کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۲۷۶
تاریخ خبر:

نسل جدید کیا اسپورتیج را بیشتر بشناسید

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | زمانی‌که اولین اسپورتیج به‌عنوان نتیجه همکاری لوتوس و کیا در سال ۱۹۹۳ به بازار معرفی شد، قصد داشت توجه کسانی را به خود جلب کند که می‌خواستند یک اس‌یووی ارزان جمع‌و‌جور که عملکرد فنی مقبولی هم داشته باشد بخرند. اگر اسپورتیج دهه ۹۰ میلادی را با رقبایش مقایسه کنیم به احتمال زیاد خواهیم گفت که کیا زیر ۱۰ سال یک مراسم تودیع و معارفه آبرومندانه برای آن برگزار می‌کرد و می‌رفت سراغ خودرویی بهتر.

اما اسپورتیج ماند و کیا هم آن را ارتقا داد تا در نهایت به ششمین نسلش رسید که در ۲۰۱۸ معرفی شد. نسل ششم به‌عنوان فیس‌لیفتی برای نسل قبل به‌حساب می‌آمد و چندان توجه دوستداران اسپورتیج را جلب نکرد. اما حالا نسل هفتم آن معرفی شده که قرار است اواخر سال جاری میلادی تولید شود و از سال ۲۰۲۲ به مصاف رقبایش در بازارهای جهانی برود.

کیا با طراحی اسپورتیج جدید نشان داده قصد دارد راهی که هیوندای رفت را برود. در اسپورتیج ۲۰۲۳ برای اولین‌بار با ترکیب دوگانه چراغ‌های دی‌لایت بومرنگی و اصلی در گوشه روبه‌رو هستیم که وقتی همراه با جلوپنجره و ورودی‌های بزرگ و خاص این خودرو دیده شود، باعث می‌شود اسپورتیج را اولین نماینده از سری جدید خودروهای کیا بدانیم.

در قیاس با توسان، حجم تغییرات رخ‌داده محدودتر است و شاید همین امر بتواند کسانی که چندان علاقه‌ای به طراحی نوآورانه، خشن و انقلابی توسان ندارند را به سمت اسپورتیج جذب کند. در نسل جدید خبری از حالت حبابی و پف‌کرده بدنه نیست و خطوط تیز و شکسته جای آنها را در نمای جانبی گرفته‌اند. اما بهترین تغییری که کیا در اسپورتیج جدید صورت داده نمای عقب آن است که از حالت ساده قبل فاصله گرفته و به سمتی رفته که الحق می‌توان آن را اصالت کره‌ای دانست.

تلفیق قطعات مشکی پلاستیکی و دیفیوزر عقب و حالت مثلثی چراغ‌ها که به‌هم پیوسته‌اند، اسپورتیج را شبیه به مدل الکتریکی نوآور کیا یعنی EV6 کرده است. کابین اسپورتیج همیشه نسبت به سورنتو از فضای ساده‌تری بهره می‌برده و کیا به همین دلیل سال‌ها تحت آماج انتقادات بوده است. اما در اسپورتیج جدید فضا تغییر کرده و اکنون با تریم دورنگ آبی-سفیدی روبه‌‎رو هستیم که داشبورد بخش کوچکی از آن است و بخش اعظم جلوی کابین را صفحه نمایش یکپارچه‌ای اشغال کرده که سیستم مولتی‌مدیا و کیلومترشمار دیجیتال را دربرمی‌گیرد.

هرچند از بعد معرفی مرسدس EQS کابین دیگر خودروها در نظرمان زشت و قدیمی هستند اما کیا در طراحی کابین اسپورتیج که قرار نیست خودروی پرمیومی هم باشد کم نگذاشته و به خصوص طراحی سه‌بعدی تهویه اتوماتیک و اهرم چرخان تعویض دنده آن در کمتر خودروی مشابه‌ای دیده می‌شود.

هنوز مشخصات فنی این خودرو به‌صورت رسمی مشخص نشده اما هیوندای توسان رقیب آن از پیشرانه پایه ۲٫۵ لیتری ۱۹۰ اسب‌بخاری استفاده می‌کند که ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. پیش‌بینی می‌شود که برای اسپورتیج هم پیشرانه‌ای با مشخصات مشابه و البته نسخه پلاگین هیبرید در نظر گرفته شود.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۹۵۲۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر