کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۷۲۲
تاریخ خبر:

هرچه دلتان می‌خواهد عرضه اولیه بخرید

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌ریزش بورس، نفس عرضه‌های اولیه را گرفت. در اتفاقی کم‌سابقه، ریزش ۷۰۰هزار واحدی شاخص کل نسبت به هفته آخر مردادماه باعث شده نمادهای عرضه اولیه هم دچار کاهش قیمت شوند و به نرخ روز عرضه برگردند. این یعنی کسانی که اهل فروش نمادهای عرضه اولیه نیستند، حالا بازدهی سرمایه‌گذاری آنها در عرضه اولیه امین و سیتا به نزدیکی صفر رسیده است.

شرایط برای دیگر نمادها مثل بپیوند، وسپهر و شصدف چندان مساعد نیست. این نمادها در حالی به قیمت عرضه اولیه خود نزدیک شده‌اند که سهام نمادهایی مثل غگیلا، غزر و گدنا هر روز به دنبال فروشنده می‌گردند و با حجم معاملات ناچیز، کمترین افزایش قیمت پایانی را شاهد هستند. در این روزها بورس و فرابورس فعلا عرضه اولیه نمادهای جدید را متوقف کرده‌اند و حالا می‌توان گفت دلخوشی چندانی برای تازه‌واردهای بورس وجود ندارد.

*** معاملات نماد امین با قیمت هزار و ۴۷تومان
قیمت سهام شرکت تامین سرمایه امین که بعضا آن را به نام بانک سرمایه‌گذاری امین می‌شناسند، سه‌شنبه هفته گذشته به نرخ زمان عرضه اولیه بازگشت و برای ساعاتی در محدوده هزار و ۴۷تومان معامله شد. عرضه اولیه امین می‌تواند نماد بدشانسی در بورس باشد.

این شرکت در تاریخ ۱۵مردادماه وارد بورس شد و قیمت آن در روز عرضه اولیه هزار و ۴۰تومان بود و هر کس می‌توانست ۱۶۰سهم به ارزش ۱۶۶هزار تومان بخرد. درست یک هفته بعد، روزهای بد بورس آغاز شد. ریزشی که در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم، دقیقا از چند روز بعد از عرضه اولیه امین آغاز شد. شاهد همین مورد بود که باعث شد نهایتا بازدهی سهام امین حدود ۷۰درصد باشد.

صف خرید امین در تاریخ ۱۷شهریورماه فرو ریخت و روند نزولی آن تا هفته گذشته ادامه داشت. این روند نزولی باعث شد قیمت سهام امین به زمان عرضه اولیه برگردد. سه‌شنبه هفته پیش را می‌توان به عنوان روز تکرار عرضه اولیه امین آن هم بدون محدودیت تعداد سهام نام‌گذاری کرد. در این روز سهامداران هرچقدر دلشان خواست عرضه اولیه خریدند!

در طرف مقابل فروشنده‌هایی بودند که برایشان فرقی نداشت ارزش سهام امین چقدر است و چقدر برای خرید آن پول داده‌اند و هرطور شده می‌خواستند سهامشان را بفروشند. تعداد این فروشنده‌ها به حدود ۳۵هزار نفر می‌رسد.

*** معاملات نماد سیتا با قیمت هزار و ۵۷۵تومان
سهام شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین اجتماعی موردی دیگر از تکرار عرضه اولیه در هفته گذشته بود. سیتا برای اولین بار در تاریخ ۱۱تیرماه با قیمت هزار و ۵۷۵تومان به ازای هر سهم به بورس آمد. در این عرضه اولیه حدود چهارمیلیون و ۴۸۰هزار نفر شرکت کردند. به هر کدام از آنها حداکثر ۳۰۰سهم سیتا به ارزش ۴۷۲هزار تومان تعلق گرفت.

صف خرید سیتا تا ۲۸مردادماه یعنی چند روز بعد از شروع ریزش بورس پابرجا باقی ماند اما کاهش چشمگیر شاخص، نفس سیتا را برید. روند نزولی سیتا تا سه‌شنبه هفته گذشته ادامه پیدا کرد و قیمت هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین اجتماعی را برای ساعاتی به هزار و ۵۷۴تومان یعنی حتی کمتر از قیمت عرضه اولی رساند. هرچند چهارشنبه شاهد روند صعودی سیتا بودیم اما این مورد دردی از کسانی که به بازدهی عرضه اولیه سیتا دل بسته بودند، دوا نمی‌کند.

قیمت سهام سیتا در نقطه اوج خود به سه هزار و ۳۰۷تومان رسیده و بازدهی ۱۰۹درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده بود، هرچند حالا قیمت سهام سیتا به کمتر از نصف رسیده است. روز سه‌شنبه زمانی که سیتا به قیمت عرضه اولیه بازگشت، همچنان حدود ۳۳هزار نفر سهام خود را فروختند و در طرف مقابل حدود‌۱۰هزار نفر از فرصت به وجود آمده برای خرید بدون محدودیت عرضه اولیه سیتا استفاده کردند.

*** تغییر استراتژی خرید عرضه اولیه
بررسی روند تغییرات قیمت سهام شرکت‌هایی که برای اولین بار وارد بورس می‌شوند نشان می‌دهد از اینجا به بعد باید استراتژی جدیدی برای خرید سهام عرضه اولیه داشته باشیم. تجربه نیمه اول سال نشان داده شرکت‌های کوچک بازدهی بیشتر و صف‌های خرید طولانی‌تری دارند اما با توجه به حجم معاملات مدت زیادی طول می‌کشد تا بتوان بازدهی مناسبی از آنها به دست آورد.

در طرف مقابل شرکت‌ها هرچه بزرگتر باشند، مثل شستا، صبا و وسپهر، در مدت زمان کمتری به سقف قیمت خود می‌رسند. با این وجود روند نزولی آنها چندان پایدار نخواهد ماند و معاملات عادی سهامشان بعد از فرو ریخت صف خرید روزهای اول از سر گرفته می‌شود. نمادهایی که به سقف قیمت رسیده و در مدار نزولی می‌افتند، می‌توانند گزینه خوبی برای ورود دوباره باشند.

به خصوص زمانی که قیمت آنها تا محدوده نرخ عرضه اولیه کاهش پیدا می‌کند. درست مثل این است که از ابتدا شروع به خرید عرضه اولیه کنیم با این تفاوت که این بار محدودیتی در تعداد سهام خریداری شده وجود ندارد. توجه داشته باشید که عموما قیمت در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه حدود ۶۰ تا ۸۰درصد ارزش واقعی برآورد شده توسط کارشناسان است.

کدخبر: ۳۵۶۷۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر