کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۶۲۴
تاریخ خبر:

نخست وزیر جدید عراق کیست؟

روزنامه هفت صبح| استاندار سابق نجف عهده‌دار تشکیل کابینه می‌شود. این بار در عراق قرعه به نام استاندار نجف افتاده تا در ۳۰ روز پیش رو کابینه خود را به پارلمان معرفی کند. پست نخست وزیری در عراق در پی اعتراضات در این کشور و استعفای عادل عبدالمهدی خالی مانده است. پیش از این علاوی مسئول تشکیل کابینه شده بود اما نتوانست به نتیجه برسد و ماموریتش کامل نشد.

* یک: مأمور شدن «عدنان الزرفی» به تشکیل کابینه جدید عراق، در شرایطی رخ داد که گروه‌های سیاسی و مردمی مخالفت جدی خود را با این گزینه اعلام و اکنون نیز شروطی برای رأی به کابینه وی مطرح کرده‌اند. «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ظهر (سه‌شنبه -۲۷ اسفند) «عدنان الزرفی» عضو ائتلاف النصر (به رهبری حیدر العبادی) را به حضور خواست و او را مأمور تشکیل کابینه کرد.

از روز یکشنبه که زمزمه‌ها در خصوص انتخاب الزرفی برای نخست‌وزیری آغاز شد، برخی گروه‌ها به‌شدت مخالفت خود را به دلیل سابقه او، ابراز کردند و در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران عراقی نوشتند که او تابعیت آمریکایی دارد. وبگاه الاخباریه عراق صبح دیروز نوشت ‌ تا کنون عمده گروه‌های سیاسی شیعه مخالفت خود را صراحتا با نخست‌وزیری الزرفی اعلام کرده‌اند که از جمله آنها ائتلاف دوله القانون، بدر، عصائب اهل‌الحق و حکمت هستند. یک منبع عراقی نیز گفت ‌ برخی گروه‌های سیاسی به «برهم صالح» گفته‌ بودند ‌ هر فردی را می‌تواند معرفی کند جز «عدنان الزرفی.»

* دو: «حنین القدو» از نمایندگان ائتلاف الفتح به وبگاه المعلومه عراق گفت ‌ عدنان الزرفی روز‌ دوشنبه‌ توانسته بود امضای برخی از نمایندگان از گروه‌های سیاسی مختلف را جمع‌آوری کرده و رهسپار کاخ ریاست‌جمهوری شود؛ او شب گذشته ‌در آستانه انتخاب به عنوان نخست‌وزیر بود اما در ساعات‌ نهایی نوری المالکی و هادی العامری به برهم صالح پیام دادند که مخالف نخست‌وزیری الزرفی هستند؛ بنابراین برهم صالح نیز به الزرفی گفته بود ‌ فعلا منتظر بماند.اکنون با انتخاب الزرفی به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، به نظر می‌رسد ‌ برهم صالح بدون توجه به نظر احزاب و ائتلاف‌های سیاسی دست به این کار زده است.

* سه: این سیاستمدار عراقی در سه مقطع استاندار نجف شده (سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵) و در جریان اعتراض‌های اخیر خیابانی به عنوان یکی از چهره‌های ذی نفوذ در این اعتراضات معرفی شد. نام کامل او «عدنان عبدخضیر عباس مطر الزرفی» متولد اول ژانویه ۱۹۶۶ و از اهالی نجف است که از سوابق سیاسی او عضویت در حزب «الدعوه اسلامی» عراق ذکر شده و دارای تابعیت دوگانه عراقی - آمریکایی است.

او یکی از نامزدهای مطرح در کمیته هفت نفره فراکسیون های شیعه بود اما هنوز به طور قطع و یقین مشخص نیست که اکثریت فراکسیون‌های شیعه با تکلیف او موافق هستند یا خیر.«جریان حکمت ملی» به رهبری «سید عمار حکیم» دیروز انصراف خود را از تکلیف نامزد نخست وزیری اعلام کرد و «ائتلاف دولت قانون» (نوری المالکی) نیز شکست و انحلال کمیته هفت نفره را به دنبال عدم توافق بر سر معرفی یک نامزد توافقی اعلام کرد.

* چهار: از زمان استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق در پی اعتراضات ماه‎های گذشته، این دومین بار است که آقای صالح نخست وزیری را برای تشکیل دولت معرفی می‌کند. عدنان زرفی، نماینده ۵۴ ساله مجلس عراق ۳۰ روز فرصت دارد تا کابینه خود را برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

شکاف در پارلمان و اختلافات شدید سیاسی، پیش از این مانع تشکیل دولتی تازه از سوی توفیق علاوی شد که قبل از آقای زرفی به عنوان نخست وزیر و جایگزین عادل عبدالمهدی معرفی شده بود. پارلمان عراق نتوانست بر سر معرفی نخست وزیر به توافق برسد و بعد از حدود دو ماه بن‌بست سیاسی رئیس جمهور عراق اوایل فوریه (نیمه بهمن) توفیق علاوی، وزیر ارتباطات وقت را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد.

کدخبر: ۳۱۵۶۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر