کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۲۹۲
تاریخ خبر:

نشانه‌هایی قطعی ‌مبنی بر‌شهادت ‌متوسلیان ‌و یارانش

روزنامه هفت صبح | ‌یک:حاج‌ احمد متوسلیان به شهادت رسیده. ۳۸سال بعد از ربودن این فرمانده دفاع مقدس حالا دیگر کسی درباره صحت و سقم این جمله تردیدی ندارد. هرچند که در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه که دیروز منتشر شد همچنان تاکید روی زنده بودن حاج‌احمد متوسلیان و همراهانش است و می‌دانیم این موضع‌گیری وابسته به ملاحظات حقوقی و دیپلماتیک است، وگرنه همه شواهد و قرائن موضوع شهادت را تایید می‌کند.

ماجرا از خبری که یک کانال به نام نیمه‌محرمانه منتسب به یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس منتشر کرد، شروع شد:‌ «طبق خبرهای رسیده، بالاخره انتظارها به سر رسید و بعد از ۳۸سال پیکر مطهر شهید والامقام حاج‌احمد متوسلیان و سه همرزم او، شهیدان سیدمحسن موسوی، تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان، پیدا شده است و به‌زودی به ایران بازخواهند گشت.» ساعاتی بعد محمدمهدی همت، فرزند شهید همت هم در توئیتی با تایید این خبر نوشت:‌ «خبر شهادت عموی عزیزم ‎حاج‌احمد متوسلیان و همراهان غریبش در همان ابتدای اسارت به گوش می‌رسد. گویا محل دقیق پیکرها هم اعلام شده است. می‌خواهید ‎مرد و ‎نامرد را بشناسید، ببینید چه کسی پای کار می‌ایستد.»

در تمام این سال‌ها ادعاهای مشابهی در این زمینه البته مطرح شده بود، به‌طور مثال پارسال بود که حمید داودآبادی، از نویسندگان حوزه دفاع مقدس که کتابی هم در مورد گروگانگیری حاج‌احمد متوسلیان نوشته بود، گفت که او به شهادت رسیده و حتی شهید قاسم سلیمانی هم در یک گفت‌وگوی خصوصی با داودآبادی این مسئله را تایید کرده است.

* دو: بعد از انتشار این خبر احسان محمدحسنی، مدیرعامل موسسه اوج هم یادداشتی منتشر کرد و نوشت:‌«پس از ۳۸سال از واقعه تلخ ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی خبر آورده‌اند که فاتح راستین خونین‌شهر، حاج‌احمد متوسلیان و سه همرزم او سیدمحسن موسوی، تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان، پس از ربوده شدن و سپری کردن ایام کوتاهی در اسارت نیروهای مزدور شبه‌نظامی فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی، در ساحل مدیترانه تیرباران شده‌اند و محل دفن ایشان هم مشخص است.

این خبر، یا واقعیت دارد و یا صرفا یک ادعاست! هرچه که هست سال‌های سال، اساتید، محققین، مستندسازان، نویسندگان و پژوهشگران توانا و بنامِ وادیِ ادبیات پایداریِ این دیار، بر مبنای اسناد و شواهد و قرائنِ متقن و شهادتِ شاهدان زنده و حاضر در اسارتگاه و محل تیرباران و دفن این چهار ایرانیِ مظلوم، گواهی می‌دهند که حاج‌احمد متوسلیان و همراهان غریبش به‌طرز وحشیانه‌ای به شهادت رسیده‌اند و پیکر نیمه‌جانشان نیز در نقطه‌ای مشخص در زیر خرواری از خاک و بُتن قرار گرفته و تا امروز مدفون مانده‌اند.

صحت و سقم این مُدعا موقعی روشن و عیان می‌شود که سلحشوران نیروی قدس سپاه با همکاری وزارت امور خارجه و دریادلان حزب‌الله لبنان، نقطه مورد نظر را با دقت و سرعت، تفحص و کاوش نموده و چنانچه بقایای پیکرهای مطهرشان کشف گردید، با آزمایش DNA، طی بیانیه‌ای حقیقت را با مردم، یاران و خانواده‌های چشم‌انتظارشان در میان بگذارند. اکنون می‌توانیم مجسم کنیم که در همین نزدیکی‌ها و ماه‌های آینده و تا قبل از فرارسیدن چهاردهم تیرماهِ سال ۱۴۰۰، به‌جای جسم خسته و نحیف حاج‌احمد، پیکر مطهر او پس از سال‌ها غربت، به دامانِ میهن بازگردد .

و چشم و چراغ ملت گردد و پس از استقبال و تشییع طوفانیِ جوانانِ این سرزمین، در کنار مقتدای روح اللهی‌اش و در جوار مزار یاران شهیدش، تا ابد آرام بگیرد. اگر منافعی در «زنده‌نمایی» و نیامدن این پیکرهای دورافتاده از وطن برای عده‌ای خاص نباشد، حتماً آن جریان مصلحت‌اندیش و منفعت‌طلب هم در برابر مطالبه عمومیِ مردم و اصحاب رسانه، مقاومت نخواهند کرد و تسلیم اراده و پیگیری منسجم و یکپارچه خواهند شد.»

* سه: با این‌حال بیانیه‌ای که دیروز وزارت امورخارجه به مناسبت سالروز ربودن حاج‌احمد متوسلیان منتشر کرد، نشان می‌دهد در سیاست رسمی کشور تغییری رخ نداده. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره دیپلمات‌های ربوده ‌شده و تاکید بر ادامه تلاش‌های خود برای تعیین تکلیف سرنوشت این عزیزان، مراتب همدردی خود را با خانواده آنها که سختی‌های زیادی را در طول این سال‌ها متحمل شده و همواره چشم به راه بازگشت آنان به میهن اسلامی بوده‌اند، اعلام می‌کند و امیدوار است که همه اسرا و زندانیان در بند رژیم صهیونیستی به‌ویژه چهار دیپلمات عزیز کشورمان به‌زودی آزاد شوند.»

* چهار: حاج‌احمد متوسلیان اواخر خرداد سال ۱۳۶۱، طی ماموریتی همراه یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، به سوریه و لبنان سفر کرد تا راه‌های کمک به مردم لبنان را از نزدیک بررسی کند. در ظهر روز چهاردهم تیرماه ۱۳۶۱ حاج‌احمد متوسلیان با اتومبیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان هنگام عزیمت به بیروت در یک پست ایست‌بازرسی موسوم به حاجز باربرا، به فاصله ۴۰کیلومتری بیروت متعلق به شبه‌نظامیان مارونی وابسته به حزب کتائب متوقف شد.

چهارسرنشین این خودرو به‌رغم داشتن مصونیت دیپلماتیک توسط تروریست‌ها به گروگان گرفته شدند و پس از شکنجه و بازجویی به نظامیان اسرائیل تحویل داده شدند که تا امروز اطلاعی از سرنوشت آنها نبود. حاج‌احمد متوسلیان، فرمانده پیشین لشگر ۲۷ محمدرسول‌الله اگر زنده بود حالا ۶۷ سال سن داشت و حالا مسجل ‌شدن شهادت او سکانس پایانی قصه قهرمان فیلم ایستاده در غبار است.

کدخبر: ۳۳۷۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر