کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۵۵۴
تاریخ خبر:

نتیجه تغییرات‌ HD شدن شبکه‌های تلویزیون

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | از چند روز پیش فرمت پخش شبکه‌های تلویزیونی HD شد و همزمان هویت بصری و گرافیک برخی شبکه‌ها تغییر کرد. بهتر می‌دانید که هویت بصری، شامل رنگ، فونت، شیوه اعلام برنامه‌ها و … مهم‌ترین عنصر جذابیت هر شبکه است.

اگر به ترکیب‌بندی رنگ‌ها، اندازه فونت، هندسه لوگو و … دقت شود، قاب شبکه چشم‌نواز می‌شود و بیننده با رغبت بیشتری به سراغ آن شبکه می‌رود. در گزارش امروز به تغییرات تازه هویت بصری چند شبکه می‌پردازیم. برخی شبکه‌ها نیز نیازمند دگرگونی هستند، اما برخی صرفا دستی در هویت بصری خود برده‌اند.

*** شبکه یک| یک گام به جلو
این دومین‌بار است که شبکه یک طی چندسال اخیر هویت بصری خود را تغییر می‌دهد. حالا نتیجه‌ای که به دست آمده جذاب‌تر از سری قبل است. مهم‌ترین تغییر به حرکت لوگو برمی‌گردد. به‌این‌ترتیب که لوگو به تناوب می‌چرخد و تبدیل به عدد یک (۱) می‌شود. فونت عدد هم به‌گونه‌ای است که با یک خط عمودی توپر مواجه هستیم. رنگ اصلی این‌بار فقط سفید است و از رنگ فیروزه‌ای استفاده نشده.

این تمهید به جذابیت بصری شبکه یک کمک بیشتری کرده. موقع زیرنویس هم، ابتدا عدد یک گوشه پایین کادر قرار می‌گیرد و با کمی فاصله، کادر سفید کنار آن می‌آید. با تمام شدن زیرنویس، انتهای کادر جمع می‌شود. در این بخش از طیف رنگ زرد استفاده شده است. در میان‌برنامه‌ها هم طیف رنگ زرد، اطراف لوگو به کار رفته است. این تغییرات باعث شده هویت بصری شبکه یک، چشم‌نوازتر از قبل شود.

*** شبکه آی‌فیلم| چند گام به عقب
شبکه آی‌فیلم جزو شبکه‌های پیشرو در زمینه توجه به هویت بصری است. این شبکه وقتی شروع به کار کرد، به‌خاطر لوگو و هویت بصری جذابش مورد توجه بود. اما تغییراتی که این‌بار انجام شده فاقد ظرافت و جذابیت است.

ماهیت لوگو تغییر نکرده و تغییرات گرافیکی مربوط به میان‌برنامه‌ها، اعلام برنامه‌ها و بسته‌های زیرنویس است. موقع اعلام برنامه، شناسنامه اثر سمت چپ کادر با رنگ بنفش می‌آید. در سمت راست، تصویری بزرگ که مانند یک دیوار است قرار می‌گیرد که دارای سوراخی دایره‌ای است و چهره درشت بازیگر در آن جا می‌گیرد. اسم اثر زیر عکس می‌آید.

یک نخل در زیر و سه لوگوی کوچک بالای تصویر قرار دارد. برای میان‌برنامه هم از قابی استفاده شده که قرار است تلویزیون را یادآور شود، اما بیشتر شبیه گچ‌بری است. یک مبل هم در این بسته گرافیکی تعبیه شده و چند وسیله روی آن قرار دارد. ایده‌های شبکه آی‌فیلم خوب است، اما نتیجه‌ای که به دست آمده فاقد جذابیت است.

*** شبکه افق| در مسیر جذابیت
در میان شبکه‌ها، افق ماهیت لوگوی خود را تغییر داده و در کنار آن هویت بصری‌اش را هم عوض کرده است. لوگوی جدید شبکه افق که برای طراحی آن از تکنیک‌های سه‌بعدی استفاده شده، شکیل و چشم‌نواز است.

در طراحی فونت لوگو، هم به عنصر زیبایی توجه شده و هم به نمادها. مثلا الف آن یادآور پرنده‌ای در حال پرواز است. ایده اصلی تغییرات شبکه افق، طلوع نور از سطح افق است. به همین خاطر موقع اعلام برنامه‌ها، از ویژگی دایره‌ای کره زمین، خورشید و ماه بهره گرفته شده. شبکه قرآن هم لوگوی خود را تغییر داده که نتیجه‌ای بهتر به دست آمده است.

*** شبکه نسیم | چشم‌نوازتر از قبل
شبکه نسیم طی چندسال اخیر یک‌بار به طور کامل لوگو و هویت بصری خود را تغییر داد و چندبار دیگر اصلاحات جزئی در زیرنویس، اعلام برنامه‌ها و … ایجاد کرد. این شبکه حالاحالاها نیاز به تغییرات اساسی ندارد و هویت بصری کنونی‌اش جذاب است. مهم‌ترین تغییری که شبکه نسیم به تازگی داشته مربوط به زیرنویس اعلام برنامه‌هاست. در گوشه چپ کادر، اسم برنامه و یکی از تصاویر مربوط به آن به شکل دوربر می‌آید. بغل آن، ساعت پخش به شکل درشت و دقیقه آن با فونتی کوچک‌تر قرار می‌گیرد. در آخر هم تصویر به شکل گلوله در صفحه پخش می‌شود. این تغییرات، جذاب و چشم‌نواز است.

*** شبکه سه | همچنان جذاب
در میان شبکه‌هایی که فاقد تغییر بوده‌اند، هویت بصری شبکه سه همچنان جذاب است. بعد از تغییر اساسی که این شبکه چندسال پیش داشت، حک و اصلاحاتی در شیوه اعلام برنامه، زیرنویس و … آن ایجاد شده و همگی در راستای بهتر شدن هویت بصری بوده‌اند. درمقابل، هویت بصری شبکه چهار نیازمند تغییرات اساسی است. عجالتا شکل، فونت و رنگ زیرنویس آن تغییر کرده که خب همچنان به نقطه مطلوب نرسیده.

*** شبکه دو| نیازمند خانه‌تکانی
شبکه دو هم طی سال‌های اخیر دستی در گرافیک خود برده است، اما این تغییرات بنیادین نبوده و حالا یک خانه‌تکانی اساسی در آن احساس می‌شود. لوگوی این شبکه سال‌هاست تغییر نکرده و برای مخاطب تکراری شده. در اعلام برنامه‌ها و زیرنویس از طیف رنگ سفید و سبز استفاده می‌شود که به‌شدت ساده هستند و فاقد جذابیت.

کدخبر: ۳۶۱۵۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر