کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۹۶۱
تاریخ خبر:

نظر یک اقتصاددان درباره دلار ۱۵ هزار تومانی

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: برای اینکه امیدی برای کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف وجود داشته باشد و دستیبابی به برخی کالاهای از حالت رویا بودن خارج شود، باید نرخ ارز را به زیر ۱۵ هزار تومان کاهش داد.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره نرخ منطقی ارز در دولت سیزدهم اظهار کرد: نرخ منطقی یک بحث است و ثبات نرخ ارز بحث دیگری است یعنی در بحث تثبیت ،‌نرخ ارز باید رو به کاهش باشد و نه رو به افزایش و باید توجه داشت این مساله به سرانجام تصویب برجام و امکان ورود درآمدهای ارزی کشور بستگی دارد. به عبارت دیگر با به سرانجام رسیدن برجام مشخص می شود چه میزان درآمد ارزی و ذخیره ارزی داریم.

بغزیان گفت: تحت تاثیر این شرایط باید نرخ ارز به کمتر از ۱۵ هزار تومان برسد و به اعتقاد بنده نرخ ارز کمتر از ۱۵ هزار تومان می‌تواند سبب امیدواری به کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف شود در غیر این صورت چسبندگی فعلی قیمت‌ها ادامه خواهد یافت.

وی بیان کرد: همان طور که ذکر شد در غیر این صورت شاهد ادامه چسبندگی قیمت‌هایی که اکنون در بازار وجود دارد، نرخ کمتر از ۱۵ هزار تومان می‌تواند موجب ثبات قیمت، اشتغال و رشد اقتصادی را تضمین کند و صرفا این‌گونه نیست که ما برمبنای صادرات و واردات در مورد نرخ ارز تصمیم‌گیری کنیم.

این اقتصاددان گفت: نرخ ارز نباید تا این حد بالا می‌رفت که پایین آوردن آن موجب مقاومت می‌شد زیرا کاهش نرخ ارز در پایین آمدن قیمت سایر کالاها بسیار موثر است اما عده‌ای از بالا بودن نرخ ارز سود می‌برند.

وی بیان کرد: به نظر بنده برای اینکه امیدی برای کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف وجود داشته باشد و دستیبابی به برخی کالاهای از حالت رویا بودن خارج شود، باید نرخ ارز را به زیر ۱۵ هزار تومان کاهش داد.

کدخبر: ۴۰۱۹۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر