کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۱۱۴۳
تاریخ خبر:

نگاهی به نامزدهای بهترین بازیگر زن و مرد در ‌اسکار امسال

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| روز سه‌شنبه، فهرست نامزدهای جایزه اسکار امسال مشخص شد و حالا چشم‌ها به هالیوود در اواخر اسفند دوخته خواهد شد تا مشخص شود که چه کسی مهم‌ترین جوایز سینمایی سال را دشت خواهد کرد. این یک معرفی کوتاه است از نامزدها برای بهترین بازیگر زن و مرد در مراسم امسال.

بهترین بازیگر مرد
یک: آستین رابرت باتلر، 32 ساله است و اهل آمریکا. او برای بازی تحسین‌شده خود در نقش الویس پریسلی، در فیلم بیوگرافی این خواننده شهیر، جایزه گلدن‌گلوب را گرفت و نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر شده است. او کار خود را در 14‌سالگی، در تلویزیون و نیز کانال دیزنی و… آغاز کرده ولی کوچک‌ترین نامزد اسکار نیست. کم سن‌و‌سال‌ترین نامزد اسکار، جاستین هنری است که در سنی کمتر از 9 سال برای نقش‌‌آفرینی در فیلم کریمر علیه کریمر، نامزد این جایزه شد. باتلر از حدود سال 2013 در هالیوود سری در میان سرها درآورد و در سال 2019 موفق شد برای کوئنتین تارانتینو در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» نیز بازی کند.

دو: برندن جیمز فریژر متولد 55 سال پیش و یک هنرپیشه آمریکایی- کانادایی است که به‌خاطر بازی در فیلم سینمایی «نهنگ» نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شده است. او کار خود را در سال 1991 آغاز کرد و با بازی در سه‌گانه «مومیایی» بین سال‌های 199 تا 2008 تبدیل به یک ستاره شد. او از اواخر دهه 2000 تا اواسط دهه 2010 درگیر مشکلاتی شخصی مثل سلامتی و نیز تعرض جنسی از سوی فیلیپ برگ، رئیس وقت انجمن مطبوعاتی هالیوود بود اما از سال 2015 با حضور در چند سریال به میادین بازگشت و در سال 2022 نشان داد که می‌خواهد دوره جدیدی از موفقیت را آغاز کند.

سه: پل مسکال، دومین بازیگر ایرلندی در این فهرست و البته جوان‌ترین آن‌هاست. او در سال 2017 از آکادمی لیر در ایرلند فارغ‌التحصیل شد و در نمایش‌هایی مثل گتسبی بزرگ در تئاترهای دوبلین بازی کرد. اما او وقتی تحسین شد که بازی‌اش در مینی‌سریال «مردم معمولی» به‌چشم آمد و برای او جایزه تلویزیونی آکادمی بریتانیا و نیز امی را به همراه داشت. او به طرز جالب توجهی در سومین فیلم سینمایی خود، در نقش یک پدر در فیلم افترسان، نامزد بفتا و نیز اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

چهار: ویلیام فرانسیس نیگی پیشکسوت این فهرست که نزدیک به 74‌سال سن دارد. او انگلیسی است و تاکنون دو جایزه بفتا، یک جایزه گلدن‌گلوب و یک جایزه تونی دارد. او کار خود را از سال 1976 و در تئاتر آغاز کرده است و در اواخر قرن بیستم وارد سینما هم شد. او برای فیلم «در واقع عشق» در سال 2003 جایزه بفتا را گرفت و در حوالی سال 2006 و 2007 با بازی در فیلم دزدان دریایی کارائیب، به شهرت رسید. او همچنین برای بازی در دو فیلم «دختری در کافه» و «صفحه هشت» شناخته شده و حالا برای بازی در فیلم سینمایی زندگی، نامزد اسکار شده است.

پنج: کالین جیمز فارل، 47 سال سن دارد و یک هنرپیشه ایرلندی است. کار خود را از سال 1998 آغاز کرده و از حدود سال 2002 با بازی در فیلم علمی-تخیلی «گزارش اقلیت» اثر استیون اسپیلبرگ کم‌کم مسیر شهرت را پيش گرفت. تحسین از او در سینما اما از وقتی آغاز شد که در فیلم کمدی «در بروژ» کاری از مارتین مک‌دونا، نقش یک قاتل تازه‌کار را بازی کرد و برای این نقش جایزه گلدن‌گلوب را از آن خود کرد. او حالا توانسته برای بازی در فیلم «بنشی‌های اینیشرین» که داستانی تخیلی از دو دوست در یک جزیره دور افتاده در شمال غربی ایرلند است؛ برنده جایزه گلدن‌گلوب و نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شود.

بهترین بازیگر زن
یک: کاترین الیز بلانشت، 54 ساله و استرالیایی است و شاخص‌ترین چهره در مجموع نامزدهای زن و مرد است. او تاکنون دو جایزه اسکار، سه جایزه فیلم آکادمی بریتانیا و چهار جایزه گلدن گلوب دریافت کرده است. او بازیگری خوانده و کار خود را در استرالیا آغاز کرده است. او با بازی در نقش الیزابت اول در فیلمی به همین نام در سال 1998 به شهرت رسید و اولین جوایز خود را دریافت کرد و نخستین جایزه خود را در سال 2004 برای بازی در نقش کاترین هپبورن دریافت کرد. او در حال حاضر برای فیلم سینمایی «تار» نامزد دریافت اسکار شده است. فیلمی که البته در گیشه چندان موفق نبوده است ولی بازی خانم بلانشت در نقش یک رهبر ارکستر که در محیط زندگی شخصی خود، فضایی سمی برای اطرافیان ایجاد کرده به شدت به چشم آمده است. خانم بلانشت در تئاتر و نیز تهیه برخی آثار هنری نقش دارد و از سوی کشورهای استرالیا، فرانسه و بریتانیا تحسین شده است.

دو: آنا سلیا د آرماس کاسو، 45 ساله و بازیگری کوبایی - اسپانیایی است. او بازیگري را در کشور خود از سال 2006 آغاز کرده است و از حدود سال 2017 بعد از ایفای نقش در فیلم علمی تخیلی بلید رانر ۲۰۴۹ به شهرت رسید و حالا بعد از ایفای نقش در فیلم جاسوسی زمانی برای مردن نیست، مورلین مونرو را در درام بلوند به تصویر کشیده و برای این فیلم نامزد گلدن گلوب و بفتا هم شده است.

سه: آندریا رایزبورو، 42 ساله و انگلیسی است. او نیز کار خود را از سال 2006 آغاز کرده است. او بیشتر در عرصه تلویزیونی دیده شده بود و مثلا برای بازی در نقش مارگارت تاچر در فیلم تلویزیونی The Long Walk to Finchley نامزد بفتا شده بود. او حالا برای بازی در فیلم «به لزلی»، نامزد اسکار شده است.

چهار: میشل اینگرید ویلیامز، 43 ساله و بازیگر آمریکایی است. او برای بازی در فیلم‌های مستقل با مضامین تاریک یا غم‌انگیز شهرت دارد و افتخارات گوناگونی از جمله دو جایزه گلدن گلوب و یک جایزه امی ساعات پربیننده برنده شده‌است. او همچنین نامزد دریافت چهار جایزه اسکار و یک جایزه تونی شده‌است. ویلیامز یکی از دختران سیاستمدار و بازرگان لری آر. ویلیامز است و فعالیت حرفه‌ای خود را با حضور مهمان در تلویزیون آغاز کرد. نخستین نقش سینمایی او در فیلم خانوادگی لسی (۱۹۹۴) بود. او برای بازی در نقش اصلی مجموعه تلویزیونی درام نوجوانانه داوسونز کریک (۱۹۹۸-۲۰۰۳) مشهور شد و برای به تصویر کشیدن مریلین مونرو در هفته‌ای که با مریلین گذراندم (۲۰۱۱) و گوئن وردن در مینی‌سریال فاسی/وردون (۲۰۱۹) برنده دو جایزه گلدن گلوب شد.

پنج: میشل یئو چو کینگ بازیگر مالزیایی و نخستین بازیگر آسیایی تباری است که نامزد بهترین بازیگر زن در اسکار می‌شود. میشل 61 ساله که در فیلم‌های نخستش با نام میشل خان شناخته ‌می‌شد، در دهه ۱۹۹۰ در فیلم‌های اکشن هنگ‌کنگ به شهرت رسید و بیشتر برای نقش‌هایش در فیلم جیمز باند فردا هرگز نمی‌میرد (۱۹۹۷) و فیلم هنرهای رزمی ببر خیزان، اژدهای پنهان (۲۰۰۰) شناخته شده‌است. او برای بازی در فیلم دوم نامزد دریافت جایزه بفتای بهترین بازیگر زن شد. او حالا برای نقش اصلی‌اش در فیلم علمی تخیلی همه‌چیز همه‌جا ناگهان (۲۰۲۲) برنده جایزه گلدن گلوب و نامزد جایزه اسکار شده است.

کدخبر: ۵۰۱۱۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر