کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۵۷۸
تاریخ خبر:

نوعم ایزر، ‌چگونه ‌ترور عماد مغنیه را سازماندهی کرد؟

روزنامه هفت صبح | منابع اسرائیلی اعلام کردند «نوعم ایزر»، رئیس اجرایی شرکت اسرائیلی «XM Cyber » که یکی از مسئولان ارشد موساد بوده، مهندس عملیات ترور عماد مغنیه است.
به نقل از شبکه خبری المیادین، سایت اسرائیلی «فشل الرقابه» که به افشای اسرار امنیت داخلی اسرائیل می‌پردازد و مقر آن در سیاتل آمریکاست، نام قاتل عماد مغنیه، فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان را که سال ۲۰۰۸ در سوریه ترور شد، فاش کرد.

این سایت اعلام کرد: روزنامه نیویورکر نوشت که ترور عماد مغنیه در آن زمان از طریق عملیات مشترک آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و موساد اسرائیل صورت گرفت و هدف از آن انتقام به‌خاطر ادعاها درباره نقش وی در انفجارهای پادگان تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۲ و انفجارهای سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس بود.

سیا و موساد مدعی شدند که او نقش اساسی در این حملات داشته هرچند که نظرات ضدونقیضی درباره این مسئله وجود دارد.این سایت افزود: بر اساس کتاب جدید یوسی ملمن (جاسوسان ناقص) آژانس امنیت داخلی تماس‌هایی را برقرار و موقعیت عماد مغنیه را شناسایی کرد و اجازه تعقیب او را داد. در مقابل آمریکا شروطی را مطرح کرد تا اجازه ترور او را بدهد.

از جمله این شروط این بود که این حمله آسیبی به غیرنظامیان نزند. موساد بمب‌ساز را مکلف کرد که مواد منفجره‌ای بسازد که تنها هدفش را مورد حمله قرار دهد و آسیبی به اطراف نزند. در این کتاب نام کسی که مکلف به قتل مغنیه شده حذف شده و تنها حرف اول اسمش (ن) آمده است. بمب‌ساز نوعم ایزر است. وی معاون تامیر پاردو، رئیس سابق موساد بود.

بر اساس گزارش این سایت اسرائیلی، ایزر از مسئولان اجرایی ارشد سازمان اطلاعات اسرائیل و مسئول عملیات این سازمان بود. وی برای مدت ۳۰ سال در سازمان اطلاعات اسرائیل در بخش عملیات ویژه بود، اما به‌سرعت ارتقای درجه یافت و بعدا به عنوان فرمانده لشکر تعیین شد. وی همچنین فرماندهی بخش عملیات تکنولوژی را برعهده داشت و استراتژی رشد توانایی‌های سایبری را برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

بعد از آن رئیس کارمندان شد و بر برنامه‌ریزی بودجه در درازمدت و منابع انسانی و منابع کل موسسه نظارت داشت.این سایت نوشت: ایزر جانشین پاردو بود، اما همسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در تمام تصمیمات اصلی دولت دخالت می‌کند، یوسی کوهن را انتخاب کرد. ایزر موساد را ترک کرد و درحال‌حاضر رئیس اجرایی شرکت « XM Cyber» است.

*** مغنیه چطور ترور شد؟
عماد مغنیه معروف به حاج رضوان ( ۱۹۶۲ - ۲۰۰۸ م) بنیانگذار یگان نظامی حزب‌الله لبنان و از فرماندهان جنگ ۳۳ روزه بود که در حادثه‌ای تروریستی به شهادت رسید.وی به «مرد سایه» در مقاومت اسلامی شهرت داشت و بسیاری او را مغز متفکر حزب‌‌الله قلمداد می‌کردند. دولت ایالات متحده برای دریافت هر اطلاعاتی از او جایزه تعیین کرده بود. عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ م در دمشق ترور شد.

عماد مغنیه در اوایل دهه ۸۰ میلادی به «نیروی ۱۷» شاخه نظامی جنبش آزادی‌‌بخش فلسطین پیوست. این نیرو به منظور محافظت از مبارزانی مانند ابوعمار، ابوجهاد و ابو ایاد تشکیل شده بود.او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان (که عبارت بود از حزب‌‌الله و جنبش امل)، نقش اساسی داشت.

روز ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ میلادی «عماد فایز مغنیه»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در کمیته جهادی حزب‌الله به منطقه «کفر سوسه» در دمشق می‌رسد و وارد آپارتمانی می‌شود تا با برخی از رهبران فلسطینی و مسئول یکی از بخش‌های جهادی حزب‌الله بحث و تبادل‌نظر کنند. پیش از پایان نشست، شهید مغنیه نشست را ترک کرد و دقایقی بعد صدای انفجار به گوش رسید.

او بلافاصله جان خود را از دست داده بود. به‌این‌ترتیب مغنیه روز ۱۲ فوریه در اثر انفجار بمب به شهادت رسید. در محل ترور، هواپیمای بدون‌سرنشین مدل «هارون» مشاهده شد که از نوع هواپیماهای رادارگریز است و رادارهای سوری توان کشف و شناسایی آن را نداشتند. وظیفه این هواپیما پوشش تیم‌های مجری عملیات تروریستی کفر سوسه بود.

کدخبر: ۳۵۰۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر