کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۰۵۳
تاریخ خبر:

نگاهی به گزارش مالی سال ۹۹ خودروسازها

روزنامه هفت صبح | به‌رغم آنکه پیش‌بینی تولید خودرو برای سال ۹۹ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه بود اما برخی از موانع مانند همه‌گیری ویروس کرونا و خداحافظی با برخی از مونتاژی‌ها به دلیل تحریم باعث شدند تا در نهایت میزان تولید خودرو به یک میلیون دستگاه هم نرسد.
طبق صورت‌های مالی منتشره در سایت کدال سازمان بورس، ایران‌خودرو با تولید ۴۸۰ هزار و ۳۳۸ دستگاه خودرو تا پایان سال ۹۹ پرتیراژترین خودروساز ایران است.

البته هنوز هم خانواده پژو با ۳۴۶ هزار و ۲۲۳ دستگاه رتبه اول تولید را در کارخانه‌ آبی‌پوشان جاده مخصوص داشته است و معلوم نیست که چه زمانی تولید برخی از خودروهای قدیمی آن همچون ۴۰۵ که امسال شمع تولد ۳۰ سالگی تولیدش در ایران را فوت می‌کند یا پژو ۲۰۶ که امسال به بیستمین سالگرد تولیدش در ایران می‌رسد، متوقف خواهد شد. به‌رغم انتقادات بسیاری که به افت کیفیت خانواده پژو در سال‌های اخیر شده است، تولید آن نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۴ درصدی داشته!

خانواده سمند با اختلاف زیاد پس از پژو رتبه دوم را با آمار ۵۵ هزار و ۳۲۰ دستگاهی ثبت کرده‌اند. رشد ۷۰درصدی تولید این خانواده در سال ۹۹ تاحدی به معرفی محصول جدید سورن پلاس و برنامه‌ریزی برای تولید سمند پلاس برمی‌گردد و البته اقبال مشتریان بالقوه ۴۰۵ که قید آن را زدند و به سراغ سمند آمدند هم بی‌تاثیر نبوده است. رانا دیگر محصول ایران‌خودرو تا پایان سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه تولید داشته است.

این میزان تولید در مقابل تولید هشت هزار و ۷۵۷ دستگاهی این خودرو در سال گذشته از رشد تولید بیش از ۴۸ درصدی حکایت می‌کند. دنا دیگر محصول ایران‌خودرو تا پایان اسفند ۹۹ با تولید ۵۵ هزار ۳۲۰ دستگاهی رشد تولید بیش از ۷۰ درصدی را به خود دیده است اما تولید سه محصول مونتاژی ایران‌خودرو یعنی هایما، دانگ‌فنگ و پژو ۲۰۰۸ دربازه زمانی یاد شده افت تولید را تجربه کرده‌اند. از محصول جدید ایران‌خودرو یعنی تارا نیز تا پایان سال گذشته ۱۵۳ دستگاه تولید شده است.

سایپا تا پایان سال ۹۹ در مجموع ۳۱۷هزار و ۳۲۱ دستگاه خودرو تولید کرده است. سهم عمده تولید غول نارنجی جاده مخصوص به تولید خانواده تیبا اختصاص دارد.تا پایان سال گذشته در مجموع ۲۳۶ هزار و ۹۳۹ دستگاه از این خانواده تولید شده که حکایت از رشد تولید بیش از ۴۷ درصدی دارد.

این رشد بالا تاحد زیادی به تداوم موفقیت تیبا ۲ در بازار برمی‌گردد. خانواده پراید با ۵۰ هزار دستگاه در رتبه دوم تولید سایپایی‌ها قرار داشت. شگفتی‌ساز ۹۹ این شرکت یعنی شاهین اما رقم قابل توجه تولید ۱۷۲۸ دستگاهی را به ثبت رساند.در گروه پارس خودرو، حدود ۱۰۳ هزار دستگاه انواع سواری در سال ۹۹ به تولید رسیده که از این تعداد، سهم خانواده برلیانس ۳۵۰۴ و سهم خانواده رنو نیز ۳۰۵۶ دستگاه بوده است. تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی سال ۹۸ تنها مونتاژ ۵۴۶ دستگاه از این خودرو نهایی شد.

بنابراین تولید برلیانس در بازه زمانی مورد نظر رشد بیش از ۶۲۲ درصدی داشته است. طبق آمار ارائه شده به بورس، پارس خودرویی‌ها تولید کوییک و ساینا را نیز در بهمن ماه ادامه داده‌اند. در این بین تیراژ گروه خودروهای کیو ۲۰۰ در سال گذشته به ۵۴ هزار و ۵۶۸ دستگاه رسیده است. این در حالی است که پارس خودرو طی سال ۹۸ تنها ۹ هزار و ۱۱۷ دستگاه از این گروه خودرویی را تولید کرده بود؛ بنابراین تولید خانواده کیو ۲۰۰ رشد بیش از ۴۹۸ درصدی را به خود دیده است.

کدخبر: ۳۸۲۰۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر