کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۸۳۱
تاریخ خبر:

هالیوود دوران تازه‌ با گلدن‌گلوب بی‌رمق

روزنامه هفت صبح، صوفیا نصرالهی | ‌‌ تحریم گلدن‌گلوب کم‌کم اتفاق افتاد. ماجرا از جنبش می‌-تو شروع شد و وقتی که هاروی واینستاین به عنوان یکی از چهره‌های مهم گلدن‌گلوب محکوم شناخته شد. هاروی واینستاین از حامیان مهم انجمن مطبوعات خارجی بود. گلدن‌گلوب هر چند تعداد اعضای رای‌دهنده‌اش نزدیک به ۱۰درصد از اعضای آکادمی علوم و فنون (اسکار) بودند اما جایزه‌ مهمی بود که مسیر به سمت اسکار را مشخص می‌کرد. یک مهمانی و ضیافت بزرگ بود که اهالی سینما به شیوه‌ای خودمانی‌تر دور یکدیگر جمع شوند.

جرقه‌ بعدی وقتی زده شد که تعدادی از نشریات گزارش دادند تهیه‌کنندگان برخی از فیلم‌ها و سریال‌های جایزه گرفته در گلدن‌گلوب در حقیقت به نوعی به اعضای رای‌دهنده رشوه داده‌اند. بعدتر شبکه‌های استریم مثل نتفلیکس که از سوی گلدن‌گلوب طرد شده بودند تصمیم گرفتند آن را تحریم کنند که با توجه به اینکه بخش اعظمی از تولیدات این سال‌ها محصول همین شبکه‌هاست طبیعی است که مراسم زمین می‌خورد و دست آخر تیر خلاص را جنبش‌های ضد تبعیض نژادی زدند وقتی اعلام کردند که در میان اعضای رای‌دهنده عضو رنگین‌پوست وجود ندارد و اعضای غیر مرد هم تعدادشان بسیار کم است.

کرونا و اینکه دیگر نمی‌شد به رسم هر سال گلدن‌گلوب دور میزهای دایره‌ای شکل نشست و پذیرایی شد به کمک مخالفان گلدن‌گلوب آمد و نتیجه‌اش این شد که امسال شبکه‌های تلویزیونی مراسم جوایز انجمن مطبوعات خارجی هالیوود را تحریم کردند و گلدن‌گلوب پشت درهای بسته با حضور عده‌ کمی از نامزدها و برنده‌ها برگزار شد و فرش قرمزی هم نداشت.

این احتمالا بزرگترین شگفتی هالیوود در سال‌های اخیر است. زمین خوردن جشنی به قدمت و اعتبار گلدن‌گلوب. با این حال هنوز هم کنجکاوی وجود دارد که چه کسانی گوی طلایی را به خانه می‌برند و اسکار سال آینده مشخص می‌کند که آیا هنوز هم جوایز گلدن‌گلوب می‌تواند معیاری برای تشخیص برندگان اسکار باشد یا نه. شش نکته درباره‌ برنده‌های یکشنبه شب را با هم مرور می‌کنیم.

‌یک:‌ اصغر فرهادی در چهارمین حضورش دست خالی از مراسم بیرون رفت
به نظر می‌رسد درام ژاپنی تحسین‌شده‌ «ماشینم را بران» اثر ریوسوکه هاماگوچی حالا بخت اول اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان است. البته اصغر فرهادی یک‌بار دیگر هم سر فیلم «فروشنده» سابقه‌ نامزدی در گلدن‌گلوب را داشت که دست خالی بیرون رفت اما دست آخر اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به او دادند.

منتها این‌بار شرایط کمی فرق می‌کند. امتیاز منتقدان به فیلم «ماشینم را بران» بیشتر است و بیشتر انجمن‌های نقد آمریکا هم این فیلم را به عنوان بهترین اثر بین‌المللی امسال برگزیده‌اند درنتیجه این جایزه‌ گلدن‌گلوب شانس این فیلم ژاپنی را برای اسکار بیشتر کرده است. فیلم هاماگوچی اقتباسی از یک داستان کوتاه هاروکی موراکامی است و ماجرای مردی را روایت می‌کند که اول بازیگر نمایش «دایی وانیا» بوده و بعد از مرگ ناگهانی همسرش که به یکدیگر بسیار عشق می‌ورزیدند در یک شهر کوچک ساحلی قرار می‌شود این‌بار در مقام کارگردان این نمایش را روی صحنه ببرد. برای دیدن فیلم باید صبر و حوصله به خرج بدهید چون فیلم آرامی است و زمانش سه ساعت است اما احساس‌برانگیز و زیباست.

دو: جین کمپیون امسال جای کلویی ژائو را گرفته است
سال گذشته کلویی ژائو با فیلم «سرزمین خانه به دوش‌ها» تبدیل به اولین کارگردان زن رنگین‌پوست شد که اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را به خانه می‌برد. امسال جین کمپیون آمده تا به عنوان یک کارگردان زن دوباره بشود جوایز هالیوودی را به تناسب بین زنان و مردان تقسیم کرد. البته فیلم «قدرت سگ» کمپیون واقعا اثر شایسته‌ای است و خود او هم کارگردان قدری است که سال‌ها پیش وقتی برای فیلم «پیانو» نخل طلای کن را گرفت همه شیفته‌ ذهن خلاق و کارگردانی قدرتمندانه‌اش شدند.

«قدرت سگ» به ظاهر فیلمی وسترن است اما داستان دراماتیکش هیچ ربطی به وسترن‌های معمولی ندارد و ماجرای دو برادر را روایت می‌کند که با هم تفاوت زیادی دارند اما برادر کوچکتر به شدت به مزرعه، گاوها و برادر بزرگتر عشق می‌ورزد و به همان نسبت از همسر برادر بزرگتر متنفر است. فیلم یک پایان تکان‌دهنده هم دارد که به ارزش‌هایش اضافه می‌کند. «قدرت سگ» در گلدن‌گلوب هم جایزه‌ کارگردانی و هم بهترین فیلم درام را کسب کرد و به نظر می‌رسد در اسکار هم جزو فیلم‌های موفق باشد که در بخش جوایز اصلی دست پر بیرون برود.

سه: در بخش بهترین بازیگران سینمایی گلدن‌گلوب شگفت‌زده‌مان کرد
در نود درصد موارد بازیگرانی که برنده‌ گلدن‌گلوب شده‌اند اسکار را هم می‌برند اما امسال رقابت پیچیده‌تر و نزدیکتر است و احتمالا برای گمانه‌زنی درباره‌ بازیگران برنده‌ اسکار نمی‌توانیم به گلدن‌گلوب اکتفا کنیم و باید منتظر جوایز اتحادیه‌ بازیگران بمانیم. به هر حال در بخش کمدی هر چند پیروزی اندرو گارفیلد برای موزیکال «تیک، تیک…بوم!» قابل پیش‌بینی بود و ریچل زگلر هم برای بازی در فیلم موزیکال اسپیلبرگ که بازسازی «داستان وست‌ساید» است در فصل جوایز بسیار تحسین شده.

اما در بخش درام تا پیش از این شانس جایزه‌ بندیکت کامبربچ برای بازی در نقش برادر کوچکتر در فیلم «قدرت سگ» بیشتر به نظر می‌رسید اما گلدن‌گلوب جایزه را به ویل اسمیت داد که در فیلم «کینگ ریچارد» نقش پدر سرنا و ونوس ویلیامز، تنیسورهای مشهور جهان را بازی کرده است. بازی کامبربچ در فیلم کمپیون با همیشه‌اش متفاوت بود. یک‌ خشونت خیلی بدوی را به نمایش می‌گذاشت که نادیده گرفتن بازی در نقش این کاراکتر عجیب و غریب حیف بود. در بخش بهترین بازیگر زن درام هم شگفت‌زده شدیم. چه از علاقه‌مندان بازی کریستن استوارت در فیلم «اسپنسر» در نقش لیدی دایانا باشیم یا نه نمی‌شود منکر شد که استوارت بخت بزرگی برای دریافت همه‌ جوایز داشت.

منتقدان، حتی آن‌هایی که فیلم پابلو لورین را دوست نداشتند بازی استوارت را تحسین کردند. به علاوه بازی در نقش لیدی دایانا خودش چالش بزرگی بوده. از آن طرف خیلی‌ها منتظرند که اولیویا کولمن برای بازی در «دختر گمشده» دومین اسکارش را هم ببرد. در حالی که همه از استوارت و کولمن صحبت می‌کردند ناگهان گلدن‌گلوب با دادن جایزه به نیکول کیدمن برای بازی در فیلم «ریکاردو بودن» آرون سورکین همه را غافلگیر کرد.

البته نقش کیدمن هم بیوگرافیک است و در فیلم سورکین لوسیل بال ستاره‌ تلویزیون و سینما در دهه‌ ۵۰ و ۶۰ میلادی را به تصویر می‌کشد. فیلم درباره‌ رابطه‌ بال با دسی آرناز چه در زندگی شخصی‌شان و چه جلوی دوربین و در زندگی حرفه‌ای‌شان در حین ساخت سریالی به نام «من لوسی را دوست دارم» است. خود لوسیل بال هم شش بار نامزد جایزه‌ گلدن گلوب شده بود و درنهایت در دهه‌ ۷۰ جایزه‌ افتخاری سیسیل دمیل را از گلدن‌گلوب دریافت کرد.

چهار: سریال «وراثت» را ببینید
گلدن‌گلوب امسال می‌تواند یک نتیجه‌گیری خوب برایتان داشته باشد: اگر هنوز سریال «وراثت» را شروع نکرده‌اید به خاطر اینکه جایزه‌ گلدن‌گلوب بهترین سریال درام و بهترین بازیگر مرد برای جرمی استرانگ در نقش کندال روی را دریافت کرد سراغش بروید و دیدنش را شروع کنید. «وراثت» به معنای واقعی کلمه به لحاظ بصری و قصه سریال فاخری است. ماجرای پیرمردی به نام لوگان روی که ثروت بسیار و یک شرکت بزرگ و معتبر دارد و البته مرد بسیار مستبد و خودپسندی است و برای سه پسر و دخترش هم پدر چندان دوست‌داشتنی به حساب نمی‌آمده و یک‌جور رابطه‌ عشق و نفرت میانشان برقرار است. این وسط پسر بزرگتر کندال روی انتظار دارد که پدرش بازنشسته شود و اداره‌ شرکت را به او بسپارد اما لوگان زیر قول و قرارهایش می‌زند. بازی قدرت در خانواده و پشت پرده میان اعضای‌ هیات مدیره‌ شرکت به راه می‌افتد. پخش این سریال از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و جسی آرمسترانگ خالق آن است.

پنج: در بخش سریال‌های کمدی رقابت نزدیکتر از درام بود
در حالی که در بخش درام می‌شد حدس زد جایزه‌ اصلی به سریال «وراثت» می‌رسد کار در بخش کمدی سخت‌تر بود و جوایز هم بیشتر پخش شد. «هکس» توانست «تد لاسو» و «تنها قتل درون ساختمان» را کنار بزند و جایزه‌ بهترین کمدی را از آن خودش کند و ستاره‌ آن جین اسمارت هم جایزه‌ بهترین بازیگر زن کمدی را به خانه برد. «هکس» که تا امروز یک فصل آن پخش شده و فصل دوم هم در حال ساخت است داستان استندآپ کمدین زن مشهوری است که جین اسمارت نقشش را بازی می‌کند.

زن از جوانی‌اش روی صحنه‌ لاس‌وگاس با استندآپ‌هایش درخشیده اما حالا مدیر برنامه‌هایش معتقد است که او باید جنس شوخی‌هایش را عوض کند و به مردم نزدیکتر شود وگرنه از روزهای اجرایش کم می‌کند. زن راضی می‌شود که زن جوانتری به عنوان نویسنده کنارش قرار بگیرد اما نویسنده‌ جوان به زور این شغل را قبول کرده و خودش را بالاتر از شوخی‌نویسی برای یک استندآپ کمدین می‌داند. همنشینی اجباری این دو نفر اتفاقات بامزه‌ای را رقم می‌زند.

از آن طرف سریال «تد لاسو» کمدی عامه‌پسندتری است که روز به روز هم محبوب‌تر می‌شود. داستان یک مربی ساده‌دل فوتبال آمریکایی که برای هدایت یک تیم فوتبال انگلیسی انتخاب می‌شود و لابد می‌دانید که طرفدارهای فوتبال در انگلیس هم شوخی سرشان نمی‌شود! «تد لاسو» البته دست خالی هم از مراسم بیرون نرفت و جیسون سودیکس بازیگر نقش مربی لاسو جایزه‌ بهترین بازیگر مرد کمدی را گرفت.

شش: بازنده‌های بزرگ مراسم چه کسانی بودند؟
مینی‌سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» به‌رغم همه‌ ستایش‌هایی که از سوی منتقدان دریافت کرد فقط در بخش بازیگری زن و مرد برای جسیکا چستین و اسکار آیزاک نامزدی به همراه آورد که هیچ‌کدام هم موفق نشدند جایزه‌ گلدن‌گلوب را به خانه ببرند. اولی جایزه را به کیت وینسلت برای سریال «‌میر از ایست‌تاون» واگذار کرد و مایکل کیتون هم گوی سبقت را از اسکار آیزاک ربود.

سریال «بازی مرکب» هم بازنده‌ دیگر مراسم بود. سریالی که به شهرت و محبوبیت عجیب و غریبی رسید و خیلی‌ها تصور می‌کردند بعد از اینکه سینمای کره با «انگل» توانست محبوب دل اعضای هیات‌داوران جایزه‌های مختلف شود حالا قرار است «بازی مرکب» در بخش تلویزیون و سریال آن موفقیت را تکرار کند فقط یک جایزه‌ بازیگر مرد نقش مکمل گرفت و دیگر هیچ.

در بخش سینما هم یک بازنده‌ غیرمنتظره داشتیم. در حالی که تا یکی دو ماه پیش انیمیشن پیکساری «لوکا» بهترین انیمیشن سال محسوب می‌شد «افسون» دیزنی آمد و آن را کنار زد و گلدن‌گلوب را هم گرفت. «پیتزای شیرین بیان» پل توماس اندرسون و «دختر گمشده» مکی جیلنهال بقیه‌ فیلم‌هایی بودند که دست خالی از مراسم رفتند اما پیش‌تر تحسین‌های زیادی دریافت کرده بودند.

برندگان جایزه‌ گلدن گلوب سینما ۲۰۲۲
بهترین فیلم درام: قدرت سگ
بهترین فیلم کمدی یا موزیکال: داستان وست‌ساید
بهترین کارگردانی: جین کمپیون (قدرت سگ)

بهترین فیلمنامه: کنت برانا (بلفاست)
بهترین بازیگر نقش اول مرد درام: ویل اسمیت (کینگ ریچارد)
بهترین بازیگر نقش اول زن درام: نیکول کیدمن (ریکاردو بودن)
بهترین بازیگر نقش اول مرد کمدی یا موزیکال: اندرو گارفیلد (تیک تیک بوم)

بهترین بازیگر نقش اول زن کمدی یا موزیکال: ریچل زگلر (داستان وست ساید)
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: کدی اسمیت-مک‌فی (قدرت سگ)
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: آریانا دبوسه (داستان وست ساید)
بهترین فیلم خارجی زبان: ماشینم را بران (ژاپن)
بهترین انیمیشن: افسون

کدخبر: ۴۳۵۸۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر