کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۵۰۶
تاریخ خبر:

هر آنچه باید از مردِ ‌بی‌اعصاب نیمکت استقلال بدانید

روزنامه هفت صبح | سرانجام ریکاردو ساپینتوی پرتغالی به عنوان سرمربی جدید استقلال معرفی شد. کارنامه نتایج او در تیم‌های مختلف، نمرات مثبت و منفی زیادی دارد. او شخصیت جالبی هم دارد که می‌تواند در فوتبال ایران تبدیل به یک سوژه جذاب و پرحاشیه شود.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی او عصبانیت‌های لحظه‌ای و انفجاری اوست که گاهی باعث بروز واکنش‌های عجیب و بامزه‌ای شده است.

ساپینتو یک بار در استانداردلیژ بلژیک و بازی مقابل اندرلخت در اعتراض به قضاوت داور وارد زمین شد و با کت و شلوار روی زمین دراز کشید و دقایقی بازی را از جریان انداخت. داوران نتوانستند او را به بیرون زمین هدایت کنند و حتی کار به اعتراض و توهین بازیکنان حریف هم کشیده شد. در نهایت با دخالت مسئولان و ناظران، ساپینتو رضایت داد که از زمین بیرون برود تا بازی به جریان بیفتد. یکی دیگر از ویدئوهای پربازدید از ساپینتو، واکنش او به شکست تیمش در بازی پلی‌آف مقابل تیم چاوز و سقوط به دسته پایین‌تر با تیم موریرنزه است.

او پس از سوت پایان بازی، بارها با مشت به دیواره شیشه‌ای نیمکت ذخیره‌های تیمش می‌کوبد و بعد در حالی که فریاد می‌کشد، با دست‌هایش صورتش را می‌پوشاند. این رفتارها قطعا در لیگ برتر ایران هم ادامه خواهد داشت و احتمالا باید منتظر عصبانیت‌های او از بعضی از تصمیمات داوران باشیم. می‌توان گفت حضور ساپینتو در ایران، اصلا فدراسیون، دپارتمان داوری، کمیته داوران و کمیته انضباطی و اخلاق را خوشحال نخواهد کرد. آنها اصولا عادت دارند در آرای‌شان یکی به نعل و یکی به میخ بزنند و مدیریت کردن فردی مثل ساپینتو با این شیوه اصلا کار آسانی نیست و قطعا با او به مشکل خواهند خورد.

نه کاملا سیاه، نه کاملا سفید
رسانه‌های داخلی در قبال حضور ساپینتو در ایران مواضع متفاوتی گرفته‌اند. بعضی از آنها که گفته می‌شود رسانه‌های نزدیک به سرمربی سابق استقلال هستند، فقط و فقط نمرات منفی کارنامه او را برجسته کرده‌اند تا از همین حالا از طریق هواداران و فضای مجازی عرصه را بر او تنگ کنند.

در طرف مقابل برخی رسانه‌ها هم از فتوحات نه‌چندان زیاد او گفته‌اند و مدعی شده‌اند که او انتخاب خوبی برای تیم قهرمان لیگ برتر ایران است. اما واقعیت این است که ساپینتو مثل تمام مربیان نمرات منفی و مثبت زیادی در کارنامه‌اش دارد. او با اسپورتینگ لیسبون در سال ۲۰۱۲ به فینال جام حذفی پرتغال رسیده و مغلوب تیم آکادمیکا شده، در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ هم با تیم استاندارد لیژ و با شکست دادن تیم‌هایی مثل اندرلخت، کلوب بروژ و خنک قهرمان جام حذفی بلژیک شده است.

آخرین تجربه مربیگری او اما خوشایند نبود. ساپینتو از هفته بیستم فصل گذشته لیگ پرتغال جانشین ژوائو هنریکه شد و هدایت تیم موریرنزه را بر‌عهده گرفت و در ۱۵ بازی ۴ برد، یک مساوی و ۱۰ باخت را ثبت کرد. نتایجی که باعث شد تا این تیم در رده شانزدهم جدول ۱۸ تیمی لیگ پرتغال قرار بگیرد و برای بقا در پریمرا لیگا به مصاف تیم سوم لیگ یک یعنی چاوز برود. در مجموع دو بازی رفت و برگشت چاوز با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و موریرنزه با ساپینتو به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

نوسان منظم در کارنامه!
نکته عجیب و جالب درباره کارنامه مربیگری ساپینتو این است که به شکلی منظم در تیم‌هایش درگیر نوسان در نتیجه‌گیری می‌شود. در اسپورتینگ خوب بود و در ستاره سرخ بهتر! اما از کرت یونان تا الفتح عربستان پله به پله افت کرد و برعکس، از آترومیتوس یونان تا براگای پرتغال سال به سال بهتر نتیجه گرفت. اوج کار او در همین تیم براگا بود.

او پس از اخراج آرتور جرج هدایت این تیم را برعهده گرفت و توانست در پایان فصل، براگا را در رده سوم جدول تحویل بدهد. میانگین امتیازات براگا با ساپینتو ۱٫۹۷ از هر بازی بود! این آخرین فصل موفق ساپینتو در مربیگری بود و او از سال ۲۰۲۰ در واسکودوگاما، گازیانتیپ و موریرنزه نتایج خوبی نگرفته و سال به سال افت کرده است. نکته دیگر اینکه مدت زمان حضور او در هیچ کدام از تیم‌هایش به یک سال نرسیده است. طولانی‌ترین دوران حضور او در یک تیم به استاندارد لیژ بلژیک برمی‌گردد که ۱۱ ماه طول کشید.

در کارنامه او حضور دو ماهه روی نیمکت تیم الفتح عربستان هم دیده می‌شود. نکته دیگر اینکه او در تیم‌های بالای جدول و پرمهره بهتر کار می‌کند. نتایج خوب در ستاره سرخ بلگراد، استاندارد لیژ، لژیا ورشو و البته اسپورتینگ پرتغال ثابت کننده این ادعاست. این نکته می‌تواند هواداران استقلال را به موفقیت او امیدوار کند. استقلال هم قهرمان فصل قبل لیگ برتر است و برای تکرار قهرمانی به یک مربی با خصوصیات فردی ساپینتو نیاز دارد.

کدخبر: ۴۶۳۵۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر