کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۲۳۱
تاریخ خبر:

نقطه‌های سیاه کارنامه‌ بازیگران مطرح سینما و تلویزیون

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | مهران مدیری چندروز پیش در مراسم جشن حافظ اعلام کرد از بازی‌اش در فیلم «درخت گردو» ناراضی است و صراحتا گفت:« من افتضاحم در آن فیلم. این را واقعا می‌گویم. من خیلی در آن فیلم بد بازی کردم.» و بعد هم گفت:«جایزه «چپق طلایی» اگر وجود داشت برای این فیلم به من می‌دادند!»

این مسئله درحالی اتفاق افتاد که اکثر منتقدان معتقد بودند مهمترین نقطه‌ضعف فیلم، بازی مهران مدیری است اما کسی فکرش را نمی‌کرد که خودش هم به این مسئله اذعان کند. به هرحال طبیعی است که یک بازیگر تمام کارهای کارنامه‌اش را دوست نداشته باشد و حتی از بعضی‌هایشان متنفر باشد. حالا این تنفر یا به خاطر بازی ضعیف خودش است یا مجموعه‌ شرایطی که باعث شده فیلم یا سریال نتواند انتظارش را برآورده کند.

بعضی بازیگران همان میانه‌ راه پشیمان شده‌اند و انصراف داده‌اند، بعضی دیگر مانده‌اند و در پایان اکران فیلم یا پخش سریال به ضعف بازی خودشان یا کل اثر اعتراف کرده‌اند و پشیمانی‌شان را ابراز کرده‌اند و دست آخر هم، سال‌ها بعد در مصاحبه‌ای راجع به کارنامه‌شان، نامی از اثر مورد نظر برده‌اند. در بخش اول این پرونده، دست روی بازیگران مطرح سینما گذاشته‌ایم و اعتراف‌ها به بازی‌های بدشان یا پشیمانی‌شان از حضور در یک فیلم یا سریال را بررسی کرده‌ایم.

عزت‌الله انتظامی/ هامون
شناسنامه اثر: عزت‌الله انتظامی مدت‌ها بعد از نمایش فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از نقشش در این فیلم راضی نیست.

با چه کارنامه‌ای: انتظامی سال ۱۳۶۸ درحالی در فیلم «هامون» بازی کرد که پیش‌تر در هفت فیلم با داریوش مهرجویی همکاری کرده بود. او به‌خاطر بازی در فیلم‌های «گاو»، «دایره مینا»، «حاجی واشنگتن»، «کمال‌الملک»، «گراند سینما» بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و در کارنامه‌اش برای بازی در فیلم گاو جایزه هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو دریافت کرده و یک سیمرغ هم برای «گراند سینما» برایش به ثبت رسیده بود.

چه نقشی: او در این فیلم نقش وکیل هامون را بازی می‌کرد که می‌خواست او را قانع کند از مهشید طلاق بگیرد. وکیلی که معلوم نشد آخرش دغل‌باز است یا به بهترین شکل به وظیفه‌اش عمل می‌کند.
اعتراف یا پشیمانی: انتظامی گفته: «در صحنه مرتبط با دفتر وکالت بود که شخصیت وکیل کاملاً شناسانده می‌شد ولی آن را به کلی حذف کردند که به لزوم حضور من در آن فیلم لطمه اساسی زد. ایراد بزرگی که به من گرفته می‌شود این است که بود و نبودت در این فیلم یکی است و نمی‌دانند که من اول بودم ولی بعد با حذف این صحنه و چند فصل دیگر «نبود» شدم.

با این حال شاید هم نظر مهرجویی درست است و این امر به نفع فیلم باشد. من همیشه با کوتاه کردن فیلم موافق بودم و طرفدار زیاد‌گویی و لفت و لعاب نیستم، اما هر نقشی باید در بیاید و بریده حرف زدن هم باید منطق خود را داشته باشد.»
میزان موفقیت اثر: «هامون» یکی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران است و خود انتظامی هم با وجود اینکه از نقشش در این فیلم راضی نیست برای نقش وکیل، نامزد دریافت سیمرغ شد.

لیلا حاتمی/ نهنگ آبی
شناسنامه اثر: لیلا حاتمی به‌عنوان اولین تجربه همکاری‌اش با شبکه نمایش خانگی، در سریال «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی بازی کرد اما اواسط کار از ادامه همکاری انصراف داد.
با چه کارنامه‌ای: «نهنگ آبی» سال ۱۳۹۷ ساخته شد؛ یعنی سه سال پیش. در شرایطی که لیلا حاتمی به‌عنوان ستاره زن سینمای ایران به رسمیت شناخته می‌شد و دو سیمرغ و یک دیپلم افتخار و ۹ بار هم نامزدی در کارنامه‌اش داشت.

چه نقشی: آناهیتا یکی از شخصیت‌های مهم سریال بود. او برای رسیدن به اهدافش، مردهای دوروبرش را بازی می‌داد و از آنها سوءاستفاده می‌کرد. آرمین، بهمن و جهان، مردهایی بودند که آناهیتا به‌نوعی از آنها بهره‌کشی می‌کرد.

اعتراف یا پشیمانی: لیلا حاتمی خیلی‌زود از حضور در «نهنگ آبی» پشیمان شد و سعی کرد اشتباهش را در پذیرش بازی این فیلم قبول کند. او از ادامه همکاری با تیم «نهنگ آبی» انصراف داد و بعد هم برای اینکه مخاطبان او را مقصر ندانند، توضیحی برای این کارش منتشر کرد. او نوشت: «حضور من در این سریال با این قول و قرار صورت گرفت که این نقش در بازنویسی فیلمنامه رشد و عمق پیدا کند. وعده دادند نویسنده‌ای در راه است؛ اما هرگز نویسنده‌ در راه، به این پروژه نرسید و نویسنده‌ اصلی سریال و تهیه‌کننده نیز نیازی در جدی گرفتن درخواست‌های من حس نکردند…

کار تا آنجا پیش رفت که توان ادامه‌ همکاری از من سلب شد. توافق کردیم من و «آناهیتا» از سریال خارج شویم و طرحی برای داستان و خروج این شخصیت صورت بگیرد اما در شکل کنونی به‌نظر می‌آید من سریال را بدون ملاحظه و احساس تکلیف نسبت به تماشاگر رها کرده‌ام و به این دلیل ناپیدا شده‌ام. چنین کاری خلاف اصول و حساسیت‌های من است.»
میزان موفقیت اثر: «نهنگ آبی» شکست خورد و می‌توان آن را یکی از ضعیف‌ترین آثار فریدون جیرانی به‌حساب آورد.

مهناز افشار/ مهمانخانه ماه نو
شناسنامه اثر: مهناز افشار سال ۱۳۹۷ در فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» بازی کرد؛ فیلمی به کارگردانی تاکفومی تسوتسویی، تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی که براساس فیلمنامه نغمه ثمینی ساخته شده بود.

ب ا چه کارنامه‌ای: «مهمانخانه ماه نو» آخرین فیلم سینمایی مهناز افشار قبل از مهاجرت است. او در آن زمان به‌عنوان ستاره سینمای ایران شناخته می‌شد و حضورش در یک فیلم می‌توانست در حد زیادی به فروش آن کمک کند.

چه نقشی: نوشین نقش اصلی فیلم است. یک زن معلم که با دخترش مونا زندگی می‌کند. مشکلات خاص خودش را با دخترش و دوست‌پسر دخترش دارد‌ و پنهانکاری دختر باعث می‌شود که آنها از هم دور شوند. در همین حین بازگشت مردی ژاپنی و ملاقات با نوشین باعث می‌شود دخترش به او شک کند و در جست‌وجوی حقیقتی درباره گذشته مادرش برود.

اعتراف یا پشیمانی: مهناز افشار بعد از انتشار فیلم در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که از بازی در این فیلم پشیمان است. او نوشته بود: «با احترام و عشق به تمامی فیلم‌هایی که بازی کردم، باید بگویم از حضورم در فیلم مهمانخانه ماه نو عذرخواهی می‌کنم. از عدم صداقت بعضی از عوامل فیلم بگیر تا تغییراتی که بدون اطلاع من انجام شد و…

اما همکاری با بازیگر ژاپنی و تجربه ژاپنی صحبت کردن بسیار برایم جالب بود. به وقتش بیشتر خواهم گفت.» البته بعد از آن جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم هم به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: «این بازیگر با حواشی بسیاری به این پروژه پیوست و ما در شرایط بسیار سختی «مهمانخانه ماه نو» را به پایان رساندیم و در نهایت کارگردان پروژه هم از انتخاب و حضور این بازیگر پشیمان شد.»

میزان موفقیت اثر: «مهمانخانه ماه نو» فیلم موفقی نبود. فیلمنامه قابل قبولی نداشت و بازی بازیگران هم مطلوب نبود. نهایتا چندان هم دیده نشد.

پرویز پرستویی/ قاتل اهلی
شناسنامه اثر: پرویز پرستویی سال ۱۳۹۵ در فیلم «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی بازی کرد. این اولین و آخرین همکاری پرستویی با مسعود کیمیایی بود.
با چه کارنامه‌ای: پرستویی سال‌ها پیش از بازی در «قاتل اهلی» توانسته بود خودش را به‌عنوان یک بازیگر توانمند در سینمای ایران به اثبات برساند. او چهار سیمرغ و دو دیپلم افتخار از جشنواره فجر گرفته بود.

چه نقشی: پرستویی در نقش حاج‌آقا دکتر جلال سروش ظاهر شده بود. یک کارآفرین موفق بخش خصوصی که نمی‌توانست شاهد فعالیت‌های غیرقانونی اطرافیانش باشد و نهایتا تصمیم به افشای خیانت‌های شرکت پیسارو که مافیای قدرت و ثروت است گرفت.

اعتراف یا پشیمانی: پرویز پرستویی که زمانی تمایل زیادی به بازی در یکی از آثار مسعود کیمیایی داشت قبل از نمایش عمومی این فیلم به‌شدت از بازی در این فیلم ابراز پشیمانی کرد و نوشت: «با اضافه شدن دو سه سکانس جدید، تغییراتی در فیلمنامه به‌وجود آمده و مونتاژ به‌گونه‌ای که در خدمت آن دو، سه سکانس جدید باشند، صدمه اساسی به فیلم زده. از اینکه از اعتماد و عشقی که به این پروژه داشتم، سوءاستفاده شد؛

متأسفم و به دلیل احترام ویژه‌ای که برای مخاطبان عزیز قائل هستم، خواستم پیش از نمایش فیلم به ایشان اعلام کرده باشم که این فیلمنامه‌ای نبود که قرار بود بازی کنم و در نتیجه این فیلم که می‌توانست اثر خوبی در کارنامه همه‌ ما ازجمله آقای کیمیایی باشد، ارزشش را به مسائل شخصی باخت و آن نشد که با وجود «دیربودن» قرار بود، بشود»! او از اینکه فیلم در جشنواره فجر به بخش سودای سیمرغ راه‌یافته هم اعتراض کرد.

میزان موفقیت اثر: «قاتل اهلی» فیلم قابل قبولی در کارنامه مسعود کیمیایی نیست. این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار نگرفت اما در جشن انجمن منتقدان و جشن خانه سینما در دو رشته نامزد شد.

ترانه علیدوستی/ هرچی خدا بخواد
شناسنامه اثر: ترانه علیدوستی سال ۱۳۸۹ در فیلم «هرچی خدا بخواد» به کارگردانی نوید میهن‌دوست بازی کرد. او در این فیلم با رضا عطاران همبازی بود.

با چه کارنامه‌ای: او درحالی بازی در این فیلم را پذیرفت که آثار مهمی مثل «من ترانه پانزده سال دارم»، «شهرزیبا»، «چهارشنبه‌سوری»، «درباره الی» و‌… را در کارنامه داشت و برای «من ترانه پانزده سال دارم» و «چهارشنبه‌سوری» سیمرغ گرفته بود. نکته مهمتر اینکه بعد از چندبار تجربه همکاری با اصغر فرهادی دست به چنین انتخابی زده بود.

چه نقشی: دختری به اسم پارمیدا که با شنیدن خبر فوت مادرش در جزیره کیش سریع به فرودگاه می‌رود تا خودش را به این جزیره برساند. در این مسیر با مردی به اسم ونداد همراه می‌شود.

اعتراف یا پشیمانی: ترانه علیدوستی اعلام کرده که به‌شدت از بازی در این فیلم پشیمان است و گفته: «فیلم «هرچی خدا بخواد» نقطه خجالت من است. وقتی من به گروه پیوستم قرار نبود دیگر خود شهبازی فیلم را بسازد. اما تصورم این بود که فیلمی ابزورد با طنز خاص در حال ساخته‌شدن است. تصورم مثل اینکه زیادی اشتباه از آب درآمد. نه کسی من را گول زد و نه می‌توانم کسی را برای حضورم در این فیلم سرزنش کنم. فقط بی‌نهایت از حضور در این فیلم متأسفم و قبلا هم از طرفدارانم بابت بازی در این فیلم عذرخواهی کرده‌ام.»

میزان موفقیت اثر: «هرچی خدا بخواد» یکجورهایی آگهی تبلیغاتی برای جزیره کیش بود و حساسیتی برای ساختش وجود نداشت. ابتدا قرار بود پرویز شهبازی آن را بسازد اما وقتی متوجه شد وضعیت از چه قرار است کارگردانی این فیلم را رها کرد و به یک فیلمساز اول سپرد تا این فیلمنامه پر از ضعف را جلوی دوربین ببرد. نتیجه‌اش هم اثر قابل قبولی نبود و با انتقادهای زیادی همراه شد.

دانلود PDF

کدخبر: ۴۲۷۲۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر