کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۷۰۹
تاریخ خبر:

هراس در حاشیه خلیج‌فارس بعد از ترور ‌‌فخری‌زاده

روزنامه هفت صبح | روند تحولات منطقه‌ای بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده، روندی غیرطبیعی بوده است. بیایید با هم چند واقعه را مرور کنیم.
* یک: برخی اتفاقات در این چند روز از دید ما پنهان مانده است. انفجار در یک رستوران در ریاض بعد از ترور که طبق گفته منابع عربستانی مربوط به انفجار یک کپسول گاز بوده است، مرگ یک نظامی آمریکایی در یک پایگاه نظامی آمریکا در امارات که گفته شده علت آن غیرنظامی بوده است، حمله نیروهای یمنی به جلسه فرماندهان ائتلاف سعودی در منطقه مارب که گفته شده حدود ۱۳ نظامی ارشد در آن کشته شدند و البته یک خبر که شامگاه دوشنبه در خصوص حمله به دو میدان نفتی اماراتی منتشر شد که البته دروغین بود ولی به هر حال آدرسی به مخاطب می‌داد.

* دو: مسئله بعدی محکومیت ترور این شهید از سوی کشورهای همسایه ما در خلیج فارس است. امارات با لحنی تند این ترور را محکوم کرده است. بحرین هم همین‌طور. کویت هم به همین شکل که البته از این کشور انتظار می‌رفت. دیروز نماینده عربستان در سازمان ملل هم این ترور را محکوم کرده است. این محکومیت‌ها در اوج اختلاف ایران با این کشورها، جای تعجب دارد.

* سه: حالا به این خبر توجه کنید: یک منبع بلند پایه در امارات به میدل ایست آی گفت که ایران مستقیما با محمد بن زاید ولیعهد امارات تماس گرفته و تهدید به ضربه به این کشور در صورت هرگونه حمله آمریکا به ایران، کرده است. این منبع گفت: این تهدید را بن زاید مستقیما از سوی ایران دریافت کرد و پای هیچ واسطه‌ای در میان نبود. به گفته این منبع، ایران به بن زاید گفته است: «ما شما را مسئول ترور فخری‌زاده می‌دانیم.» این منبع گفت که تماس ایران با بن زاید چندین ساعت قبل از بیانیه امارات در محکومیت ترور فخری‌زاده بود.

* چهار: نباید از این مسئله هم بگذریم که روز دوشنبه در مناطق اشغالی فلسطین و لبنان نیز شاهد برخی اتفاقات عجیب از نظر امنیتی بودیم. در تمام روز دوشنبه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز آسمان لبنان پرواز کردند و حتی تا بیروت هم رفتند. از آن سو در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه خبر آمد که برخی از پروازهای فرودگاه بن گوریون نیز کنسل شده است. این خبر ساعتی بعد از خبر نصب سامانه دفاع ضدموشکی در اطراف شهر حیفا منتشر شد.

* پنج: به نظر می‌رسد که ایران در این مرحله در راستای سیاست صبر استراتژیک خود قصدی برای پاسخگویی فوری به اقدامات صورت گرفته را ندارد اما در پس پرده پیغام‌هایی در منطقه تبادل شده که برخی از کشورها را کمی به فکر فرو برده است. کشورهایی که نشان دادند حتی در برابر حملات انتقامجویانه انصارالله نیز ایمن نیستند و اقتصاد مبتنی بر نفت و سرمایه‌گذاری خارجی‌شان در شرایط یک حمله انتقامجویانه شکننده است.

سوال این است که آیا این پیغام‌ها خواهد توانست بازیگر خبیث اصلی را از اقدامات احتمالی آتی خود منصرف کند؟ پاسخ مشخص نیست ولی دست کم متحدان جدیدش در منطقه خلیج را کمی بر سر جای خود خواهد نشاند کما اینکه خبر فعلا غیرموثقی منتشر شده که نشان می‌دهد عربستان از تصمیم خود برای در اختیار دادن فضای هوایی کشورش برای پروازهای اسرائیلی، عقب نشینی کرده است.

کدخبر: ۳۶۱۷۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر