کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۹۳۴
تاریخ خبر:

نظامی‌ها روی خط‌ استارت انتخابات ریاست‌جمهوری

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | نظامی‌ها برای ریاست‌جمهوری صف کشیده‌اند؛ صفی که حالا پررنگ‌تر از هر وقت دیگری شده است اگر نشانه‌ها را دنبال کنید؛ نشانه‌هایی مثل اینکه محسن رفیقدوست به صراحت بگوید که اگر یکی از برادران سپاهی رئیس‌جمهور شود موفق خواهد شد یا اینکه مجلس با حذف امکان ثبت‌نام نظامیان در انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کند.

زمینه کامل برای حضور نظامیان در انتخابات وجود دارد و البته می‌ماند این مسئله که آیا مردم به نظامی‌ها اعتماد می‌کنند یا نه. قبلا که این کار را نکردند. نه به شمخانی در سال ۱۳۸۰، نه به رضایی در ۹۲ و نه به قالیباف در ۸۴ و ۹۲٫ اما چه نظامی‌هایی در صف استارت قرار گرفتند؟ ‌اولین نظامی که برای شرکت در این عرصه اعلام آمادگی کرده، حسین دهقان است. ۶۴ ساله.

حالا مشاور ارشد رهبر انقلاب است در امور صنایع دفاعی و قبلا رئیس بنیاد شهید (در دولت خاتمی و احمدی‌نژاد) و وزیر دفاع (در دولت روحانی) بوده است. عالی‌ترین مقام نظامی او هم فرماندهی نیروی هوایی سپاه بوده است. ‌جوان‌ترین آنها را هفته گذشته برایتان معرفی کردیم. سعید محمد. فرمانده فعلی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه. متولد ۱۳۴۷ و ۵۲ ساله.

محمد هنوز لباس پاسداری می‌پوشد، ولی اظهارنظرهایش به‌خصوص در توئیتر از زاویه دید یک رئیس‌جمهور است. ‌مسن‌ترین این گروه، محسن رضایی است. ۶۶ ساله. فرمانده سپاه در دهه ۶۰ و ۷۰ و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از آن. رضایی سابقه کاندیداتوری در سال ۱۳۸۴، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ را دارد. در اولی البته یک روز مانده به انتخابات کنار کشید و در آخرین انتخابات هم سه میلیون و ۹۰۰ هزار رای آورد، با محوریت مناطق شمالی استان خوزستان و جنوبی استان لرستان.

‌رستم قاسمی هم عضو دیگری از این گروه است. کسی که این شب‌ها به برنامه جهان‌آرا نیز دعوت شده بود و انتقاد کرده بود که چرا ما دادگاهی برای کارکنان دولت داریم، ولی دادگاهی برای «کارنکن‌های» دولت نداریم. قاسمی ۵۶ ساله است و سال‌ها فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بوده و دو سالی هم در دولت احمدی‌نژاد وزیر نفت بود. ‌و بالاخره محمدباقر قالیباف را هم باید به این جمع اضافه کرد. ۵۹ ساله و رئیس فعلی مجلس که قبلا هم شهردار تهران بوده و هم رئیس پلیس و هم فرمانده نیروی هوایی سپاه.

قالیباف در انتخابات سال ۱۳۹۶ به نفع رئیسی کنار کشید، ولی چهار سال قبل از آن در سال ۱۳۹۲ شش میلیون رای آورد در برابر ۱۸ میلیون رای حسن روحانی و در سال ۱۳۸۴ هم ۴ میلیون رای آورد. قالیباف البته ظاهرا در روزهای انتخاب رئیس مجلس تعهداتی به نمایندگان هم برای عدم کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری داشته است.‌کمی آن‌سوتر از قبیله اصولگرایان البته یک نظامی دیگر نیز ظاهرا هوس ریاست‌جمهوری دارد.

علی شمخانی، ۶۵ ساله، دبیر فعلی شورای‌عالی امنیت ملی و وزیر اسبق دفاع و فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه. کسی که در انتخابات سال ۸۰ مقابل ۲۱ میلیون رای سیدمحمد خاتمی، ۷۴۰ هزار رای آورد.

کدخبر: ۳۶۴۹۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر