کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۰۱۱
تاریخ خبر:

نقش دو نماینده در به‌هم خوردن نظم بازار خودرو

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه دیروز در یک نشست خبری، رای چند پرونده مهم را اعلام کرد که یکی از آن‌ها بازتاب وسیعی داشت. پرونده اخلال در نظام توزیعی خودرو که دو متهم آن حکم اعدام گرفتند. عجیب‌تر اینکه در این ماجرا هم دو نماینده مجلس نقش داشتند و هم یک مجری شبکه من‌وتو! و البته مدیرعامل سابق سایپا که هفت‌سال حبس گرفته و معاون بازاریابی و فروش سابق این شرکت که به ۱۵سال حبس محکوم شده. اسماعیلی آخرین وضعیت چند پرونده مهم دیگر را هم تشریح کرده که جزئیات آن را در ادامه مرور می‌‌کنیم.

*** پرونده اخلال در نظام توزیع خودرو
* یک: بخشی از این پرونده اخلال در نظام ارزی و بخشی اخلال در سکه و بازار سکه کشور و بخشی هم اخلال در نظام اقتصادی خودرو است؛ این پرونده‌ها تلفیق شد و درنهایت ۳۴نفر محکوم شدند. نفر اول وحید بهزادی، فرزند ابوطالب و همچنین همسرش به نام نجوا لاشیدایی، فرزند علی هر دونفر به جرم مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز، از طریق ثبت سفارشات صوری و حواله‌جات و امورات صرافی بدون مجوز، اخلال در نظام توزیعی نیازمندی‌های عمومی‌ کشور از طریق پیش‌خرید بیش از شش‌هزار و ۷۰۰دستگاه خودرو از شرکت سایپا، مشارکت در عملیات پولشویی سازمان‌یافته به میزان ۳۲هزار میلیارد ریال و موضوعات مربوط به سکه که از منزل متهمه ۲۴هزار و ۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی به علاوه یکصد کیلوگرم طلا کشف شده است، این دو نفر محکوم به اعدام شدند و حکم اعدام آن‌ها صادر شده و البته حکم اعدام قابل تجدیدنظر خواهی در دیوان عالی کشور است.

* توضیح هفت صبح: یکی دیگر از متهمان این پرونده آیه دریس نام دارد که همان شهریورماه پارسال در زمان برگزاری دادگاه فاش شد، این زوج از طریق شرکت شهاب پارس ۱۸میلیارد تومان به حساب او پول ریختند. آیه دریس مجری و تهیه‌کننده شبکه من‌وتو است و از سال ۹۴ از کشور خارج شده است.

* دو: در همین پرونده مهدی جمالی، فرزند علی‌اکبر، مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا به جرم مشارکت در اخلال در نظام توزیعی به تحمل هفت‌سال حبس تعزیری محکوم شده است.
* توضیح هفت صبح: مهدی جمالی از خردادماه ۱۳۹۴ که جایگزین سعید مدنی شد تا آبان‌ماه ۹۶ مدیرعامل سایپا بود. پیش از آن او مدیرعامل شرکت لیزینگ صنعت و معدن بود و قبل‌تر در صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و منطقه آزاد چابهار هم مسئولیت‌هایی داشت. دوران مدیریت او مصادف بود با برجام و افزایش تیراژ محصولات سایپا. ضمن اینکه محصولاتی مثل برلیانس و چانگان هم در دوران او وارد سبد محصولات سایپا شد.

* سه: ‌رضا تقی‌زاده ماکویی، فرزند عباس، معاون سابق بازاریابی و فروش شرکت سایپا به جرم مشارکت در اخلال در نظام توزیعی خودرو به تحمل ۱۵سال حبس محکوم شده است.
* توضیح هفت‌صبح:‌ رضا تقی‌زاده ماکویی متولد ۱۳۴۸ است و تا آبان‌ماه ۹۶ معاون بازاریابی و فروش شرکت سایپا بود و بعد به‌عنوان سرپرست سایپایدک منصوب شد. پیش‌تر او مدیریت چند شرکت دارویی و حوله برق‌لامع و مدیرعامل شرکت بازرگانی سازمان صنایع ملی ایران را برعهده داشت. شیوه بازداشت او هم ماجرای بامزه‌ای است. تقی‌زاده ماکویی از کشور خارج می‌شود اما به‌محض اینکه به فرودگاه تورنتو می‌رسد، با او تماس می‌گیرند که برگرد، مدیرعامل برکنار شده و قرار شده تا مدیرعامل جدید باشی. او برمی‌گردد و بازداشت می‌شود.

* چهار: محمد عزیزی، فرزند کتابعلی، نماینده مجلس شورای اسلامی ‌به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیعی خودرو به تحمل ۶۱ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
* توضیح هفت‌صبح:‌ محمد عزیزی، نماینده اصولگرای ابهر در مجلس شورای اسلامی ‌است. این نماینده ۴۵ساله از پایه‌گذاران فراکسیون امامزادگان در مجلس شورای اسلامی ‌بود. چندی پیش خبر آمد، او در رابطه با پرونده پوشک مولفیکس بازداشت شده که طبق گفته احمد توکلی با قول شرف‌ آزاد شده است.

* پنج: فریدون احمدی، فرزند ابوذر، نماینده مجلس شورای اسلامی‌ به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیع خودرو‌ها به تحمل ۶۱ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
* توضیح هفت‌صبح: فریدون احمدی دیگر نماینده اصولگرای استان زنجان است و مثل محمد عزیزی در پرونده مولفیکس هم بازداشت شده بود. احمدی متولد ۱۳۴۶ است و دو روز پیش در‌حالی‌که به‌نظر می‌رسید از حکم صادرشده برای خود خبردار شده است طی یک نطق جنجالی در مجلس گفت:‌ «نفوذی‌ها بدانند، آنها که پیشنهاد پناهندگی می‌دهند بدانند، منافقین که چشم دیدن شکوفایی انقلاب را ندارند بدانند، افتخارمان این است که در مدرسه عشق بزرگ شدیم. ما دانش‌آموختگان مدرسه عشق، تیرهای بلای کج‌اندیشان مدرسه حقانی را به جان می‌خریم… مراجعات بنده را با آشپز و باربر سایپا اشتباه گرفتند… از استخوان‌های پوسیده مرحوم خلخالی نسلی جدید رویده است که خلخالی مرحوم هم در گور به آن می‌خندد.»

* هشت: حسین هشترودی محمودی، فرزند رضا، رئیس سابق حراست کل گروه خودروسازی سایپا به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیع به ۶۱ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

*** رای ۲۱‌متهم پروند ارزی
* یک: اسماعیلی ادامه داد: پرونده دیگری که در این زمینه جزئیات محکومیت آن‌ها را اعلام می‌کنیم، مربوط به ۲۱نفر از متهمان پرونده اخلال در نظام ارزی کشور است که در جلسه قبلی سخنگو اعلام کرد، همزمان با نشست خبری، جلسه دادگاه ۲۱نفر از اخلال‌کنندگان نظام ارزی درحال برگزاری است که این دادگاه به اتمام رسید و رای محکومیت این ۲۱نفر صادر شده که اسامی ‌سه و چهار نفر از آن‌ها را اعلام می‌کنم.

* دو: در این پرونده حسن خویی، فرزند علی‌اکبر به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق ارز به میزان بیش از ۱۰میلیون دلار و ۳۴۹۷۸دلار و ۲۰۱۰۰دلار نیم‌سوخته، ۲۸۶۰پوند، ۵۹۰۰یوآن، ۲۶۵۵لیر، ۱۰۰دلار کانادا، ۶۰یورو و ۲۷۰۰بتای تایلند، به ضبط همین مبالغ به‌علاوه تحمل سه‌سال حبس تعزیری و جزای نقدی دوبرابر اموالی که تحصیل کرده، محکوم شده است.

* سه: رسول قنادی تقی‌زاده، فرزند رحیم، به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل چهارسال و شش‌ماه حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی دوبرابر اموالی که به‌دست آورده و ضبط ارز‌های مکشوفه محکوم شده است.

*** علت به تعویق افتادن دادگاه اکبر طبری
در مورد اینکه چرا دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری هنوز برگزار نشده، پیش‌بینی آن بود که در سی یا سی‌و‌یکم اردیبهشت‌ماه جلسه دادگاه بر‌اساس روالی که قانون مشخص کرده بود، برگزار شود. اما در آخرین روزی که وکلا باید نظر خودشان را در مورد نقایص پرونده در پایان مهلت قانونی اعلام می‌کردند، به‌جای اینکه اعلام کنند پرونده نقص دارد یا نه، هر دو وکیل متهم اعلام استعفا کردند و اعلام داشتند دیگر وکیل این پرونده نیستند. با توجه به استعفای این دو وکیل دادگاه مجبور شد به متهم ابلاغ کند که ظرف ۱۰روز اگر وکیل دیگری تعیین می‌کند، آن را تعیین کند وگرنه برای او وکیل تسخیری انتخاب خواهد شد؛ باز آن ۱۰روزه بعدی را وکلای دیگری هم مهلت دارند که پرونده را بررسی و اظهار نظر کنند.

***‌ رسیدگی به شکایت خانواده جانباختگان هواپیمای اوکراینی
تا امروز تعدادی از خانواده‌های جانباختگان اعلام شکایت کردند و پرونده مراحل تحقیقاتی خودش را می‌گذ راند. آخرین خبری که دارم و مربوط به هفته قبل است و بعید می‌دانم در این ایام اتفاق جدیدی رخ داده باشد، این است که یک نفر در این پرونده بازداشت است و از افراد دیگری تحقیق صورت گرفته و آزاد شدند.

بخشی از این پرونده در گرو اقداماتی است که باید از ناحیه وزارت راه و شهرسازی درخصوص جعبه سیاه هواپیما و ستاد کل نیرو‌های مسلح و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و تیم‌های کارشناسی فنی که تشکیل شده، انجام شود و نظرات نهایی خود را اعلام کنند. به‌محض برطرف‌شدن این نواقص و تکمیل مستندات رسیدگی به این پرونده در دادسرا و دادگاه ادامه می‌یابد.

***‌ ازدیاد شاکیان رامک‌خودرو و مفتاح رهنورد
پرونده خودروی مفتاح رهنورد نیز با داشتن بیش از ۱۶۰۰شاکی یکی از همین پرونده‌های ویژه دارای شکات متعدد است. این پرونده در دادسرا کیفرخواست خورده و در دادگاه کیفری یک استان تهران درحال رسیدگی است. تاکید شد که وقت زودی برای پرونده در نظر گرفته شود تا سریع‌تر رسیدگی شود. این پرونده ۹متهم دارد و برای دوم تیرماه امسال وقت رسیدگی تعیین شده است.

اینکه به‌نظر می‌رسد رسیدگی به آن طولانی شد، به این علت است که در همین شعبه چند پرونده کثیرالشاکی در حوزه خودور وجود دارد که ازجمله آن پرونده رامک‌خودرو است که یک بخشی از آن که شکات زیادی داشته، قبلا رسیدگی و رای صادر شده است و اخیرا نیز بخش دوم پرونده رامک‌خودرو با شش‌هزار شاکی به دادگاه ارسال شده و برای این پرونده از نوزدهم خرداد امسال تعیین وقت شده است؛ چون پیش‌بینی می‌شود جلسات دادگاه به‌لحاظ کثرت شکات طولانی شود و پنج تا شش‌جلسه زمان ببرد، فاصله بین پرونده‌ها رعایت شده است.

کدخبر: ۳۲۹۰۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر