کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۹۵۸
تاریخ خبر:

افشای جزییات سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین

یک روزنامه آمریکایی با انتشار بخشی از جزئیات سند توافق همکاری جامع ایران و چین تأکید کرد که این مشارکت ضربه بزرگی به سیاست‌های تهاجمی ترامپ علیه ایران وارد می‌کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی تحت عنوان «چین و ایران، با ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا به همکاری تجاری و نظامی نزدیک می‌شوند»، سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرد.

این روزنامه آمریکایی با مطرح کردن این ادعا که نسخه‌ای از این پیش‌نویس توافق پیشنهادی ۱۸ صفحه‌ای را در اختیار دارد، نوشت که ایران و چین پیش‌نویس یک توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را تهیه کرده‌اند که راه را برای سرمایه‌گذاری چندصد میلیارد دلاری چین در بخش‌های انرژی و دیگر بخش‌های ایران فراهم می‌کند و با این اقدام تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انزوای ایران را تضعیف خواهد کرد.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین»، مشارکت چین در پروژه‌های بانکداری، مخابرات، بنادر، راه‌آهن و دهها پروژه دیگر را به طرز وسیعی گسترش می‌دهد.

این گزارش سپس اینگونه نوشت که چین نیز در قبال مشارکت در پروژه‌های اقتصادی و نظامی، به مدت ۲۵ سال با تخفیفی ویژه نفت از ایران دریافت خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به توسعه همکاری نظامی میان ایران و چین اشاره کرد و نوشت که طبق سند جامع همکاری ایران و چین، آموزش‌ها و رزمایش‌های مشترک، تحقیقات مشترک و توسعه تسلیحات و اشتراک‌گذاری اطلاعات میان دو کشور برای مبارزه با «نبرد بی‌وقفه با تروریسم، قاچاق انسان و مواد مخدر و جرایم مرزی» افزایش می‌یابد.

برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌های غربی از جمله نیویورک‌تایمز در خصوص محرمانه بودن این سند، در اعلام مراحل تدوین این سند تاکنون هیچ محرمانگی وجود نداشته است به طوریکه در بهمن‌ماه ۹۴ و یک هفته پس از شروع اجرای برجام در سفر تاریخی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به ایران بیانیه ای مشترک میان دو کشور تنظیم و منتشر شد که در بند ششم آن آمده است «نظر به اراده راسخ طرفین برای توسعه روابط دو کشور و با توجه به مکمل بودن ظرفیت‌های اقتصادی و همچنین وجود زمینه‌های مختلف همکاری در عرصه‌های انرژی، زیرساختی، صنعتی، فناوری و دیگر زمینه های مشترک، دو طرف توافق می‌کنند رایزنی‌ها و مذاکرات لازم برای انعقاد قرارداد همکاری‌های جامع ۲۵ ساله را در دستور کار قرار دهند».

نیویورک‌تایمز در خصوص جزئیات این سند نوشت، پروژ‌های همکاری چین در ایران شامل فرودگاهها، قطار و مترو سریع‌السیر می شود و چین، مناطق آزاد تجاری را در «ماکو» شمال غربی ایران، آبادان و جزیره قشم ایجاد خواهد کرد.

طبق این گزارش، در پیش‌نویس سند همکاری جامع ایران و چین همچنین پیشنهاد ساخت زیرساختی برای شبکه ارتباطات از راه دور «۵G» نیز مطرح شده است.

نیویورک‌تایمز با اشاره به ایستادگی ایران و چین در مقابل سیاست‌های خصمانه آمریکا ادامه داد که برخلاف اکثر کشورها، چین خود را در جایگاه ایستادگی و مقاومت در مقابل ایالات متحده می‌بیند و به اندازه‌ای خود را قدرتمند می‌داند که در مقابل اقدامات تنبیهی آمریکا مقاومت و ایستادگی کند.

نیویورک‌تایمز سپس تصریح کرد که در عبارات اولیه سند همکاری جامع ایران و چین نوشته شده است: «دو فرهنگ باستانی آسیا، دو شریک در بخش‌های تجارت، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیت با چشم‌انداز مشابه و بسیاری از منافع متقابل دوجانبه و چندجانبه، یکدیگر را شرکای راهبردی در نظر می‌گیرند».

آنطور که در این گزارش آمده است، سرمایه‌گذاری چین در ایران بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار در ۲۵ سال خواهد بود.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا اخیراً در واکنش به سند همکاری جامع ایران و چین با لحنی تهدیدآمیز گفت: «ایالات متحده همچنان هزینه‌هایی را به شرکت‌های چینی که به ایران کمک می‌کنند، تحمیل خواهد کرد».

کدخبر: ۳۳۸۹۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali3021

    خب 400 میلیاد دلار در 25 سال یعنی سالی 1 6 میلیارد دلار در حالی که همه میدونن ایر ان به 1000 میلیارد دلار سرمایه گذاری خار جی نیاز داره اونم نه اینطوری…

  • _user_1560798515

    یکی بیاد اول به چینیا بگه پولامون رو که بلاک کرده بده بعد بیاد بشینه سر قرار داد ۲۵ ساله

  • _user_1560798515

    میگن تحریمها اثری نداشته اون وقت میان یه قرار داد ۲۵ ساله می بندن با کلی ارزون ف روشی نفت