کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۹۸۵
تاریخ خبر:

نقد و بررسی فاجعه‌ای به نام بازی ای‌فوتبال ۲۰۲۲

روزنامه هفت صبح، امین بالازاده | وقتی کونامی در سال گذشته تیزری بسیار کوتاه و در عین حال بسیار تاثیرگذار از عنوان نسل بعدی سری PES که با موتور گرافیکی آنریل انجین ۴ را نمایش داد بارِقه امیدی در دل تمامی طرفداران بازی‌های فوتبالی زنده شد که پس از سال‌ها یک بازی فوتبالی طلوع کند تا بتواند به راکد بودن و درجا زدن بازی‌های فوتبالی در صنعت گیم خاتمه دهد و مانند الماسی درخشان در دنیای بازی‌های ویدئویی در بخش بازی‌های ورزشی بدرخشد.

تیم توسعه‌دهنده اعلام کرد به دلیل حجم کاری بالا و ساخت و توسعه عنوان نسل بعدی سری PES تصمیم گرفتند نسخه ۲۰۲۱ را به‌صورت یک به روزرسانی فصلی منتشر کنند تا بتوانند تمرکز کاملی بر روند توسعه عنوان نسل بعدی خود داشته باشند. یک‌سال گذشت و رفته‌رفته شایعات رایگان بودن، سرویس محور شدن و حتی کرس پلتفرم شدن این سری در رسانه‌های مختلف شدت گرفت و به یک‌باره در اقدامی شوکه‌کننده، نسخه‌ای به نام تست آنلاین منتشر شد و حرف‌وحدیث‌های بسیاری با خود به همراه داشت.

‌دیگر زمان معرفی نزدیک شده بود و کونامی به صورت رسمی اعلام کرد از این به بعد بازی فوتبالی به نام Pro Evolution Soccer وجود نخواهد داشت و این سری قدیمی به پایان راه خود رسیده است و کونامی همانند بسیاری از عنوان‌های مشهور خودش این بازی را هم با دستان خود دفن کرد.در ادامه آن‌ها یک عنوان فوتبالی کاملا جدید و با سبک و سیاقی نو به نام بازی ای‌فوتبال ۲۰۲۲ (eFootball) را معرفی کردند که تغییر نام این بازی نه فقط به صورت ظاهری، بلکه ساختار و بنیان این عنوان جدید فوتبالی از اساس دچار تغییر و تحولات عظیم و گسترده‌ای شده است.

بازی به صورت رایگان منتشر خواهد شد، سرویس محور بوده و به صورت کراس‌پلتفرم هم خواهد بود و تمامی پلتفرم‌های پشتیبانی شده از سوی کونامی برای eFootball می‌توانند با هم به بازی کردن بپردازند.تا جایی که کاربران موبایل می‌توانند با دارندگان یک کنسول پلی استیشن ۵ بازی کنند. همینطور بازی دیگر عنوانی سالانه نخواهد بود و به صورت به روزرسانی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ارتقا پیدا خواهد کرد و ویژگی‌های جدیدی به بخش‌های مختلف بازی اضافه خواهد شد.

کراس پلتفرم شدن eFootball باعث شده تمامی بخش‌های بازی را به طرز فاجعه باری تحت تاثیر خود قرار دهد. برای اینکه تمامی پلتفرم‌ها باید با هم بازی کنند بخش‌های فنی گیم پلی باید از اساس و به صورت کامل یکی باشد. انیمیشن‌ها،موتور فیزیک،محاسبات فیزیک،برخوردهای فیزیکی،فیزیک توپ،هوش مصنوعی و بسیاری از بخش‌های گیم پلی فنی تمامی پلتفرم‌ها دقیقا باید یکی باشد. همین باعث می‌شود که ساختار هسته بازی بر روی ضعیف‌ترین پلتفرم طراحی شود و بعد به سوی پلتفرم‌های دیگری منتقل و همسان‌سازی شود.

کدنویسی‌های بازی بر روی پلتفرم‌های گوناگون نوشته می‌شود و به همین دلیل استفاده از قدرت سخت‌افزارهای گوناگون به هدر می‌رود و پتانسیل و فناوری‌های پیشرفته سخت‌افزارهای کنسول‌های نسل نهمی به راحتی هرچه تمام‌تر فدا می‌شود. این باعث می‌شود ساختار کلی بازی دچار از هم گسیختگی و شکنندگی بی‌مانندی شود. زمانی که یک دارنده پلی استیشن ۵ با یک کاربر موبایل به بازی کردن می‌پردازد تمامی دستوراتی که هر دو کاربر به بازی می‌دهند باید یکی باشد، مانند دستورات اجرای انیمیشن‌ها و زمان پاسخگویی یک انیمیشن. وقتی شما دستوری از کنترلر به انیمیشن‌ها می‌دهید اگر زمان پاسخگویی فقط کمی مشکل داشته باشد به گیم پلی آن پلتفرم مربوطه آسیب خواهد زد. شما این امر را بَسط دهید به تمامی بخش‌های گیم پلی فنی بازی.

پس بنابراین بازی با توضیحاتی که دادیم، eFootball یک بازی موبایلی است که بر روی کنسول‌های نسل نهمی پورت شده است. کونامی گفته که eFootball بازی است که اول بر روی کنسول‌ها طراحی شده و بعد از کنسول‌ها به پلتفرم‌های پایین رده تر پورت شده است. این یک دروغ بزرگ و شنیع از سوی کونامی و تیم توسعه‌دهنده است. بررسی‌های فنی که ما انجام دادیم چنین چیزی را مشاهده نکردیم و اصولا صحبت‌های کونامی با علم طراحی یک بازی کراس پلتفرم هیچ همخوانی ندارد.

آن‌ها با دروغ‌هایشان می‌خواهند ضعف توسعه یک بازی کراس پلتفرم را بپوشانند. اما وقتی شما برای اولین‌بار سر به گیم پلی بازی می‌زنید و شکل و شمایل کل بازی را مشاهده می‌کنید همه چیز دستتان می‌آید، مثل نوری که بر اتاقی تاریک تابیده شده است! هسته گیم پلی eFootball به طرز کاملا مشخص و محسوسی بر اساس یک بازی موبایلی طراحی شده است. همه چیز در بازی قفل است و حس خطی بودن در گیم پلی بازی در جای جای آن دیده می‌شود.

به عنوان مثال پاس‌های قدرتمند و سریع در فاصله نزدیک توسط بازیکن حریف رهگیری می‌شدند و توپ به طرز عجیبی جذب بازیکن می‌شود، همانطور که در هر بازی ساده موبایل شما شاهد هستید. هیچ آزادی و تنوعی در هنگام پاس دادن حس نمی‌کنید و هیچ پیشرفتی با توجه به سخت‌افزار کنسول‌های نسل نهمی دیده نمی‌شود.

کدخبر: ۴۱۸۹۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر