کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۳۹۴
تاریخ خبر:

هر روز ضعیف‌تر از دیروز، افت فاحش قدرت خرید

برترین‌ها: شیوع بیماری کرونا در کشور و التهابات اخیر در بازار ارز و تاثیر آن بر اقتصاد کشور باعث شد قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند. به طور قطع از جمله تاثیرات کرونا، کاهش قدرت خرید مردم و تعطیلی کسب و کارها بود.
روز گذشته سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس به ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور پرداخت.

محمد قاسی:

* از سال ۹۴ تا ۹۸، سه میلیون نفر به جمعیت شاغلین کشور اضافه شده است اما این اشتغال در بخش خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و تعمیرات بوده که نشان‌دهنده عدم رشد اقتصادی است. ۶۰ درصد از شاغلین تحت پوشش بیمه نیستند.

* این موضوع از دیدگاه بخش خانوار دارای اهمیت زیادی است زیرا به دلیل کاهش توان سرمایه‌گذاری، درآمد سرانه خانوارها در حال کاهش است و قدرت خرید افراد نسبت به سال ۹۰ به یک سوم کاهش یافته است که خانواده‌های فقیر بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

* از دیدگاه شاخص نابرابری، نابرابری در حال افزایش است، میان استان‌ها در خصوص نقشه فقر تفاوت زیادی وجود دارد. رتبه محیط کسب و کار به دلیل نامطلوب بودن ثبات اقتصادی، کارآیی بازار کالا و کسب و کار به شدت کاهش یافته است.

* غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های دولت، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و بی‌ثباتی قوانین کسب و کار را عمده‌ترین گلایه فعالان اقتصادی است. در مورد شاخص امنیت سرمایه‌گذاری، تبانی و اعمال نفوذ در معاملات، عدم عمل مسئولان ملی و محلی به وعده‌ها موجب کاهش امنیت سرمایه‌گذاری شده است.

* علت اصلی گسترش هزینه‌های جاری دولت، نابسامانی صندوق‌های بازنشستگی و فشاری است که تأمین مالی این صندوق‌ها به دولت وارد می‌کند. علاوه بر این تأمین منابع مالی طرح تحول سلامت نیز فشار زیادی به دولت وارد کرده است.

* (با تأکید بر اینکه دولت اولین قربانی تورم است): فاصله بین درآمدها و هزینه‌های دولت موجب گسترش کسری بودجه دولت است.

نرخ تورم بالا علی‌رغم کاهش تقاضا در بازار به دلیل شیوع کرونا

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، نرخ تورم فروردین ماه ۹۹ را اعلام کرده است. گزارش مرکز آمار اعلام می‌کند که در فروردین ماه نرخ متوسط تورم سالانه ۳۲.۲ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۹.۸ درصد بوده است.

مطابق این گزارش نرخ تورم ماهانه در فروردین ماه امسال به ۲.۱ درصد رسید؛ این نرخ در مقایسه با نرخ تورم ماهانه اسفندماه پارسال که ۱.۵ درصد بود، روند افزایشی داشته است. در مقیاس‌های ارزیابی نرخ تورم، قرارگرفتن نرخ تورم ماهانه در محدوده دو درصد، نـرخ تورم بالایی محسوب می‌شود.

کارشناسان اقتصادی، کاهش نـرخ تورم ماهانه در ایران را نه مقیاسی مثبت که به دلیل شیوع کرونا و کاهش قدرت خرید مردم و تقاضای شهروندان، منفی ارزیابی می‌کنند. این روند کاهشی از چند ماه پیش در نمودار تغییرات نـرخ تورم خود را نشان می‌داد.

عواملی چند بر تغییرات نـرخ تورم موثر هستند. یکی از این عوامل کسری بودجه دولت است. این کسری پیش از شیوع کرونا نیز حدود ۱۳۰هزار میلیارد تومان اعلام شده بود. حال، کسری بودجه دولت به عنوان عامل ساختاری موثر بر تورم، با فراگیری کرونا تشدید شده است.

کدخبر: ۳۳۱۳۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر