کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۰۷۱
تاریخ خبر:

نوروز متفاوت بازار ‌طلا و ارز و پیش‌بینی روند قیمت‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قیمت دلار در نوروز هر سال عموما روند آرامی را طی می‌کرد تا اینکه سال ۱۴۰۰ نشان داد با کسی شوخی ندارد.سال‌های گذشته در ایام نوروز فعالان بازار دستشان به خرید و فروش دلار نمی‌رفت اما در اولین هفته کاری امسال قیمت دلار برای ساعاتی تا ۲۶هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد و نهایتا کار خود را با ۲۵هزار و ۸۵۰تومان به پایان رساند.آخرین روز کاری سال گذشته دلار حدود ۲۵هزار و ۲۰۰تومان بود.

موردی که نشان می‌دهد قیمت دلار در یک هفته حدود ۷۰تومان افزایش پیدا کرده است.برخلاف دلار که افزایش قیمت قابل توجهی را پشت سر گذاشت،سکه و طلا از نیمه راه برگشتند.آنها تا روز نیمه شعبان روند صعودی داشتند. طوری که طلا به یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسید و سکه ۱۱میلیون و ۲۸۸هزار تومان قیمت خورد اما در ادامه هم سکه تمام بهار آزادی و هم قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به سر جای اول خود برگشتند.طوری که تا دیروز قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار روی رقم یک میلیون و ۸۵هزار تومان ایستاد و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱میلیون و ۱۴۸هزار تومان قیمت خورد.

در ایام نوروز نیم‌سکه و ربع سکه هرکدام حدود ۵۰هزار تومان گران شدند.در هفته پیش‌رو احتمالا خبرهایی که از دنیای سیاست به گوش می‌رسد،تاثیر زیادی در بازار طلا و ارز داشته باشند.روز گذشته نشست کمیسیون برجام برای رایزنی درباره شرایط بازگشت آمریکا به برجام برگزار شد که گفته می‌شود خروجی مثبتی داشته و این مورد می‌تواند باعث کاهش قیمت دلار شود.کانال‌های تلگرامی به پیشواز رفتند و در تعطیلات آخر هفته گذشته،از کاهش نسبی قیمت دلار تا ۲۵هزار و ۶۰۰تومان خبر داده‌اند.باید منتظر باشیم و ببینیم در هفته پیش‌رو خبرهای برجامی چه تاثیری روی بازار طلا و ارز خواهند گذاشت.

*** افزایش ۷۰۰تومانی قیمت دلار در نوروز
دلار با تمام فراز و نشیب‌هایی که در سال ۹۹ پشت سر گذاشت،کار خود را با قیمت ۲۵هزار و ۲۰۰تومانی به پایان رساند و در اولین روز کاری سال جدید یعنی هفتم فروردین‌ماه نشان داد دوباره خیال افزایش قیمت دارد.طوری که روز شنبه هفته گذشته قیمت دلار در بازار کم‌رونق و نیمه تعطیل به ۲۵هزار و ۳۰۰تومان رسید.

دومین روز کاری برای دلار سخت‌تر پیش رفت.با اینکه هنوز خیلی‌ها در تعطیلات نوروزی بودند و برخی روزگارشان را در سفر سپری می‌کردند،فعالان بازار ارز تعطیلی نداشتند.آنها قیمت دلار را در هشتم فروردین‌ماه حدود ۴۰۰تومان افزایش دادند و دلار را با نرخ ۲۵هزار و ۷۰۰تومان معامله کردند.برخی معتقدند این افزایش قیمت دلار در واکنش به امضای سند همکاری بین ایران و چین بود اما برخی دیگر اعتقاد دارند در ایام نوروز، دلار ممکن است هر قیمتی داشته باشد و نباید چندان به آن اهمیت داد.

تعطیلی نیمه شعبان حکم استراحت را برای دلار داشت تا در روز دهم فروردین‌ماه روند صعودی را از سر بگیرد و با افزایش قیمت برای ساعاتی به مرز کانال ۲۶هزار تومانی برسد.البته این رقم چندان در بازار پایدار نماند و تا آخر شب دلار کار خود را با نرخ ۲۵هزار و ۹۰۰تومان به پایان رساند.چهارشنبه ۱۱فروردین‌ماه دلار کمی از اوج خود فاصله گرفت و به ۲۵هزار و ۸۵۰تومان عقب‌نشینی کرد. هرچند این تغییر کوچک تاثیری در روند کلی قیمت دلار در ایام نوروز نداشت چراکه دلار در همین یک هفته اول سال ۱۴۰۰،رشد ۷۰۰تومانی را پشت سر گذاشت.

قیمت‌هایی که در تعطیلات آخر هفته برای دلار اعلام می‌شود چندان دقیق نیست.چه رسد به اینکه تعطیلات رسمی به پنجشنبه و جمعه بیافتد.در این دو روز که خیلی‌ها در خانه نشسته بودند و روز طبیعت را زیر سقف اتاقشان سپری می‌کردند،برخی کانال‌های تلگرامی از کاهش قیمت دلار خبر دادند.طوری که گفته می‌شود قیمت دلار در معاملات غیررسمی دیروز جمعه تا ۲۵هزار و ۶۰۰تومان عقب‌نشینی کرده است.

موردی که تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد چراکه روز گذشته نشست آنلاین کمیسیون برجام برگزار شد.در این نشست کشورهای اروپایی عضو برجام درباره شرایط بازگشت احتمالی آمریکا به برجام با نمایندگان ایران رایزنی کردند. موردی که می‌تواند روی روند بازار ارز در هفته پیش‌رو تاثیر زیادی داشته باشد.

*** رفت و برگشت قیمت طلای ۱۸عیار
طلافروشی‌ها در نوروز کار خود را از دوم فروردین‌ماه شروع می‌کنند و کاری به کار تعطیلات رسمی ندارند.هرچند، قیمت طلا تا پایان روز پنجم فروردین ثابت می‌ماند و طلافروش‌ها هم اصراری به دنبال کردن نوسانات بازار ندارند.اولین روز کاری سال یعنی هفتم فروردین‌ماه قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار با کمی کاهش نسبت به آخرین روز سال گذشته همراه بود.طلا در سال ۹۹ کار خود را با قیمت گرمی یک میلیون و ۸۵هزار تومان به پایان رساند و روز شنبه در حد دو هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

این کاهش قیمت ناچیز، در برابر افزایشی که انتظار طلا را می‌کشید قابل مقایسه نبود. یکشنبه هشتم فروردین‌ماه قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار با افزایش ۱۲هزار تومانی به یک میلیون و ۹۵هزار تومان رسید.با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه می‌توان گفت احتمالا افزایش قیمت طلا در این روز چندان بی‌تاثیر از گرانی ۴۰۰تومانی قیمت دلار نیست. این روند صعودی برای روز دوشنبه ادامه پیدا کرد.

طلافروشی‌ها در روزهای عید مثل نیمه شعبان تعطیل نیستند و از قضا اوج فروششان در روزهای اینچنینی است.در همین روز نیمه‌تعطیل بود که قیمت طلا از یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان فراتر رفت و با افزایش هشت هزار تومانی به یک میلیون و ۱۰۳هزار تومان رسید.آخرین بار طلا در ابتدای اسفندماه در چنین محدوده‌ای قرار داشت.این اتفاق درحالی افتاد قیمت انس جهانی طلا در روز نهم فروردین کاهش ۲۰دلاری را پشت سر گذاشته بود.

شاید همین اتفاق باعث شد که طلای ۱۸عیار در محدوده یک میلیون و ۱۰۰هزار تومانی دوام نیاورد و دهم فروردین یعنی روز سه‌شنبه با کاهش ۱۵هزار تومانی به یک میلیون و ۸۷هزار تومان عقب‌نشینی کند و با روند نزولی انس جهانی طلا همراه شود. انس طلا در این روز تا هزار و ۶۸۰دلار کاهش پیدا کرد که کمترین رقم در ۹ماه گذشته به حساب می‌آید.

روز چهارشنبه در کنار کاهش نسبی قیمت دلار، طلا هم به روند نزولی خود ادامه داد و نهایتا کار خود را در رقم یک میلیون و ۸۵هزار تومان به پایان رساند یعنی دقیقا همان قیمتی که در اولین روز کاری سال داشت.این مورد نشان می‌دهد با وجود تغییرات قابل توجه طلا در ایام نوروز، نهایتا قیمت هرگرم طلای ۱۸عیار سر جای اول خود برگشت. با توجه به روند صعودی که انس جهانی در دو روز گذشته پشت سر گذاشته و همچنین کاهش نسبی قیمت دلار در تعطیلات آخر هفته، حالا طلا بر سر دو راهی قرار دارد و معلوم نیست همگام با بازارهای جهانی روند صعودی در پیش بگیرد یا همراه با دلار و خبرهای مثبت سیاسی کاهش قیمت پیدا کند.

*** خوش‌نشینی سکه در کانال ۱۱میلیونی
سکه تمام در ایام نوروز بیش از اینکه تابع قیمت دلار باشد،از تغییرات قیمت طلای ۱۸عیار پیروی می‌کرد.تغییراتی که باعث شد قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بعد از افت و خیزی که در ایام نوروز پشت سر گذاشت،نهایتا به سر جای اول خود برگردد.آخرین قیمت سکه تمام در سال ۹۹ معادل ۱۱میلیون و ۱۶۱هزار تومان بود و با این نرخ وارد سال جدید شد.هفتم فروردین‌ماه به عنوان اولین روز کاری، سکه روند صعودی داشت.

قیمت هر سکه تمام طرح جدید در این روز حدود ۶۰هزار تومان افزایش پیدا کرد و به ۱۱میلیون و ۲۱۸هزار تومان رسید.روند صعودی تا شب نیمه‌شعبان ادامه پیدا کرد.عموما فارغ از تغییرات معمول قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، در آستانه اعیاد مذهبی قیمت سکه افزایش نسبی پیدا می‌کند.نیمه‌شعبان از این قاعده مستثنا نبود و قیمت سکه تمام تا ساعات پایانی روز یکشنبه هشتم فروردین‌ماه با افزایش دوباره ۷۰هزار تومانی به یک میلیون و ۲۹۰هزار تومان رسید تا به اندازه کافی از مرز ۱۱میلیون تومان فاصله بگیرد.

درست مثل طلا، سکه هم بعد از روند صعودی که داشت، دوباره در مسیر کاهش قیمت قرار گرفت. روز سه‌شنبه دهم فروردین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود ۷۰هزار تومان ارزان شد و به ۱۱میلیون و ۲۱۷هزار تومان برگشت و روز بعد از آن یعنی چهارشنبه ۱۱فروردین‌ماه، با ادامه روند نزولی دوباره ۷۰هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد و به ۱۱میلیون و ۱۴۸تومان رسید یعنی حدود ۱۵هزار تومان ارزان‌تر از ابتدای سال ۱۴۰۰٫ موردی که نشان می‌دهد در ایام نوروز بازدهی سرمایه‌گذاری روی سکه برخلاف دلار، منفی بوده است.

سکه تمام بهار طرح قدیم هفتم فروردین‌ماه ۱۰میلیون و ۸۹۸هزار تومان قیمت خورد و تا دهم فروردین به ۱۱میلیون تومان رسید اما در ادامه و در تنها یک روز ۱۰۰هزار تومان ارزش خود را از دست داد و به همان رقم قبلی یعنی ۱۰میلیون و ۸۹۸هزار تومان عقب‌نشینی کرد.سکه‌های کوچک یعنی نیم‌ بهار و ربع بهار آزادی سرنوشت متفاوتی داشتند و کمی افزایش قیمت پیدا کردند. نیم‌سکه که کار خود را با نرخ شش میلیون و ۷۶۰هزار تومان در هفتم فروردین‌ماه آغاز کرده بود با افزایش ۵۰هزار تومانی به شش میلیون و ۸۱۰هزار تومان رسید و ربع سکه از چهار میلیون و ۲۶۵هزار تومان تا چهار میلیون و ۳۱۰هزار تومان پیش‌روی کرد.

کدخبر: ۳۸۱۰۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر