کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۸۱۳
تاریخ خبر:

نکات قابل توجه از مهاجران غیرقانونی کانال مانش

روزنامه هفت صبح، ساعد برقی| آماری که دو روز پیش وزارت کشور انگلیس در مورد مهاجران غیرقانونی این کشور از طریق کانال مانش ارائه کرد حاوی نکات قابل توجهی بود. طبق این گزارش ۷۰درصد از ۱۲۱۹۵ مهاجری که در ۱۶ماه اخیر از گذرگاه‌های مرزی کانال مانش به بریتانیا رسیده‌اند ایرانی، سوری، عراقی، سودانی یا ویتنامی هستند و از این میان ۲۹درصد ایرانی هستند.

در واقع بیش از یک چهارم مهاجرانی که با قایق‌های کوچک و سبک از کانال مانش می‌گذرند، ایرانی هستند. در حالی‌که مهاجران و پناهجویان افغان که کشورشان در شرایط خاص سیاسی قرار دارد، ‌در جایگاه هفتم گذر از کانال مانش و ورود به بریتانیا قرار دارند. در ۱۶ماه گذشته، ۹۱درصد مهاجران از ۱۰کشور جهان به مناطق جنوبی بریتانیا رسیده‌اند .ایران در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن عراق، سودان، سوریه، ویتنام، اریتره، افغانستان، کویت، یمن، اتیوپی جای گرفته‌اند.

‌موسسه خیریه «شورای پناهندگان»بریتانیا، با اعلام آمار پناهندگی مهاجران آمار اعلامی«پریتی پاتل» وزیر کشور بریتانیا را زیر سوال برد.«پاتل» پیش از این اعلام کرده بود ۷۰درصد از مهاجران ورودی به بریتانیا پناهجوی اقتصادی هستند تا پناهجوی واقعی.

«پاتل» در صحبت‌های ماه اکتبر خود گفته بود: ۷۰درصد از افرادی که طی سال گذشته به طور غیرقانونی به بریتانیا مهاجرت کرده‌اند «مردان مجرد و در واقع مهاجران اقتصادی هستند.» و«آنها پناهجوی واقعی نیستند.»او گفت:«آنها می‌توانند به قاچاقچیان پول دهند… این افراد جای زنان و کودکانی که در معرض خطر، آزار و شکنجه هستند را می‌گیرند و آنها را به خطر می‌اندازند.»

این موسسه خیریه از دولت خواسته که در لایحه «ملیت و مرزها» که در حال تصویب در پارلمان بریتانیا است تجدید نظر کند.در صورت تصویب این پیشنهاد ورود آگاهانه و بی‌مجوز به بریتانیا جرم تلقی می‌شود.
به نظر می‌رسد نکته نظرات «پاتل» حاوی تحلیل درستی از شرایط پناهندگان از مانش است. این که ایرانی‌ها و عراقی‌ها در صدر این جدول هستند نشان می‌دهد که وسع مالی بهتر به آنها اجازه داده تا از قاچاقچیان انسان استفاده کنند تا خود را به انگلیس برسانند.

پاتل این‌ها را پناهندگان اقتصادی نامیده شاید به خاطر پولی که خرج می‌کنند اما از طرفی به نظر می‌رسد تلاش خطرناک آنها برای رسیدن به یک کشور اروپایی پیدا کردن یک حاشیه امن اقتصادی باشد. ناامنی اقتصادی در میان مهاجران به انگلیس بسیار بیشتر از ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی کارکرد دارند. این مسئله‌ای است که در ایران هم باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. مسئله اصلی ناامنی اقتصادی است. ایجاد امنیت اقتصادی از نان شب هم واجب‌تر است. از ما گفتن.

کدخبر: ۴۲۶۸۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر