کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۳۰۶
تاریخ خبر:

نجات معجزه‌آسای دو کوهنورد زن در سرمای منفی ۱۵

روزنامه هفت صبح | به هردلیلی که هست‌، به خاطر ضعف در امکانات کوهنوردی‌، به خاطر فقدان جان‌پناه‌های مناسب و هرچیز دیگری که شما می‌گویید وقتی هوا خراب است کوهنوردان عزیز به‌خصوص دوستان آماتور از زورآزمایی با طبیعت دست بکشید. طی ده، بیست سال گذشته کوهستان‌های شمال تهران به اندازه کافی ضرب شست به ماجراجویان زمستانی نشان داده است.

دیروز هم سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، از گرفتاری دو خانم در ارتفاعات توچال و نجات معجزه‌آسای آنها توسط آتش‌نشانان و کوهنوردان خبر داد. جمعه شب به دلیل تغییرات جوی و کولاک، دو خانم ۳۴ساله در مسیر توچال گرفتار برف و بوران شدند اما توانستند خودشان را به سختی به جان‌پناه حوالی قله برسانند اما هر لحظه وضعیت آب و هوا بدتر می‌شد و خبر به ماموران آتش‌نشانی رسید تا برای نجات این دو زن عملیات امداد را آغاز کنند.

در نتیجه در آن وضعیت سرما، آتش‌نشان‌ها عملیات امدادی بامدادی را آغاز کردند که به طرز معجزه‌آسایی موجب نجات این دو نفر شد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره جزئیات این حادثه و اینکه چرا آتش‌نشان‌ها وارد عمل شدند، گفت: «چند سالی است که تیم امداد و نجات کوهستان آتش‌نشانی در ایستگاه پنج تله کابین توچال مستقر هستند.

شب جمعه به آتش‌نشانی اعلام شد دو خانم به علت تغییرات جوی در ارتفاعات توچال گرفتار شده‌اند. البته این افراد خودشان را به جان‌پناه قله رسانه بودند‌ اما امکانات کافی برای ماندن در ارتفاعات را نداشتند. گروه کامل امداد و نجات کوهستان آتش‌نشانی، چند عضو تیم کوهستان هلال احمر و کوهنوردان هیات کوهنوردی، شبانه برای یافتن این دو خانم به ارتفاعات اعزام شدند.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی افزود: «آتش‌نشانان با تله کابین از ایستگاه پنج به ایستگاه هفت رفته و در آنجا با یک ماشین برف‌کوب تا جایی که می‌شد جلو رفتند. امدادگران ادامه راه را با پای پیاده و در سرمای منفی ۱۵درجه ‌تا جان پناه طی کردند.» ملکی با بیان اینکه بعد از دو ساعت بالاخره امدادگران به دو زن ۳۴ساله رسیدند، تاکید کرد: «این دو زن که حال خوبی داشتند ابتدا به ایستگاه هفت آورده شده و از آنجا با تله‌کابین به ایستگاه یک منتقل و تحویل خانواده‌های‌شان که به شدت نگران بودند، شدند.»

خوشبختانه هر دو نفر وضعیت خوبی داشتند و در ساعت ۲:۴۹ دقیقه این حادثه با سلامت به پایان رسید. ملکی گفت: «متأسفانه در روزهای گذشته و باتوجه به قرار‌گیری در فصل سرما ورزش کوهنوردی از جذابیت بسیاری برای افراد زیادی برخوردار است اما عزیزان باید توجه کنند که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که قبل از تاریکی هوا از کوه بازگشته باشند چراکه در چند لحظه هوا می‌تواند دگرگون شود؛ کولاک‌های شدید و بارش شدید، همگی می‌تواند نفرات را از هم جدا کند و مسیر گم شود؛ توجه به این نکته ضروری است که افراد از وسایل مناسبی برای شرایط مختلف آب و هوایی برخوردار باشند.»

اما این تمام ماجرا نیست. از روزی که فصل سرما آغاز شده دوباره شاهد گرفتاری و مشکلات برای شیفتگان کوهنوردی هستیم. با توجه به فصل بارش‌ها کوهنوردان زیادی عازم ارتفاعات و قلل مرتفع در شهرهای مختلف می‌شوند. در این بین عده‌ای هستند که به هشدارهای لازم که هواشناسی، امداد و نجات و فدراسیون کوهنوردی می‌دهد، بی‌توجه هستند و باعث خطر و زحمت برای خودشان و تیم‌های امدادی می‌شوند.طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته حوادث مختلفی در برخی قلل و ارتفاعات کشور از جمله گرفتاری و مفقودی رخ داد که خوشبختانه تاکنون تلفات جانی نداشته است.

گرفتاری تیم کوهنوردی شیراز در دنا
یک تیم کوهنوردی ۷ نفره از باشگاه کوهیاران شیراز که راهی کهگیلویه و بویراحمد شده بود، در ارتفاع ۴ هزار متری دنا به دلیل شرایط نامساعد جوی گرفتار شدند که خوشبختانه طی تماسی که با تیم‌های امدادی و هلال احمر داشتند، از سلامتی خود خبر دادند. تیم‌های امدادی برای رسیدگی به آنها عازم منطقه شدند که در بار اول به دلیل شرایط جوی، دسترسی به آنها صورت نگرفت و قرار است با بهتر شدن هوا به پایین منتقل شوند.

سقوط کوهنورد ۶۳ ساله در دربند
حادثه بعدی به ارتفاعات دربند و گلابدره باز می‌گردد. یک کوهنورد ۶۳ ساله به دلیل سقوط دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه لگن و پا شده بود که تیم امداد و نجات پایگاه دربند پس از فعالیت شش ساعته در شرایط سخت موفق به امداد‌رسانی به وی و پایین آوردن این کوهنورد شدند.

کوهنوردان گرفتار دامغانی در سلامت
ارتفاعات دامغان هم این هفته از حوادث بی‌نصیب نبود. یک تیم شش نفره در منطقه شاه‌دار گرفتار شدند که ابتدا ۳ نفر از این تیم به پایین کوه رسیده و ۳ نفر دیگر هم با تلاش تیم‌های امدادی ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد دیروز در سلامت به پایین منتقل شدند.

کدخبر: ۴۲۵۳۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر