لازم دارند. اگر قیمت ماسک و دستکش را دوهزار تومان در نظر بگیریم، هزینه ماهانه چنین خانواده‌ای برای تهیه این دو قلم حدود ۴۸۰هزار تومان خواهد بود. تقریبا دوماه طول می‌کشد تا یک بسته ژل ضدعفونی‌کننده دست ۵۰۰میلی‌لیتری برای یک نفر تمام شود. البته به شرطی که چندان وسواسی نباشد.

با توجه به قیمت ۳۰هزار تومانی هرکدام از این ژل‌های ۵۰۰میلی‌لیتری، یک خانواده چهارنفره در ماه حدود ۶۰هزار تومان برای خرید ژل هزینه می‌کند. علاوه بر این باید هزینه ۶۰هزار تومانی برای خرید یک دبه دولیتری محلول ضدعفونی‌کننده سطوح را هم در نظر بگیریم. مجموع این هزینه‌ها یعنی ۴۸۰هزار تومان برای دستکش و ماسک، ۶۰هزار تومان برای ژل دست و ۶۰هزار تومان برای محلول ضدعفونی‌کننده سطوح، به حدود ۶۰۰هزار تومان در ماه می‌رسد. این رقم تا حدودی دست بالا محاسبه شده است.

کدخبر: ۳۳۸۲۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر