کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۸۴۷
تاریخ خبر:

نصف پزشکان به‌استفاده از دستگاه‌ پوز رضایت دادند

روزنامه هفت صبح | رئیس جامعه جراحان: نصب کارتخوان در مطب پزشکان موضوعی بی‌ارزش است (!) روز گذشته نقل قولی از دکتر ایرج فاضل، رئیس سابق سازمان نظام پزشکی و رئیس فعلی جامعه جراحان منتشر شد که ذهن ما را دوباره به سمت مالیات پزشکان برد. در هفته‌های گذشته تعداد زیادی از خوانندگان روزنامه که پزشک هستند با ما تماس گرفتند و گلایه کردند چرا «هفت‌صبح» به موضوع مالیات پزشکان توجه «ویژه» می‌کند.

ما هم برای اینکه حسن نیت خود را ثابت کنیم، تصمیم گرفتیم مدتی درباره این موضوع ننویسیم اما باور کنید صحبت‌های روز گذشته دکتر ایرج فاضل به اندازه‌ای عجیب بود که ما را دوباره وسوسه کرد تا این سوژه را پیگیری کنیم! با وجود اینکه اوایل مردادماه، محمدرضا ظفرقندی «رئیس کل سازمان نظام پزشکی» با تاکید بر اینکه «جامعه پزشکی همواره از قانون تبعیت کرده است»، گفته بود:«تمامی افراد شاغل در حرفه پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دامپزشکی می‌بایست تا ۲۳ مرداد ۹۸ نسبت به تهیه دستگاه کارتخوان و استفاده از آن اقدام نمایند.»

ایرج فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی حدود ۶۰روز پس از پایان این اولتیماتوم به خبرگزاری میزان می‌گوید: «نصب یا عدم نصب کارتخوان در مطب به خود پزشکان مربوط است.» رئیس سابق سازمان نظام پزشکی در واکنش به پیگیری‌ها درباره نصب کارتخوان متصل به سامانه امور مالیاتی توسط پزشکان با بیان اینکه «نصب کارتخوان در مطب پزشکان موضوع با اهمیتی نیست»، گفت: «خبرنگاران موضوعات بی‌ارزش را پیگیری می‌کنند.» او با بیان اینکه تمایلی به صحبت در خصوص نصب کارتخوان در مطب پزشکان ندارم، گفت:«موضوع نصب کارتخوان در مطب‌ها موضوعی کهنه و بی‌ارزش است.»

*** جریمه پزشکانی که متصل نشدند چیست؟
برای آنکه بدانیم اوضاع از چه قرار است و تا به حال چه تعداد پزشک به سامانه امور مالیاتی متصل شده‌اند، با یکی از مسئولان آگاه در سازمان امور مالیاتی گفت‌وگو کردیم. این مقام مسئول می‌گوید: «با وجود آنکه مهلت اتصال دستگاه کارتخوان پزشکان به سامانه امور مالیاتی تا اوایل مهر بود اما این سامانه همچنان باز است زیرا برخی پزشکان به دلایل فنی نتوانستند به سامانه وصل شوند و هم اینکه هر هفته تعدادی پروانه پزشکی جدید صادر می‌شود که آن‌ها نیز باید به سامانه متصل شوند.

آمار همکاری پزشکان با سازمان مالیات به میزان قابل توجهی رشد داشته است. در حالی که تا مهرماه حدود ۲۴درصد از پزشکان به این سامانه متصل شده بودند اما تا ۲۰ مهرماه تقریبا حدود ۵۰درصد پزشکان به سامانه امور مالیاتی وصل شده‌اند.» تکلیف پزشکانی که به این سامانه وصل نشوند چه می‌شود؟ آیا پروانه طبابت آن‌ها باطل می‌شود؟

او در پاسخ می‌گوید: «باطل کردن پرونده طبابت به عهده سازمان امور مالیاتی نیست و چنین موضوعی نیز در قانون پیش‌بینی نشده است. ما یک بار در سال در موعد مقرر، مالیات اصناف مختلف از جمله پزشکان را محاسبه و دریافت می‌کنیم. آخر سالِ مالی که موعد بررسی مالیات‌ها شود، از پزشکان بابت هر ماه تاخیر در اتصال به سامانه امور مالیاتی طبق قانون جریمه اخذ خواهد شد. فعلا گفته شده میزان جریمه دو درصد درآمد (دریافتی) پزشکان خواهد بود و به هیچ وجه مشمول بخشودگی نمی‌شود.»

*** پزشکان: نباید مشمول جریمه شویم!
آن دسته از پزشکان که با پرداخت مالیات به این شیوه سازمان مالیاتی اعتراض دارند، می‌گویند نباید آن‌ها را برای وصل نشدن به سامانه امور مالیاتی جریمه کرد. دکتر محسن امیری در کانال تلگرامی حقوق پزشکی نوشته:‌ «در خصوص نحوه برخورد با پزشکانی که نسبت به نصب دستگاه کارتخوان اقدام نکرده‌اند، اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مقامات دولتی مطرح می‌شود. در این میان بازار اظهارنظرهای متفاوت که اکثرا غیرقانونی و رنگ و بوی تهدید دارند داغ شده است.

تا آنجا که اخیرا مطالبی مبنی بر تشخیص علی‌الراس مالیات و ابطال پروانه پزشکانی که اقدام به نصب کارتخوان نکرده‌اند، منتشر شده است. اما واقعا ضمانت اجرا و به عبارتی جریمه و مجازات پزشکانی که اقدام به نصب کارتخوان نکرده‌اند، چیست؟ مطابق بند «ی» تبصره ماده ۶ قانون بودجه پزشکان مکلف به نصب دستگاه کارتخوان شده‌اند. ماده قانونی مذکور صرفا در خصوص تکلیف پزشکان به نصب دستگاه کارتخوان است اما در خصوص نحوه برخورد و مجازات پزشکانی که به تکلیف مذکور عمل نکرده‌اند سکوت کرده است.

مقامات سازمان امور مالیاتی در این خصوص غالبا به جریمه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم استناد می‌کنند. یعنی پزشکانی که اقدام به نصب دستگاه کارتخوان نکرده‌اند به میزان دو درصد درآمد جریمه می‌گردند. البته به نظر نگارنده در تسری جریمه مذکور به پزشکان تردید جدی وجود دارد. واقعیت این است که تحمیل هرگونه مجازات و جریمه به افراد نیاز به صراحت قانونی دارد. لیکن در خصوص تسری جریمه مذکور در تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم به پزشکان صراحت لازم وجود ندارد.

برخی از مقامات نیز چنین اظهارنظر کرده‌اند که پزشکانی که اقدام نکرده و تعداد آنان بالغ‌بر ۷۵درصد پزشکان را شامل می‌شود،عملشان فرار مالیاتی تلقی شده و مشمول تشخیص علی‌الراس و ابطال پروانه می‌شوند. در پاسخ تا آنجا که نگارنده اطلاع دارد در هیچ یک از مقررات قانونی چنین ضمانت اجرایی برای پزشکانی که اقدام به نصب دستگاه کارتخوان نکرده، پیش‌بینی نشده و چنین اظهارنظرهایی مغایر قانون تلقی می‌شود.»

*** خط و نشان‌های مالیاتی
در زمان شروع طرح اتصال دستگاه کارتخوان پزشکان به سامانه امور مالیاتی، رئیس سازمان امور مالیاتی در یک برنامه تلویزیونی درباره میزان فرار مالیاتی پزشکان و میزان جریمه پزشکان خاطی صحبت کرده بود. برخی از آن صحبت‌ها را مرور می‌کنیم.

* صددرصد درآمد کتمان‌شده مشمول مالیات است، این در حالی است که در خصوص پزشکان، ۶۰‌درصد درآمد را هزینه و مابقی را سود می‌دانیم اما در صورت کتمان درآمد صددرصد درآمد مشمول مالیات می‌شود و ۳۰درصد هم جریمه غیرقابل بخشش برای خاطیان در نظر گرفته می‌شود ضمناً ۲درصد از فروش افراد به‌عنوان جریمه شرکت نکردن در سامانه امور مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

* استفاده از اسناد دیگران جرم محسوب می‌شود و مردم باید آگاه باشند و کارت بازرگانی و دستگاه کارتخوان (پوز) خود را در اختیار دیگران قرار ندهند زیرا در نهایت مالیات به دارنده کارت بازرگانی و دستگاه پوز تعلق می‌گیرد.

* رقم مالیاتی قشر پزشکان غیردولتی در حدود یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۲۰۰میلیارد تومان از این رقم پرداخت می‌شود و مابقی را می‌توان فرار مالیاتی محسوب کرد.

* مردم برای اطمینان از وصل بودن دستگاه‌های پوز داخل مطب‌ها می‌توانند به وجود آرم امور مالیاتی کشور روی پرینت دستگاه توجه کنند زیرا دستگاه‌های غیرمتصل به امور مالیاتی، شخصی و مشکوک به فرار مالیاتی هستند.

کدخبر: ۲۸۵۸۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر