کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۲۷۱
تاریخ خبر:

هدیه آلوده وزارت ارتباطات به گیمرها

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان| چند هفته پیش بود که وزیر ارتباطات از بهبود پینگ (زمان ارسال و دریافت اطلاعات) بازی‌های محبوب بین‌المللی در ایران صحبت کرد. در روزهایی که استفاده از اینترنت به استانداردترین شکل ممکن با اختلال‌های فراوان، محدودیت‌های دردسرساز و تصمیمات اشتباه همراه است، مطرح شدن چنین صحبت‌هایی شاید برای هر گیمر ایرانی بیشتر شبیه یک شوخی بود. مسئله‌ای که طی سال‌ها تجربه بازی‌های آنلاین در ایران ثابت شده این است که اکثر مشکلات موجود در این مسیر تنها و تنها به محدودیتی ارتباط دارد که از سوی نهادهای داخلی شکل گرفته.

به‌جز استثناهایی که گیمرهای ایرانی از سوی تولیدکننده‌های غربی تحریم شده‌اند، باقی اوقات این اینترنت ایران است که بزرگ‌ترین مشکل گیمرهای داخلی به شمار می‌رود. موضوعی که نشان می‌دهد اصولا راهکارهای جداگانه جز بهبود کلی کیفیت اینترنت، احتمالا راه به جایی ندارد. با تمام این تفاسیر وزارت ارتباطات به وعده خود عمل کرد و راهکار جدیدی را پیش روی گیمرهای ایرانی قرار داد تا تجربه بازی‌های آنلاین با شرایط بهتری دنبال شود.

چند روز از شروع به کار رسمی سرویس رادار گیمر گذشته و حالا مشخص شده که صحبت‌های اولیه وزیر ارتباطات لزوما تبدیل به واقعیت نشده و رادار گیم با حواشی بسیاری درگیر است که احتمالا از گسترش آن در میان مخاطب بازی‌های ویدئویی جلوگیری می‌کند. از ناکارآمد بودن در بهبود وضعیت گرفته تا وجود بدافزارهایی که ممکن است امنیت سیستم شما را با مشکلات اساسی روبه‌رو کند.

ابتدا به سراغ نحوه عملکرد این سرویس برویم که از پایه با نقص‌های تعجب‌‌برانگیزی همراه است. رویکرد وزارت ارتباط برای بهبود شرایط و کاهش پینگ (زمان ارسال و دریافت اطلاعات) راه‌اندازی سرورهایی بود که در میان مسیر حرکت اطلاعات مورد نیاز برای تجربه بازی‌های آنلاین قرار گیرند و برخی از این داده‌ها در خود ذخیره کرده‌اند. روی کاغذ این ترفند باعث می‌شود تا شما برای دسترسی به تمامی داده‌ها، مدام به سرور اصلی در یکی از کشورهای خارجی وصل نشده و با طی کردن مسیر کوتاه‌تر، اطلاعات مورد نیاز خود را از سروری دریافت کنید که در ایران راه‌اندازی شده.

شاید این رویکرد برای بسیاری از ارتباط‌های اینترنتی مثمرثمر باشد اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است. تمامی بازی‌های آنلاین محبوب این روزها، جریان داده‌های خود را به شکل همزمان و در هر لحظه با سرور مبدا مقایسه کرده و تایید می‌کنند. این موضوع باعث شده تا شما برای تمامی لحظات بازی با سرور اصلی در ارتباط باشید.

توسعه‌دهندگان از این روش استفاده می‌کنند تا هیچ مسیری برای تقلب، دستکاری کردن فایل‌ها و موارد این چنینی وجود نداشته باشد. عملا چیزی که شما به‌عنوان بازی آنلاین بازی می‌کنید به‌واسطه ارتباط مستقیم و همیشگی با سرور اصلی همان چیزی است که تمامی گیمرها در تمامی نقاط دنیا تجربه می‌کنند. رویکرد وزارت ارتباطات برای راه‌اندازی چیزی به‌نام «کش سرور» از همان ابتدا محکوم به شکست بود.

محصول نهایی که تحت عنوان سرویس و نرم‌افزار رادار گیم منتشر شده اما به شکل کلی از ساختاری متفاوت استفاده می‌کند که البته جدید هم نیست و نمونه‌های دیگری از آن مدت‌هاست که به شکل فعال در دسترس قرار دارند. کاری که سرویس رادار گیم در حال حاضر انجام می‌دهد، فعال کردن یک DNS و اتصال شما به سروری در داخل ایران است که می‌توان گفت محدودیت‌های اینترنتی کمتری نسبت به ارتباط همیشگی کاربرها با اینترنت بین‌المللی دارد.

در اصل رویکرد شبیه به همان اینترنت طبقاتی معروف است که در آن شما دسترسی بیشتر و سریع‌تری دارید. پیش از این كه به اصل فاجعه برسیم اما لازم است تا به این نکته اشاره کنیم که چنین رویکردی زمانی کارساز است که ارتباط اولیه کاربر با سرور داخل ایران به شکل مناسب برقرار شود. وقتی کاربر از اینترنتی همچون ADSL استفاده کند، در بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت باز هم نمی‌تواند سرعت اتصال خود را نسبت به محدودیت‌های این نوع اینترنت منسوخ شده در سطح جهان افزایش دهد.

در اصل چیزی که وزارت ارتباط باید به‌دنبال آن باشد، ارتقاي اتصال‌های نسل اول اینترنت به‌اصطلاح پرسرعت به چیزی همچون فیبر باشد. موضوعی که چندی پیش به آن از سوی وزارت و مخابرات اشاره‌هایی شد اما کافی‌ست به‌دنبال راه‌اندازی آن بروید تا متوجه شوید که عملا اینترنت فیبر نوری به‌خاطر کم‌کاری‌ها و نبود زیرساخت فعلا در اختیار بخش عمده‌ای از کاربرها قرار نمی‌گیرد.

تمام توضیحات ارائه شده نشان می‌دهد که راه‌اندازی سرویس رادار گیم تنها یک برنامه تبلیغاتی است و در عمل شاید به‌قدری تاثیر اندکی داشته باشد که توسط اکثریت کاربرها قابل لمس نباشد. با این حال نگرانی اصلی به مسئله دیگری ارتباط پیدا می‌کند که چیزی جز امنیت کاربر نیست. از همان روز اول راه‌اندازی این سرویس در 27 دی ماه مشخص شد که رادار گیم حاوی بدافزار است و می‌تواند آثار مخربی را روی کامپیوتر یا تلفن همراه گیمرها داشته باشد.

در وب‌سایت رسمی رادار گیم دو اپلیکیشن برای ویندوز و اندروید ارائه می‌شود که ظاهرا هر دوی آن‌ها حاوی بدافزار هستند. سرویس ویروس‌توتال که فایل‌ها را با هدف یافتن بدافزار اسکن می‌کند، فایل نسخه‌ ویندوزی رادار گیم را از نگاه هفت آنتی‌ویروس Avira و CRDF و G-Data و Viettel Threat Intelligence و BitDefender و CyRadar و Sophos به‌عنوان بدافزار شناسایی کرده است. به‌طور مشابه، به‌نظر می‌رسد نسخه‌ اندرویدی رادار گیم نیز در خود کد مخرب دارد. چهار آنتی‌ویروس BitDefender و CyRadar و CRDF و G-Data این نسخه را حاوی بدافزار تشخیص داده‌اند.

دو آنتی‌ویروس BitDefender و G-Data حتی وب‌سایت رسمی رادار گیم را نیز حاوی بدافزار تشخیص داده‌اند. هنوز وزارت ارتباطات به این موضوع واکنشی نشان نداده اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که سرویس معرفی شده حتی آزمایش‌های اولیه امنیتی را پشت سر نگذاشته و تنها سعی شده تا در کمترین زمان ممکن منتشر شود تا تبدیل به مرهمی برای وضعیت نگران‌کننده اینترنت شود. رویکردی که نهایتا با نتیجه عکس همراه شده و احتمالا تبدیل به پایانی برای سرویس رادار گیم آخرین دست‌پخت وزارت ارتباطات می‌شود.

شرح عکس: تصویری از بررسی وضعیت امنیتی وخیم رادار گیم

کدخبر: ۵۰۰۲۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر