کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۰۲۸
تاریخ خبر:

نبرد ‌توربو شارژردارها؛ سانگ‌یانگ تیوولی با ‌نیسان‌ جوک اسپرت

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| در بین کراس‌اوورهای کوچک مجهز به موتور توربو، رنو کپچر و تویوتا CHR گزینه‌های مطرحی هستند. با این حال توربوشارژر داشتن این دو خودرو کمک آنچنانی به قدرت‌شان نکرده و پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربوی آنها تقریباً قدرت حول و حوش ۱۲۰ اسب بخار برابر با پیشرانه‌های ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی را ارائه می‌داد. در آن حالت پیشرانه نیسان جوک و سانگ‌یانگ تیوولی برتری خاصی بر کپچر و CHR نداشت و تنها به دلیل راحتی استفاده از موتور تنفس طبیعی و هزینه پایین‌تر آن نسبت به موتورهای توربو توصیه می‌شد. اما جوک اسپرت و تیوولی فایتر آمده‌اند تا دوستداران شتاب را به سمت خود جذب کنند.

ظاهر نیسان جوک اسپرت تفاوت چندانی با نیسان جوک پلاتینیوم و جوک اسکای پک ندارد و این شاید کمی ناراحت‌تان کند که به‌رغم اختلاف قیمت ۴۵۰ میلیونی با جوک اسکای پک خودرویی کاملاً مشابه از نظر ظاهر خواهید داشت‌ اما تیوولی فایتر یا توربو نسبت به تیوولی استاندارد به‌روزرسانی جزئی‌ را در ظاهر تجربه کرده و به سپر اسپرت و مه‌شکن سه‌گانه مجهز شده است که در عین حفظ خطوط اصلی طراحی تیوولی آن را کمی خشن‌تر کرده‌اند.

تیوولی فایتر به مراتب کابین بهتری نسبت به جوک اسپرت دارد. داشبورد جوک اسپرت با آن پلاستیک خاکستری‌اش تفاوتی با خودروهای داخلی ندارد و اندازه صفحه نمایشگر هم برای خودرویی که قرار است حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون برایش هزینه کنید، بیش از حد کوچک است. به همه اینها باید نبود پنل دیجیتال کیلومترشمار را هم اضافه کرد. در آن سوی میدان تیوولی فایتر تریم داشبوردش پیانویی است و به نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کیلومترشمار و نمایشگر ۹ اینچی سیستم سرگرمی مجهز شده است. برای مقایسه این دو تنها کافی است که یک بار در شب کابین‌شان را در کنار هم قرار دهید.

از هر چه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است! در بخش فنی تیوولی به یک موتور ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۶۳ اسب بخار نیرو و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. با این پیشرانه دیگر تیوولی آن کراس‌اوور بدنام کره‌ای نیست که به کندی و تنبلی در سربالایی‌ها شهره باشد! نکته جالب این پیشرانه بازدهی خوب در عین مصرف پایین است. جالب است بدانید که تیوولی فایتر تنها ۶٫۱ لیتر به صورت ترکیبی می‌سوزاند. با این حال توربو شدن تیوولی باعث نمی‌شود که بتواند مچ نیسان جوک اسپرت را بخواباند.

واقعیت این است که تیوولی با این کار تنها توانسته قدرتش را به اندازه پژو ۲۰۰۸ برساند اما کماکان جوک اسپرت با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوی ۱۹۰ اسب بخاری که ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند سلطان بلامنازع شتاب در بین کراس‌اوورهاست. البته گیربکس ایکس ترونیک CVT جوک قلق‌های خاص خود را دارد و کار با آن چندان راحت نیست. این درحالیست که در آن سوی میدان تیوولی با گیربکس شش سرعته اتومات توجه خریدارانی که یک سواری بی‌دردسر می‌خواهند را به خود جلب می‌کند.

در حال حاضر سانگ‌یانگ تیوولی فایتر (توربو) مدل ۱۴۰۰ قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی تومانی در بازار دارد و هنوز معلوم نیست که آینده خوبی در انتظارش هست یا نه. نیسان جوک اسپرت صفر مدل ۲۰۱۸ نیز با قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیونی تومانی خرید و فروش می‌شود و بعید نیست که در آینده نزدیک قیمتش به بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم برسد.

کدخبر: ۴۱۳۰۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر