کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۵۷۴
تاریخ خبر:

نصب کارتخوان توسط وکلا الزامی شد

روزنامه هفت صبح | سازمان امور مالیاتی از شهریور ۱۳۹۸ سفت و سخت‌تر از قبل اعلام کرد که ۵۰ شغلی که در دسته‌بندی جدید این سازمان قرار گرفته‌اند برای شفاف شدن دخلشان برای پرداخت مالیات باید دستگاه کارتخوان داشته باشند و از طریق کارت کشیدن از مراجعان پول بگیرند. طبق زمان‌بندی که سازمان امور مالیاتی بر اساس نسبت میزان درآمد و فرار مالیاتی تدوین و اعلام کرده بود اول از همه پزشکان باید فکری برای نصب کارتخوان می‌کردند که احتمالا در جریان ماجراهایی که مقاومت پزشکان راه انداختند و هنوز هم ادامه دارد شنیده‌اید.

گروه بعدی که حالا نوبتشان رسیده و آنها هم در مقاومت دست کمی از پزشکان ندارند، وکلا هستند. البته از اول مهر ۹۸ مهلت ثبت‌نام آنها در سامانه‌ای بود که سازمان امور مالیاتی تعیین کرده بود اما این مهلت تمدید شد. در نهایت آنها ملزم به استفاده از کارتخوان از اول سال ۹۹ شدند اما اینطور که فهرست جدید فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد هنوز هم درصد زیادی از آنها زیر بار دریافت حق‌الوکاله از طریق کارتخوان و روشن شدن حساب و کتاب مالیاتی‌شان نرفته‌اند.

*** مالیات ۳هزار نفری
لیستی که درباره فرار مالیاتی وکلا منتشر شده نشان می‌دهد که ۳هزار نفر از آنها مالیات نمی‌دهند. قبل‌تر هم هادی خانی، مدیرکل سابق بازرسی مبارزه با پولشویی(معاون فناوری فعلی) از وجود ۳هزار وکیلی که هیچ پرونده مالیاتی ندارند پرده برداشته بود تا واکنش‌ها به این موضوع شروع شود. شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که تعداد کل وکلای ایران چقدر است که سه هزار نفرشان هیچ پرونده مالیاتی ندارند.

بر اساس اطلاعات کانون‌های وکلا و مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قوه‌ قضائیه ۶۰هزار وکیل در ایران مشغول به کار هستند البته آمارها می‌گویند که کمتر از نیمی از این وکلا مشغول کار وکالت به صورت مستقل‌اند، بقیه آنها برای نهادها و سازمان‌ها کار می‌کنند و حقوق بگیر هستند و تعداد زیادی هم به اموری مانند دفترداری مشغول هستند که امور مالیاتی آنها هم روشن است.

بنابراین نزدیک به ۳۰هزار وکیل، جمعیت مخاطب سازمان امور مالیاتی در غائله فرار مالیاتی محسوب می‌شوند که گویا ۳هزار نفر از آنها اصلا پرونده مالیاتی ندارند یعنی ۱۰درصد کل آنها. شاید به نظرتان اینکه ۱۰درصد یک قشر تن به مالیات ندهند موضوع چندان بزرگی نباشد اما باید به دو نکته توجه کنید؛ اول درآمد بالای بسیاری از آنها و دوم اینکه خیلی از وکلایی که پرونده مالیاتی دارند هم با دور زدن قانون کارتخوان درآمدشان را شفاف نمی‌کنند و باید بر اساس خوداظهاری آنها تصمیم گرفته شود؛ خود اظهاری که در آن هم شک و شبهه زیادی وجود دارد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه به همین موضوع اعتراض کرده و گفته: «در بعضی از پرونده‌ها بیش از یک میلیارد تومان حق‌الوکاله از مردم گرفته می‌شود اما در مقابل بعضی از وکلا تنها ۳۰هزار تومان حق‌الوکاله به سازمان مالیاتی اعلام می‌کنند، برای رسیدن به شفافیت مالی، وکلا باید مبالغ را از طریق دستگاه‌های کارتخوان دریافت کنند.»همین می‌شود که بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی مجموع فرار مالیاتی این صنف به میانگین سالانه ۷هزار میلیارد تومان می‌رسد.

*** چرا مالیات نمی‌دهید؟
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در مورد دعوای کارتخوان بین سازمان امور مالیاتی و وکلا می‌گوید:«اجازه بدهید در این مورد اظهارنظر نکنم.» اما در عین حال تاکید می‌کند:«ما معتقدیم مالیات وکلا باید بر اساس رقم محقق شده پرداخت شود و نه قراردادی که بین طرفین بسته می‌شود.»منظور او را در این مورد حسین حقانی، وکیل دادگستری توضیح می‌دهد، او می‌گوید: «اغلب وکلا با نصب کارتخوان مشکلی ندارند، مشکل از جایی شروع می‌شود که وضعیت شغلی وکلا از سوی سیاستگذاران مالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود، یک پزشک قبل از انجام عمل جراحی دستمزدش را می‌گیرد، قبل از ویزیت دستمزدش را دریافت می‌کند اما درآمد وکلا به این شکل نیست، بعضا پیش می‌آید که موکل‌ها نیمی از حق‌الوکاله را می‌دهند.

اما به محض اینکه احساس کنند پرونده خوب جلو رفته از پرداخت بقیه طلب وکیل خودداری می‌کنند، وکیل دو سال دوندگی می‌کند پولش را می‌گیرد، آیا ارزش پولی که می‌گیرد همان ارزش زمانی انجام دادن کارهای پرونده است؟ قطعا خیر اما مالیاتی که باید بدهد مالیات همان سال است. ضمن اینکه خیلی وقت‌ها سازمان امور مالیاتی به قراردادهای یک وکیل استناد می‌کند در حالی که مبلغ قرارداد هرگز محقق نشده است. در چنین شرایطی از وکلا می‌خواهند که درآمدشان را شفاف کنند در حالی که درآمد آنها برای خودشان هم شفاف نیست.»

از آن طرف هم مسئولان سازمان امور مالیاتی می‌گویند دستگاه کارتخوان دقیقا درآمدی که به دست آمده را نشان می‌دهد و مالیات هم بر اساس همان در نظر گرفته می‌شود نه آن بخش از درآمد که محقق نشده،از طرفی میزان سختی یک صنف برای گرفتن پولشان از مشتری ارتباطی با پرداخت مالیات این پول ندارد.

*** مالیات پزشکان چه شد؟
حالا که بحث مالیات وکلا داغ شده بد نیست یک نگاهی هم به سرنوشت فشار بر پزشکان برای نصب کارتخوان و شفاف شدن درآمد آنها بیندازیم. اگرچه اخیرا یکی از مسئولان سازمان نظام پزشکی به شروع بررسی تراکنش‌های مالی پزشکان اعتراض کرده و گفته با توجه به جانفشانی‌های پزشکان در دوران کرونا، بررسی تراکنش‌های آنها فعلا به صلاح نیست.

اما به هر حال برای خیلی‌ها از جمله سازمان امور مالیاتی بحث استفاده نکردن بعضی از پزشک‌ها از کارتخوان جدا از جانفشانی خیلی از آنها در زمینه مقابله با کروناست، به همین دلیل هم به تازگی اعلام شد که تا پایان سال ۹۸ که آخرین مهلت آنها برای شروع استفاده از کارتخوان بوده، فقط نیمی از آنها اقدام به نصب کارتخوان و عضویت در سامانه مربوطه کرده‌اند.

البته به دلیل شیوع کرونا برخورد با پزشکان فراری از کارتخوان به تعویق افتاد و باز هم قرار شد که به آنها و سایر مشاغل از جمله وکلا تا پایان شهریور امسال زمان داده شود؛ مهلتی که باز هم تمام شده و دعوا بین سازمان امور مالیاتی و فراری‌ها از مالیات تمام نمی‌شود.

کدخبر: ۳۵۲۵۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر