کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۷۳۹
تاریخ خبر:

هجوم کرونا ‌این بار از کنار دریای اژه

روزنامه هفت صبح | این روزهای آخر تابستان تب کنسرت‌ خواننده‌های ایرانی در ترکیه بسیار داغ شده است. فقط در شهریورماه
۱۳ خواننده‌ یا گروه موسیقی در استانبول کنسرت خود را برگزار کرده یا اینکه قرار است در روزهای آینده برگزار کنند. تا الان آنطور که یک خبرنگار موسیقی محاسبه کرده، بیش از سی هزار بلیت کنسرت فقط در شهریور امسال در ترکیه فروخته شده که جمعا برابر با ۱۲۰ میلیارد تومان می‌شود. قیمت این بلیت‌ها چقدر بوده و کدام خواننده بلیت گران‌تری در مقایسه با بقیه داشته؟ به این سوال‌ها در این گزارش پاسخ داده شده است.

بلیت‌های کنسرت حامدی که هجدهم شهریور در استانبول برگزار شد، همگی فروش رفت. این یعنی چند بلیت؟ ظرفیت سالن آن شش هزار و ۳۰۰ نفر بوده که بنابر گزارش سایت فروشنده هیچ صندلی‌ای باقی نماند که فروش نرود. بلیت او در استانبول بین ۱۰۲ تا ۳۲۵ دلار قیمت داشت که تقریبا برابر می‌شد با دو میلیون و ۶۰۰ هزار تا حدود دوازده میلیون تومان. او چند روز دیگر هم در ارمنستان کنسرت دارد که بلیت‌هایش از ۳۰۰ تا ۹۰۰ دلار (هفت میلیون و هشتصد تا ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) قیمت‌گذاری شده است.

برادران جعفری هم به همراه قمیشی هفته دیگر در استانبول قرار است اجرا داشته باشند. قیمت بلیت‌های این سه نفر از ۱۰۱ دلار (دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) تا ۳۰۹ دلار (حدود هشت میلیون تومان) است. ستین هم خواننده دیگری بوده که پانزدهم و شانزدهم شهریور در هتلی در استانبول کنسرت خود را برگزار کرده است.

عقیلی یک کنسرت شانزدهم شهریور داشته و یکی هم آخرین روزهای همین ماه قرار است داشته باشد. او امسال برای نوروز هم بلیت‌های یک اجرا را فروخته بود اما این مراسم لغو شد. این بار اما نه تنها اجرای تابستانی او لغو نشده بلکه قیمت بلیت آن از دو میلیون و پانصد هزار تومان شروع می‌شد و تا نزدیک شش میلیون تومان ادامه داشت. به‌غیر از او کنسرت‌های شب‌پره از هفدهم شهریور شروع شده و قرار است تا ۲۶ شهریور هم ادامه داشته باشد. صولتی هم از تیرماه کنسرت‌هایش را شروع کرد که تا ۱۴ شهریور ادامه داشت.

این کنسرت‌ها در استانبول و روی یک کشتی برگزار شده است. قیمت‌های این اجرا هم مانند شب‌پره از ۸۰دلار (دو میلیون تومان) شروع می‌شد و تا ۱۵۰ دلار (حدود۴ میلیون تومان) ادامه داشت.رپرها هم همین مدت کنسرت‌های زیادی داشتند. مثلا شانزدهم شهریور شایع در استانبول کنسرت داشت و از قضا بلیت او ازحامدی هم گران‌تر بود و تا ۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شد. بلیت کنسرت زدبازی (ام‌جی، سیجل و خلسه) هم که هفته پیش برگزار شد از ۴۵۰ دلار شروع می‌شد تا هزار و ۴۵۰ دلار (حدود ۱۲ میلیون تومان) ادامه داشت.

تتلو هم یکی از خواننده‌‌هایی است که اول قرار بود کنسرت او سی‌ام شهریور برگزار شود ولی بعد عقب افتاد. بلیت‌های او از سه میلیون و ۲۰۰ تا ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. از خواننده‌های جدید هم وانتونز پانزدهم شهریور در استانبول کنسرت داشت که بلیت‌های این گروه از حدود یک میلیون تومان شروع می‌شد و تا نزدیک سه میلیون تومان ادامه داشت.

در مجموع اینطور که بهمن‌ بابازاده، خبرنگار موسیقی تایید کرده فقط در ماه شهریور ایرانیان ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار (معادل حدودا ۱۲۰ میلیارد تومان) خرج کنسرت‌های ترکیه کردند. پیش از این برخی از کنسرت‌های خوانندگان خارج از کشور به دلیل کرونا لغو شده بود. برای مثال اقبالی، دادور یا حامدی عید امسال و کمی قبل از آنها علی عظیمی برنامه‌های خود را در پاندمی کرونا لغو کرده بودند. از خواننده‌های داخلی هم برخی از افراد مانند بنیامین بهادری همین کار را با طرفداران خود تکرار و برای آنها به‌صورت لایو روی پشت‌بام خانه‌ای اجرا کرد.

به‌غیر از او کنسرت‌های کیش هم که قرار بود در آن بهنام بانی، مسعود صادقلو و حسن ریوندی اجرا داشته باشند با ورود ستاد ملی کرونا لغو شدند. ولی این بار با اینکه جهان در حال سپری کردن موج دلتای کروناست، هیچ‌کدام از برنامه‌های تابستانی این خوانندگان ایرانی خارج‌نشین لغو نشده است. حتی تیرماه هم خواننده دیگری به‌نام سوگند در شهر استانبول کنسرت خود را برگزار کرد؛ کنسرت‌هایی که بخش زیادی از مخاطبان آن را مسافران ایرانی تشکیل می‌دهند که بعد از برنامه به کشور خود برمی‌گردند.

در حالی که هنوز ۳۰درصد از جمعیت کشور دُز اول واکسن خود را نزده‌اند، سفر و حضور آنها در محیط سربسته منجر به انتقادات زیادی به برگزارکننده‌های این کنسرت‌ها شده است. جمع‌بندی انتقادها این بوده که خوانندگان خارج از کشور در شرایطی که روزانه حدودا
۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند، با چه استدلالی حاضر به تشویق و تبلیغ طرفداران خود برای حضور در کنسرت‌ در محیط‌های سربسته شده‌اند؟

موافقان این کنسرت‌ها می‌گویند که افراد یا باید هر دو دُز واکسن رو زده یا قبل از ورود حتما تست PCR داده باشند؛ در غیر این صورت حق ورود به سالن کنسرت را ندارند. ولی روایت‌های زیادی از این موضوع منتشر شده که نشان می‌دهد این مقررات حداقل زمان خرید بلیت وجود نداشته است. همچنین یکی از سایت‌های واسطه خرید و فروش بلیت کنسرت اعلام کرده که نیازی به تزریق دو دُز واکسن نیست و فقط افراد باید تست پی سی آر داشته باشند که مهلت تاریخ آن از ۷۲ ساعت تجاوز نکند.

حالا این در حالی است که تست پی سی آر ممکن است کاذب باشد و افرادی که هر دو دُز واکسنشان را هم زده‌اند ممکن است ناقل این ویروس باشند. یکی از افرادی که در کنسرت حامدی حضور داشته در توییتر خود نوشته است:‌ «من دیشب کنسرت رفتم. کنسرت تقریبا یک ساعت دیرتر شروع شد و به خاطر ازدحام جمعیت، فقط و فقط بارکد بلیت‌ها چک می‌شد. توی صف که با آدم‌ها حرف می‌زدم یک‌سری‌ها واکسن زده بودند، برخی یک دُز و گروهی هم هیچ چیز.»

این احتمال وجود دارد که برگزارکنندگان این مراسم بی‌توجه به شرایط متفاوت ایران در واکسن و شیوع کرونا، صرفا با تقلید از خواننده‌های خارجی شروع به این کار کرده باشند. چراکه خواننده‌های خارجی زیادی مانند هری استایلز، آرون، پرل جم و دیگران این روزها در حال اجرای تور خود در آمریکا و دیگر نقاط دنیا هستند؛ در عین حال ولی خواننده‌ها و یا بندهای موسیقی هم هستند که هنوز خبر نداده‌اند در سال میلادی پیش‌رو کنسرتی برگزار خواهند کرد یا نه. احتمالا یکی از مهم‌ترین آنها گروه پرطرفدار کره‌ای بی‌تی‌اس است که تور تابستانه خود را به دلیل پاندمی کرونا همین ماه لغو کرد. آنها قرار بود برای اولین‌بار در یک استادیوم سرباز به اسم المپیا اجرا داشته باشند ولی در نهایت از این تصمیم منصرف شدند.

کدخبر: ۴۱۳۷۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر