کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۵۵۴
تاریخ خبر:

نگار سماک‌نژاد از چهار جبهه قله دماوند را فتح کرد

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | نگار سماک‌نژاد که چند روز پیش از عزمش برای دویدن به سمت قله دماوند از چهار جبهه نوشتیم دوشنبه‌شب کمی بعد از ساعت ۱۰، توانست این پروژه بزرگ که یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زندگی‌اش بود را به پایان ببرد. فتح قله از جبهه شمالی آخرین مرحله و در واقع شاخ آخرین غولی بود که او قرار بود در این حرکت تاریخی بشکند و بالاخره توانست این کار را انجام بدهد.
قبل از نگار هم کسانی بوده‌اند که مسیر قله دماوند را از چهار جبهه طی کرده‌اند.

اما او اولین دونده و اولین زنی است که این کار را کرده، البته در طول بخش‌های مختلف این مسیر دونده‌های زیادی او را همراهی کرده‌اند؛ مثل مهرداد رجبی دونده‌ای که برای آنها که نمی‌دانند دویدن تا قله یعنی‌چه، توضیح داده که قرار نبوده نگار کل این مسیر را بدود بلکه این یک‌جور صعود سرعتی است که معمولا یک روز و نیم طول می‌کشد و نگار که یکشنبه ساعت پنج و نیم صبح حرکتش را شروع کرده بود، ساعت ۱۰ شب دوشنبه کار را تمام کرد.

خودش در مورد این کار گفته: «دماوند همیشه برای من خیلی خاص بوده از اولین‌بار که به آن صعود کردم هر بار برایم حس خاصی بود و هر بار داستان‌هایش را می‌خواندم چیز جدیدی در من به وجود می‌آمد. یک بار متوجه شدم که برای اولین‌بار یکی از نوابغ کوهنوردی و پایه‌گذار صعود سرعتی در ایران به‌نام جلال رابوکی چهار جبهه دماوند را به‌صورت سرعتی صعود کرده‌ و متوجه شدم چند نفر هستند که این کار را انجام داده‌اند.

اما بین آنها هیچ زنی نبود، برایم جالب بود که چرا ما با وجود اینهمه زن ورزشکاری که داریم، هیچ خانمی بین این افراد نبوده به همین دلیل به ذهنم آمد که قطعا کسانی هستند که می‌توانند این کار را بکنند و این موضوع ذهنم را مشغول کرده بود تا الان که اینجا هستم.» حالا او به این هدف شگفت‌انگیز رسیده و اسم خودش را در تاریخ دو و کوهنوردی ایران ثبت کرده است. برای شما که شاید نگار را نشناسید، جالب است که او زنی ۴۲ ساله است که دونده اولترا محسوب می‌شود و بعد از تحصیل در مقطع دکترای رشته علوم شناختی از کالیفرنیا به ایران آمد و عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی مغز دانشگاه شهید بهشتی و مربی دوی استقامت شد.

جالب اینکه او بدون داشتن سابقه ورزشی، در سن ۳۵ سالگی دویدن را شروع کرده است. خودش می‌گوید: «واقعیت این است که در انجام کارها اختلال توجه دارم و برای انجام کارهای ثابت نمی‌توانم یکجا بنشینم و تمرکز داشته باشم. به‌عنوان مثال نمی‌توانم مانند برخی از افراد ساعت‌ها مشغول کتاب خواندن یا تماشای فیلم شوم. درباره این اختلال تحقیق کردم و متوجه شدم با دویدن می‌توانم آن را برطرف کنم. وقتی شروع به دویدن کردم متوجه تاثیرات خوبی در خودم شدم.

ابتدا ۱۵ دقیقه، بعد ۲۰ دقیقه و بعد به نیم ساعت یا بیشتر از آن رسید. روزهایی که می‌دوم فعالیت بیشتری در طول روز دارم؛ مقاله می‌خوانم و پژوهش انجام می‌دهم و در کل باید بگویم بعد از دویدن حس خوشایند و حال خوشی دارم.» همین حال خوش کاری کرد که نگار حالا پرافتخارترین زن دونده استقامت ایران است و رکوردهای خوبی در مسابقات UTMB (معتبرترین رویداد دوی استقامت دنیا) به ثبت رسانده. کافی است نامش را در سایت ultra trail world tour جست‌وجو کنید تا به‌عنوان یکی از صد دونده برتر زن دنیا در رشته فوق‌استقامت اسم او را ببینید.

اوج کارنامه نگار به حدود دوسال پیش برمی‌گردد که توانست یکی از چالش‌برانگیزترین و مهم‌ترین رویدادهای تریل رانینگ دنیا یعنی UTMB را تمام کند. او مسیر ۱۷۰ کیلومتری UTMB که با صعود ۱۱ هزار متری از کوه‌های آلپ در فرانسه، ایتالیا و سوئیس می‌گذرد، در حدود ۴۴ ساعت طی کرد و حالا هم که با فتح سرعتی دماوند از چهار جبهه توانسته کاری را که خیلی‌ها می‌گفتند نمی‌تواند انجام دهد. اسپانسر این حرکت هم برند مای‌لیدی بوده و این کار بخشی از مسئولیت اجتماعی این شرکت در ایران بوده است، به همین خاطر هم صفحات اجتماعی مای‌لیدی تمام حواشی این صعود را پوشش می‌دهد.

نگار سماک‌نژاد متولد سال ۱۳۵۷ است. او در آمریکا دکترایی در حوزه علوم شناختی گرفت و بعد به ایران برگشت و استاد مرکز علوم شناختی دانشگاه بهشتی شد. به گفته خودش مشکل تمرکز داشت و برای کم‌کردن این مشکل شروع به دویدن کرد. به تدریج دویدن از اصلی‌ترین بخش‌های زندگی‌اش شد… بقیه ماجرا را در صفحه اول روزنامه دوشنبه شرح داده بودیم.

کدخبر: ۴۱۱۵۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر