کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۷۹۰
تاریخ خبر:

نگاهی به هوندا آکورد سدان موفق ژاپنی

روزنامه هفت صبح| آکورد دقیقا همان چیزی است که نخستین روز طراحانش به آن فکر می‌کردند. اگر ایده تولید خودرویی موزون و هماهنگ که معنای دقیق عبارت آکورد را (این واژه در موسیقی به معنی چند صدای هماهنگ است) بدهد، در مغز مدیران هوندا قرار داشته، امروز این ایده به عینه اجرایی شده است. آکورد سدان هوندا آنقدر خوب عمل کرده که حدود یک دهه رهبر بازار جهانی در کلاس سدان‌های متوسط بوده و هم‌اینک نیز یکی از سه خودرو موفق این بخش است.

آکورد که در فاصله نسل اول تا دهم خود در ده‌ها اتاق مختلف در انواع سدان و کوپه تولید شده، حالا دقیقا ۴۴سال سن دارد و از نیسان ماکسیما و تویوتا کمری کاملا مسن‌تر و باتجربه‌تر است. آکورد در ایران همواره به عنوان خودرویی قابل اعتماد، مجلل‌تر از یک سدان شهری متوسط و گران‌تر از رقبا خود را جا انداخته و در آخرین نمونه‌های وارداتی به کشور هم این کار را به نحو احسن انجام داده است. این خودروی ژاپنی چه در مدل‌های ۱۹۹۲ و چه در نسخه‌های ۲۰۱۶ مصداق بارز کیفیت و دوام است. در عین حفظ این دو ویژگی خوب اما آکورد ظرافت خاص خود را نیز همواره داشته است. اینجا ضمن مرور تاریخچه آکورد، به دو نسل مختلف از این سدان خواهیم پرداخت؛ نسل چهارم و نهم.

*** آکورد از هیچ به اینجا رسید
یکی از ۱۰ خودرو پرفروش دو دهه اخیر صنعت خودرو جهان و یکی از ۲۰ خودرو پرفروش تاریخ همین هوندا آکورد ژاپنی است؛ خودرویی که در کلاس سدان‌های اقتصادی و شهری متوسط قریب به ۴۵سال است که تولید می‌شود. این خودرو که عمدتا در فواصل چهار تا پنج ساله به کل در نسلی جدید عرضه شده، در نسل نخست با یک موتور ۷۶ اسبی و بدنه‌ای ۴٫۴۵متری و اتاقی کاملا محقر عرضه شده ولی امروز قدرتمندترین موتور آکورد ۲۰۲۰ حدود ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد و طول خودرو نیز به متر رسیده است. این خودرو از ابتدای تولید در سال ۱۹۷۶ تا امروز بیش از ۱۹میلیون مشتری داشته است.

*** نسل چهارم / یک پیکره به‌یادماندنی
خودروی برتر جهان به انتخاب مجله موتورترند در سال ۱۹۹۴ و برنده‌ ده‌ها جایزه بین‌المللی همین سدان خوش‌چهره است؛ محصولی که در ایران به شدت محبوب است و نسخه‌های ۲۵ساله آن را با بهای یک خودروی صفر کیلومتر داخلی می‌خرند. آکورد نسل چهارم که سواری نرم و پایدار و کیفیت و دوام بالایی داشت، در نسخه‌های متفاوتی به کشور وارد شده که شرح آنها از حوصله این گزارش خارج است اما مشهورترین نسخه هوندا آکورد در ایران همان نسخه ۴٫۷متری ۲۲۰۰‌سی‌سی اتوماتیک است که با داشتن سانروف و صندلی‌های راحت و رینگ اسپورت، در دهه ۷۰ خورشیدی بهترین گزینه ممکن برای خانواده‌های متوسط به بالا بود.

*** نسل نهم / مدرن به روایت ژاپن
اگر هوندا را دوست داشته باشید و پیگیر طر‌ح‌ها و برنامه‌های این شرکت باشید، پیوسته از توانی که طراحان هوندا دارند، متعجب می‌شوید. نسل نهم آکورد عینا همان اصول اولیه را حفظ کرده و حتی ارتقا داده است. این خودرو البته در نسل نهم به ویژه در آخرین فیس‌لیفتش لوکس‌ترین آکورد تاریخ است که علاوه بر حجم قابل توجه چوب و چرم در کابین یا کروم در پیکره، موتوری قدرتمند را در سینه دارد و به امکانات روز مجهز است. پیشرانه ۲۴۰۰سی‌سی آکورد ۲۰۱۶ با داشتن ۱۸۵ اسب نیرو و کسب نمره عالی از سختگیرترین موسسه سنجش ایمنی در آمریکا، همزمان هم ایمن و هم سریع است و این در کمتر خودرویی در این رده تا این سطح نمود دارد.

کدخبر: ۳۵۲۷۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر