کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۷۲۶
تاریخ خبر:

نگرانی‌ها درباره فشار مالیاتی در سال آینده

روزنامه هفت صبح | دیروز دو مقام ارشد دولتی در اظهارات جداگانه به مردم اطمینان خاطر دادند که بابت افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده نگران نباشند. چون دولت صرفا قصد دارد از طریق شناسایی فرار مالیاتی درآمدهای خود را ارتقا دهد. از یک سو احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفته:‌ «کسبه،حقوق بگیران و فعالان اقتصادی که به صورت شفاف و عادلانه مالیات می‌پردازند نگران افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده نباشند. راهبرد وزارت اقتصاد فقط بر کاهش فرارهای مالیاتی و شناسایی مودیانی است که تاکنون شناسایی نشده بودند و مالیات خود را نمی‌پرداختند.»

از سوی دیگر مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در اظهاراتی مشابه گفته:‌ «ما می‌خواهیم باری که به دوش محرومین افتاده را برداریم. پایه‌های مالیاتی که قبلا دریافت نمی‌شد، در بودجه سال آینده قرار داده شده و همچنین دو میلیون نفر مؤدی مالیاتی جدید شناسایی شده است.»

ابتدا این نکته را بگوییم که طبق لایحه بودجه که دیروز کلیات آن در مجلس تصویب شد، درآمدهای مالیاتی دولت قرار است در سال آینده ۶۲ درصد افزوده شود. به طور دقیق‌تر پیش‌بینی شده درآمدهای مالیاتی دولت به ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برسد. در قانون بودجه سال جاری این رقم معادل ۳۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. حالا دولت به‌‌رغم این افزایش چشمگیر چطور می‌گوید که مردم نگران افزایش مالیات در سال آینده نباشند؟‌ به‌خصوص از همین حالا افزایش قیمت کالاهای مختلف از مجرای اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده نشان می‌دهد اوضاع خیلی بر وفق مراد مردم نیست.

در همین روزهای اخیر قیمت پروازهای داخلی و خارجی به ترتیب ۴ درصد و ۹ درصد به دلیل دریافت مالیات بر ارزش افزوده گران شد. دیروز حتی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هشدار داد که فروش بلیت ارزان هواپیما از سوی چارترکنندگان خلاف قانون است و با خاطیان برخورد می‌شود. مالیات خودروهای لوکس هم که اعلام شده از سال آینده سفت و سخت دریافت می‌شود. رئیس سازمان امور مالیاتی دیروز اعلام کرد صاحبان ۵۵۰ هزار خودروی لوکس باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند.

به دنبال اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از چند روز پیش شکر هم مشمول پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شد و تخمین زده شده که در ازای هر کیلو هزار تومن بر قیمت آن افزوده شود. طبق این قانون بعضی اقلام دیگر هم شاهد افزایش قیمت هستند و گمرک ایران مالیات آن‌ها را در همان مبادی ورودی دریافت می‌کند. کالاهایی مثل محصولات کشاورزی فراوری نشده و قارچ و سبزی و صیفی و … مشمول این قانون جدید هستند.

از ابتدای بهمن‌ماه هم قرار است تعرفه برق دست‌کم ۲۵ درصد مشترکان به صورت پلکانی و تصاعدی افزوده شود. افزایش ۱۵ درصدی بهای مصرف آب البته در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به سال آینده موکول شده. خبرها حکایت از این دارد که قیمت نان هم در استان‌های مختلف به نوبت در حال افزایش است .

به طور مثال دیروز مدیر خدمات بازرگانی استان لرستان از افزایش قیمت نان در این استان خبر داد و چند روز پیش هم فرماندار کرمانشاه از افزایش قیمت نان خبر داده بود. بنابراین تمام شواهد و قراین نشان می‌دهد که منهای حساب و کتاب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه سال آینده، از همین حالا شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم که طرف حساب آن نه فقط اقشار و طبقات برخوردار، بلکه عموم مردم است.

کدخبر: ۴۳۵۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر