کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۳۵۲
تاریخ خبر:

نمایش آنلاین خروج مثل نتفلیکس...

روزنامه هفت صبح| اکران آنلاین «خروج» به هردلیلی که باشد حادثه‌ای بزرگ در صنعت سینمای ایران است. تصمیم مهم اوج و حاتمی‌کیا در عرضه آنلاین فیلم «خروج» هرچند به‌خاطر شرایط حاکم بر کشور و تعطیلی سینما‌ها اتخاذ شده است اما در بطن خود حاوی یک موقعیت‌سنجی مناسب است که می‌تواند خواهی‌نخواهی چندین‌گام شرایط توزیع فیلم در سینمای ایران را دگرگون کند.

کاری که در دنیا با برند نتفلیکس شناخته می‌شود و حالا در ایران هم این شیوه پیگیری شده است. یادمان باشد نمایش‌های آنلاین نتفلیکس هم در ابتدا پذیرفته‌شده نبود. اما حالا کار به جایی رسیده که برخی سالن‌های سینما هم مشتری نمایش‌های آنلاین نتفلیکس شده‌اند!

تا قبل از نتفلیکس فیلم‌ها تنها در صورتی برای اکران در سالن‌های زنجیره‌ای بزرگ سینما در آمریکا پذیرفته می‌شدند که حداقل ۹۰روز بین اکران و عرضه DVD/اینترنتی فیلم فاصله باشد. نتفلیکس این مقررات را برهم زد و پس از اکران محدود، فیلم‌هایش را برای ده‌ها‌میلیون مشترک اینترنتی عرضه کرد.

در‌حالی‌که فیلمسازانی مانند اسپیلبرگ علیه تضعیف اکران سینمایی توسط نتفلیکس موضع‌گیری کردند، فیلمسازان صاحب‌نامی ‌مانند برادران کوئن، آلفونسو کوارن و مارتین اسکورسیزی با نتفلیکس همکاری کردند. حتی فیلم «روما» محصول نتفلیکس چهارجایزه اسکار برنده شد.

البته نتفلیکس برای جلب رضایت این کارگردان‌ها، فیلم‌هایشان را برای چندهفته در سالن‌های کوچک‌تر یا سالن‌های اجاره‌ای اختصاصی اکران می‌کرد. اما درآمد اصلی در عرضه اینترنتی همزمانِ جهانی بود. دیگر بین اکران آمریکا و اکران در سایر نقاط جهان فاصله و واسطه‌ای نبود.

هرچند این تصمیم متأثر از شرایط کرونایی فعلی است، باید دید آیا عرضه مستقیم اینترنتی فیلم‌های سینمایی، مناسبات اقتصادی سینمای ایران را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر. اما شکی نیست که شرکت‌های عرضه اینترنتی فیلم و سریال از این اتفاق بسیار بسیار خوشحال خواهند شد. و پیشاهنگی این ماجرا به اسم اوج و حاتمی‌کیا ثبت خواهد شد.

کدخبر: ۳۱۸۳۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر