کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۲۹۲
تاریخ خبر:

معایب واگذاری کارت اعتباری به مالکان سهام عدالت

روزنامه هفت صح | فرید موسوی، عضو هیات مدیره بانک ملی هفته گذشته در گفت‌وگو با هفت‌صبح از آمادگی این بانک برای پرداخت وام به تمام دارندگان سهام عدالت خبر داد. به‌گفته او تفاوتی ندارد شماره حسابی که مشتریان در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند مربوط به بانک ملی است یا نه، چون تمام مشمولان سهام عدالت چه آنهایی که سود سهامشان به حساب بانک ملی یا حساب‌های دیگر واریز می‌شده، می‌توانند با افتتاح حساب در این بانک و ثبت درخواست، وام سهام عدالت بگیرند.

او همچنین به‌ هفت صبح گفت هر کسی که سهام عدالت داشته باشد، چه روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده باشد و چه روش غیرمستقیم را می‌تواند تسهیلات دریافت کند. یک هفته پس از این خبر در بررسی وضعیت واگذاری کارت اعتباری خرید به مالکان سهام عدالت با نکاتی منفی روبه‌رو شدیم.

*** معامله ناعادلانه برای سهامداران
با توجه به اینکه ۶۰درصد سهام افراد چه در قالب مدیریت مستقیم و چه غیرمستقیم قابل فروش است، مالکان سهام عدالت توقع دارند اعتبار شارژ شده در کارت‌ها به همین میزان باشد اما با توجه به اینکه قیمت سهام عدالت همگام با جریان عمومی شاخص بورس نزولی است، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد سهام به کمتر از پنج میلیون تومان رسیده است. برای این میزان اعتبار، بانک کل سبد سهام عدالت شما را به‌عنوان وثیقه برمی‌دارد.

*** تاخیر در ارسال بخشنامه و تکمیل زیرساخت
داشتن سهام عدالت و ارسال درخواست آنلاین به همراه مدارک هویتی به اپلیکیشن‌های آنلاین مخصوص دریافت تسهیلات تنها شرط و شروط اعلام شده برای متقاضیان ذکر شده است اما مطابق معمول هنوز بخشنامه داخلی بانک‌ها ارسال نشده است. تا اینجا تنها دو بانک برای واگذاری سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند و از بین این دو هم یکی هنوز موفق به تکمیل زیرساخت‌های لازم برای ثبت‌نام نشده است.
ثبت‌نام، فقط غیرحضوری و آنلاین
کرونا باعث شده عادت کنیم خیلی از کارها را به‌صورت غیرحضوری انجام دهیم. احرازهویت آنلاین بورس و حتی افتتاح حساب بانکی از جمله این امور هستند اما وقتی بدانیم بسیاری از صاحبان سهام عدالت افرادی هستند که به گوشی هوشمند، اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند و تا حدودی از اطلاعات و دانش کافی برای ثبت درخواست اینترنتی یا تکمیل اطلاعات بی‌بهره هستند، به آنها حق می‌دهید که ثبت درخواست اینترنتی و استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند چندان برایشان خوشایند نباشد. بیشتر آنها راهی جز مراجعه به کافی‌نت‌ها یا مشاغل مشابه که جزو مشاغل حاشیه‌ای به‌حساب می‌آیند نخواهند داشت.

*** تبعیض بین سهامداران مستقیم و غیرمستقیم
سهامداران در ابتدای سال مجبور بودند بین روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم دست به انتخاب بزنند. در آن زمان کسی به سهامداران نگفته بود انتخاب هرکدام از روش‌ها چه تاثیری بر سرنوشت‌شان خواهد داشت. آنهایی که روش مستقیم را انتخاب کردند تقریبا موفق به‌فروش سهام خود نشدند و حالا امیدشان تنها به دریافت کارت اعتباری است.

با این حال به‌نظر می‌رسد آنهایی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند حالا برگ برنده را در اختیار دارند و قادر هستند اعتبار بیشتری دریافت کنند. مثلا مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان شمالی که ۷۵درصد مالکان سهام عدالت در این استان روش غیرمستقیم را برگزیده بودند، گفته به سهامداران این شرکت کارت اعتباری خرید با ارزش ۱۰میلیون تومان واگذار می‌شود. اگرچه میزان سود این تسهیلات ۱۸درصد و مدت بازپرداخت ۳۶ماه ذکر شده.

اما به‌هرحال میزان اعتبار برای آنها به‌شکل چشمگیری بیشتر از بقیه سهامداران خواهد بود. بقیه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم می‌توانند برای سهامداران خود مبلغ مشابه همین عدد در نظر بگیرند اما به مالکانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند،‌ به احتمال زیاد در نهایت پنج میلیون اعتبار تعلق خواهد گرفت. غیرمنصفانه نیست؟

*** احتمال کمبود منابع پرداخت تسهیلات
وثیقه کردن سهام عدالت به‌جای فروش آن می‌تواند برای مردم منافع زیادی داشته باشد و نمادهای موجود در سبد سهام عدالت را از افت شدید ارزش نجات دهد اما محاسبه‌ها نشان می‌دهند اگر تنها ۲۰درصد از مالکان سهام عدالت درخواست دریافت کارت اعتباری کنند، منابع مورد نیاز برای پاسخگویی به‌درخواست آنها به ۴۵هزار میلیارد تومان می‌رسد.

حتی روی کاغذ این عدد بیش از اندازه بزرگ است و در صورتی که بانک‌ها قادر نباشند یا تمایلی به تخصیص اعتبار نداشته باشند این مسئله می‌‌تواند به تشکیل صف‌های طولانی متقاضیان شبیه صف وام ازدواج منجر شود.

کدخبر: ۳۷۵۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر