کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۹۳۵
تاریخ خبر:

نگاهی به وزرا و اعضای کلیدی دولت بعدی آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | بایدن این روزها در سکوت و به دور از جنجال‌ها و حواشی در حال برگزاری جلسات متعدد و پی در پی با مشاوران با تجربه خود به منظور انتخاب و انتصاب افرادی است که قرار است دولت او را تشکیل دهند. هرچند تکمیل کابینه و افراد اصلی دولت او، مدتی به طول خواهد انجامید اما تاکنون تعداد اندکی از این افراد انتخاب و معرفی شدند.

دولت بایدن علاوه‌بر معاون رئیس‌جمهور و ۱۵ وزیری که برای کسب مسئولیت وزارتخانه‌ها منصوب می‌شوند، ده‌ها کرسی و جایگاه اصلی دیگر نیز برای انتصاب دارد. البته باید در نظر داشت بیشتر مناصبی که بایدن با انتخاب و معرفی افراد سرنوشت آنها را معین خواهد کرد نیاز به تایید مجلس سنا دارند و گزینه‌های انتخابی او باید از سنا رای اکثریت بگیرند.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه اکنون اکثریت سنا از آن جمهوری‌خواهان است، بایدن مسیر سخت و دشواری را پیش‌روی خود داشته باشد. از این رو سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا پیشنهاد داده است با توجه به وضعیت وخیم کرونایی و نیز خالی ماندن کرسی ایالت جورجیا در سنا، سناتورهای این مجلس تا ۵ ژانویه به تعطیلات بروند و اولین جلسه این مجلس به امید افزایش کرسی‌های دموکرات‌ها در این مجلس، با بررسی صلاحیت اعضای کابینه بایدن و جلسه رای به آنها آغاز شود.

از سوی دیگر بایدن از جانب ترقی‌خواهان و بال چپ حزب دموکرات که به خواسته سناتور برنی سندرز و سناتور الیزابت وارن در انتخابات از بایدن حمایت کردند هم تحت فشار است تا افرادی با آن سویه و منش را نیز در کابینه خود داشته باشد.

واضح است که افرادی با این سبقه و سویه، افرادی نخواهند بود که از مجلس سنای جمهوری‌خواه رای بگیرند، به همین دلیل کار برای بایدن بسیار حساس، سخت و پیچیده است. بایدن در بیانیه‌ای بدون اشاره و بروز واکنش خاصی به این مسائل متذکر شده است که افرادی را انتخاب خواهد کرد که باتجربه، متخصص و دلسوز باشند و بتوانند با اتکا بر قدرت مدیریت خود و عبور از بحران‌ها، کشور را به جایگاه قبلی خود بازگردانند.

*** اعضای کابینه بایدن
* کامالا هریس: ۵۶ ساله، معاون رئیس‌جمهور
همواره کارشناسان و تحلیلگران باراک اوباما را به دلیل انتخاب هوشمندانه جو بایدن به عنوان معاون خود ستایش می‌کردند. اوبامای جوان به یک معاون سالخورده و کارکشته‌ای نیاز داشت که با تمام سناتورهای رابطه دوستی و مودت داشته باشد و بتوان از طریق او کارها را پیش برد. باید انتخاب هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور را هم انتخاب هوشمندانه بایدن دانست. هریس از سه جهت حمایت از دولت بایدن را مضاعف می‌کند؛ با حضور او زنان، اقلیت‌های نژادی و مهاجران و نیز لابی‌های قدرتمند و ثروتمند اسرائیلی بیش از پیش از بایدن و دولتش حمایت خواهند کرد.

*** آنتونی بلینکن: ۵۸ ساله، وزیر امور خارجه
از منظر جهانیان عنوان وزیر امور خارجه آمریکا پس از رئیس‌جمهور این کشور، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین جایگاه در دولت‌های آمریکاست و روش و منش فردی که سکاندار این وزارتخانه است بسیاری از حقایق را درباره جهت‌گیری‌های دیپلماتیک آمریکا برملا خواهد کرد. بلینکن فردی است که انتخاب او باید دوستان ترامپ، بالاخص دیکتاتورهای دست به جیب و ولخرج را خشمگین و دشمنان ترامپ از جمله ایرانیان را خشنود کند.

بلینکن حامی برجام و گفت‌وگو مستقیم و بی‌واسطه با ایران است. او برجام را یک دستاورد مهم تاریخی خوانده است که اجرای تمام تعهدات کشورهای عضو به این توافق می‌تواند عمر و کارکرد برجام را افزایش دهد. بلینکن عنوان کرده است که به رغم تلاش‌های ترامپ و دولتمردان او در ایجاد دست‌انداز برای بازگشت به برجام، ما می‌توانیم خیلی سریع به تعهدات برجامی بازگردیم و این خبر بسیار خوبی برای ایران است.

*** ‌ ژانت یلن: ۷۴ ساله، وزیر خزانه‌داری
در اخبار شفاهی زمزمه‌هایی درباره تصدی این مقام توسط سناتور الیزابت وارن به گوش می‌رسید اما انتخابات مجلس سنا آنطور که پیش‌بینی می‌شد پیش نرفت و اکثریت با جمهوری‌خواهان ماند و برای بایدن نمی‌ارزید که یک کرسی سنا را به دلیل انتخاب وارن به عنوان وزیر خزانه‌داری از دست بدهد. به علاوه بایدن در هفته‌های آخر توانست غول‌های وال استریت را با خود همراه کند و از این رو به فردی معتدل‌تر از وارن که لقب کابوس وال استریت را یدک می‌کشید نیاز داشت. به همین دلیل مقام وزارت خزانه‌داری به رئیس سابق و پرسابقه بانک مرکزی، ژانت یلن رسید که در تمامی دولت‌های گذشته اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه صاحب منصب بوده است.

*** ‌الخاندرو مایورکاس: ۶۱ ساله، وزارت امنیت داخلی
مایورکاس در دولت قبل معاون همین وزارتخانه بوده است و انتخاب او به عنوان وزیر از این جنبه حائز اهمیت است که او مهاجری کوبایی و همسن انقلاب کوباست و اولین لاتین تباری است که توانسته در آمریکا به مقام وزارت برسد و شاید این دستاورد سبب شود در دوره‌های بعدی شاهد رئیس‌جمهوری از این نژاد نیز باشیم. بایدن در زمان معرفی او گفت: «مایورکاس را برای انجام سخت‌ترین کارها انتخاب کردم.»

*** جایگاه‌های کلیدی
* ران کلین: ۵۹ ساله، رئیس کارکنان کاخ سفید
ران کلین که اولین فردی است که در دولت بایدن به مقامی منصوب شد و هنوز به عنوان یک سیاستمدار، چهره جوانی به شمار می‌رود اما کارنامه او بسیار پربار است. او در دو دوره دولت باراک اوباما رئیس دفتر بایدن و در دولت بیل کلینتون نیز رئیس دفتر ال گور، معاون کلینتون بود. همچنین کلین در دوره اوباما برنامه دولت او برای مهار و تقابل با ویروس ابولا را تدوین کرد که دستاورد مهمی به شمار می‌رفت و گفتنی است که برنامه مدیریت بحران کرونا در دولت بایدن را نیز او تدوین کرده است.

*** جیک سالیوان: ۴۴ ساله، مشاور امنیت ملی
جیک سالیوان از جمله افرادی جوانی است که سابقه همکاری نزدیک با اوباما و بایدن را در دو دوره دولت آنها داشته است. سالیوان برخلاف متصدیان مرسوم این جایگاه دولتی، حامی گفت‌وگو و صلح است و مانند بلینکن از حامیان سرسخت برجام است. سالیوان از آغازکنندگان گفت‌وگوهایی است که منجر به برجام شد و همچنین او واسطه تماس تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما در نیویورک است. با استناد به خاطرات اوباما، سالیوان خود شماره تلفن روحانی را می‌گیرد و تماس را برقرار می‌کند. پس از اتمام تماس اوباما از سالیوان می‌پرسد: «حالا مطمئنی شماره را درست پیدا کردی و این شخصی که من با او حرف زدم روحانی بود!؟».

*** آوریل هاینس: ۵۱ ساله، اداره اطلاعات ملی آمریکا
هرچند برای جامعه بین‌الملل نام سازمان سیا به دلیل اصطکاک بیشتر با این سازمان مخوف آشناتر است اما باید بگوییم اداره اطلاعات ملی آمریکا که فراهم آوردن سیطره اطلاعاتی و امنیتی بر داخل کشور وظیفه آن است از اهمیت بیشتری برخوردار است. آوریل هاینس که معاون سابق سازمان سیا بود به ریاست این اداره گمارده شده است تا اولین زنی باشد که مهم‌ترین اداره اطلاعاتی جهان را مدیریت خواهد کرد.

*** لیندا توماس گرینفیلد: ۶۸ ساله، سفیر آمریکا در سازمان ملل
این پنجمین دوره پیاپی است که کرسی آمریکا در سازمان ملل به سفیران زن می‌رسد و گویا انتخاب زنان برای این جایگاه به یک سنت تبدیل شده است. لیندا توماس در کنار بلینکن و سالیوان، آخرین فردی است که تیم سیاست خارجی بایدن را شکل می‌دهند و باید بگوییم به غیر از جمهوری‌خواهان تندرو، رژیم اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بقیه نسبت به این تیم نظر مثبت دارند و حتی ترقی‌خواهان و افراد سرشناس جنبش برنی سندرز نیز از این انتخاب‌‌ها حمایت کردند.

*** جان کری: ۷۶ ساله، مامور ویژه رئیس جمهور در مسئله آب و هوا و تغییرات اقلیمی
جان کری از سران پرسابقه حزب دموکرات به شمار می‌رود که حتی روزی در یک قدمی ریاست جمهوری و شکست دادن جورج دبلیو بوش قرار داشت و تنها واقعه تروریستی یازده سپتامبر سبب شد که بوش بر کری فائق آید. کری را می‌توان به عنوان کاشف اوباما نیز شناخت و اولین تریبون مهم اوباما سخنرانی در کمپین کری بود. همچنین کری در ایران به واسطه داماد ایرانی و نیز قدم زدن با محمدجواد ظریف و توافق برجام چهره شناخته شده‌ای به شمار می‌رود. استفاده از کری در این مقام میزان اهمیت بازگشت به معاهدات بین‌المللی در دولت بایدن را نشان می‌دهد.

*** جین ساکی: ۴۲ ساله، سخنگوی کاخ سفید
او سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در دولت اوباما بوده است که در هفته‌های اخیر امور مطبوعاتی و رسانه‌ای بایدن پس از انتخابات را مدیریت می‌کرد و به همین دلیل انتظار می‌رفت که به این مقام منصوب شود. برای اولین‌بار در تاریخ تمام افرادی که زیر نظر ساکی، تیم ارتباطات کاخ سفید را تشکیل دادند زن هستند و این اتفاق سبب شد بسیاری از افراد بایدن را به دلیل این انتخاب ستایش کنند. عکس تاریخی ساکی که برای همیشه در اذهان خواهد ماند چهره غمگین او و اخم‌های در هم تنیده‌اش در واکنش به سخنان ترامپ در روز ورود به کاخ سفید است.

کدخبر: ۳۶۱۹۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر