کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۵۲۹۵
تاریخ خبر:

ناپولی؛ اسپالتی، قهرمانی...

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| ناپولیِ اسپالتی یکی از شاهکارهای این فصل فوتبال اروپاست؛ تیم بدون شکست سری آ فوتبال ایتالیا که پس از گذشت 11 هفته از این رقابت‌ها، با کسب 9 برد و 2 تساوی بر صدر جدول تکیه زده و در لیگ قهرمانان اروپا نیز با حداکثر امتیاز، بالاتر از لیورپول و آژاکس آمستردام به دور حذفی صعود کرده‌ است.

البته ناپولی و سرمربی دوست‌داشتنی‌اش که اهل خطه هنرپرور فلورانس است، کم و بیش سابقه شروع خوب و پایان بد را داشته‌اند که آخرین مورد آن همین فصل گذشته سری آ بود؛ اما به‌نظر می‌رسد امسال داستان دیگری برای آبی‌های شهر جنوبی ناپل رقم خواهد خورد تا هواداران متعصب این تیم بعد از 32 سال سرود قهرمانی سر دهند.
در این مقاله نگاهی به ناپولی 2022 خواهیم داشت و راز موفقیت این تیم که 96 سال از تاسیس آن می‌گذرد را بررسی خواهیم کرد.

‌انقلاب درونی
لوچانو اسپالتی فصل جدید فوتبال ایتالیا را با انقلاب درونی آغاز کرد و 11 بازیکن معروف تیم به نام‌های داوید اوسپینا، کالیدو کولیبالی، فوزی غلام، اکسل توانزبه، کونستانتینوس مانولاس، آدام اوناس، فابین روئیز، آندره‌آ پتانیا، جوزپه آمبروسیو، دریس مرتنز و لورنزو اینسینیه را کنار گذاشت تا با ترکیبی سبک‌تر چشم به موفقیت‌های آتی بدوزد. تدبیر او در خلوت کردن رختکن تیم جواب داد و تیم متحد ناپولی، فصل 23-22 را به درخشان‌ترین شکل ممکن آغاز کرده تا شانس اول قهرمانی سری آ لقب بگیرد.

بی‌کاپیتان
لورنزو اینسینیه کاپیتان خودخواهی بود و شاید جدایی او یکی از دلایل مهم موفقیت ناپلی‌ها باشد. مهاجمی که گل‌های زیادی را در باکس حریف از دست می‌داد و حتی در ضربات پنالتی هم معمولاً یک مغلوب تمام‌عیار بود تا امروز کسی از جدایی او و پیوستن رایگانش به تورنتو ناراحت نباشد. اینسینیه با رفتن به لیگ MLS عملاً تیم ملی ایتالیا را نیز از دست داد تا پیراهن شماره 10 لاجوردی‌ها فعلاً وارثی نداشته باشد.

‌مارادونای جدید
خواندن نام او سخت اما بازی‌اش بسیار هیجان‌انگیز است: «خویچا کواراتس خلیا». مهاجم 21 ساله گرجی، مارادونای جدید ناپلی‌ها است که با بازی فراتر از حد تصور خود، فوتبال ایتالیا را با ظهور یک ستاره بزرگ همراه ساخته است. او باهوش، سریع و گلزن است و خیلی زود خود را با فرکانس ناپولی و هواداران ناپلی همراه ساخته تا از این یار غریبه به‌عنوان مارادونای جدید یاد کنند.

‌ستاره کره‌ای
بعد از درخشش بی‌چون و چرای سون هیونگ مین در تاتنهام، حال نوبت به یک کره‌ای دیگر رسیده تا در لیگ‌های بزرگ اروپایی، نامی برای خود دست و پا کند. کیم مین جائه مدافع میانی مقتدر تیم ملی کره‌جنوبی، ستاره جدید خط دفاعی ناپولی است که به خوبی توانسته جای خالی کولیبالی را پر کند و در قلب دفاع آبی‌های بندر ناپل بدرخشد. این کره‌ای تازه از راه رسیده با ضریب هوشی بالا، دید عالی، فیزیک مناسب بدنی، تسلط روی توپ‌های هوایی و پوشش درست خط دفاعی، یکی از برترین مدافعان حال حاضر سری آ است و در جمع تیم‌هایی که به سیستم دفاعی کاتاناچیو معروف هستند، یک مهره خارجی تمام‌عیار است.

‌شانس جام جهانی!
امسال به دلیل برگزاری میان فصل جام جهانی، شرایط تیم‌های بزرگ باشگاهی خیلی باثبات نیست، اما ناپولی بازیکنان ملی‌پوش زیادی ندارد و همین دلیل می‌تواند باعث فرار بزرگ آبی آسمانی‌ها از سایر تیم‌ها به‌خصوص دو تیم میلانی، پس از بازی‌های بدموقع جام جهانی قطر با ضریب مصدومیت احتمالی و خستگی مفرط بازیکنان کلیدی آن تیم‌ها شود تا جام قهرمانی پس از سه دهه به جنوب ایتالیا بازگردد و خاطره مارادونای کبیر زنده شود.

‌جی.جی مِرِت
جدایی داوید اوسپینا و ناکامی روسای ناپولی در جذب ناواس کاستاریکایی، باعث شکوفایی آلکس مرت دروازه‌بان ایتالیایی و ذخیره‌نشین این تیم شده تا با حضوری غافلگیرکننده در درون دروازه آبی‌ها، به نیمکت تیم ملی ایتالیا در مقام جانشین دوناروما هم نزدیک شود. بیش از دو دهه است که دروازه ایتالیایی‌ها به دو دروازه‌بان مقتدر با نام کوچک اختصاری جی.جی سپرده شده و برخی هواداران دوست دارند تا این سنگربان قدعلم کرده را هم جی.جی مرت خطاب کنند تا بلکه به بلندای آنان برسد.

‌کاپیتان ملی
جووانی دی‌لورنزو کاپیتان جدید ناپولی که بک راست انرژیک و هجومی تیم ملی ایتالیا نیز هست، در 29 سالگی مهمترین نقش زندگی خود را یافته تا پس از مارادونای بزرگ، شانس بالا بردن کاپ قهرمانی کالچو را داشته باشد. دی‌لورنزو کاپیتان محبوبی است و از هر منظر لایق جایگاه فعلی‌اش هست. او در تیم ملی هم مهره بی‌جانشینی است و غیبتش همواره به چشم می‌آید.

‌نیجریه و اوسیمن
جای نیجریه در جام جهانی قطر خالی است و به این سبب ویکتور اوسیمن مهاجم تیزچنگ ناپولی شانس حضور در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان را از دست داده است. او گلزنی تمام‌عیار است که با وجود مصدومیت شدید از ناحیه صورت، با تمام توان در خط حمله ناپولی می‌درخشد و گل می‌زند. اوسیمن در آخرین آپدیت وب‌سایت ترانسفرمارکت، با 65 میلیون یورو قیمت‌گذاری، گران‌ترین بازیکن فهرست ناپولی است. جالب این که نفر دوم، خویچا کواراتس خلیا گرجستانی با 35 میلیون یورو است.

‌نزدیکی، راسپادوری
مهاجم سابق تیم شگفتی‌ساز ساسولو را خیلی‌ها می‌خواستند. راسپادوری خود علاقه داشت به اینتر برود اما ترافیک خط حمله این تیم با بازگشت لوکاکو سنگین بود و سربزنگاه ناپولی موفق به جذب این مهاجم آینده‌دار فوتبال ایتالیا شد. جاکومو از ابتدای فصل حضور کمرنگی در خط حمله این تیم داشت، اما مانچینی به کمک او آمد و راسپادوری با حضور ثابت در ترکیب تیم ملی ایتالیا با پیراهن شماره 10، اعتماد به‌نفس پیدا کرد و به‌تدریج نقش پُررنگی در ناپولی برعهده گرفت تا به ترکیب ثابت این تیم نزدیک شود.

‌سورپرایز کامرونی
یکی از سورپرایزهای این فصل ناپولی، حضور پُر از شگفتی آندره فرانک آنگیسای کامرونی در میانه میدان آبی آسمانی‌ها است. او در غیاب فابین روئیز که به پی.اس.جی رفت، به یک جنگجو در قلب زمین بدل شده؛ در تخریب بازی حریف و بازیسازی و حتی گلزنی موفق نشان داده و در مجموع مهره‌ای کارساز برای اسپالتی بوده است. آنگیسا قطعاً در ترکیب تیم ملی کامرون در جام جهانی هم خوش می‌درخشد تا در 26 سالگی، اوج فوتبال خود را به نمایش بگذارد.

‌اروپای شرقی
درهای ناپولی همیشه به روی بازیکنان اروپای شرقی باز بوده و هم‌اینک چهره‌هایی چون امیر رحمانی از کوزوو، پیوتر زیلینسکی از لهستان، الیف الماس از مقدونیه و استانیسلاو لوبوتکا از اسلواکی، به یاران ثابت و تعیین‌کننده تیم محبوب شهر ناپل بدل شده‌اند.

5 + 1 نفر
تانگوی اندومبله هافبک دفاعی فرانسوی، خوان خسوس بک میانی برزیلی، ماریو روی دفاع چپ پرتغالی، هیروینگ لوزانو مکزیکی و البته جووانی سیمئونه آرژانتینی که دیگر از زیر سایه سنگین پدر درآمده، از مهره‌های مهم ناپولی در فصل جاری هستند. به این جمع باید متئو پولیتانو ایتالیایی را هم افزود که این فصل تولد تازه‌ای در خط حمله آبی‌ها داشته است.

‌برای ناپولی
ناپولی در طول حیات 96 ساله خود، دو بار در سال‌های 1987 و 1990 با جادوی مارادونا قهرمان سری آ شده و سال 1989 نیز فاتح جام یوفا شده است. این تیم 6 عنوان قهرمانی جام حذفی (کوپا ایتالیا) و 2 سوپرکاپ ایتالیا را نیز به‌دست آورده است. مارک همشیک با 408 بازی، رکورددار بازی در ناپولی است و دریس مرتنز نیز با ثبت 113 گل، آقای گل تاریخ این باشگاه محسوب می‌شود.

‌برای اسپالتی
این مرد محبوب 63 ساله که اهل چرتالدو در استان فلورانس است، دوران بازیگری کمرنگی داشته و در خط میانی اسپتزیا و امپولی بازی کرده؛ اما حضور او روی نیمکت تیم‌های ایتالیایی از سال 1995 تاکنون بسیار پرهیجان بوده است. امپولی، سمپدوریا، ونتزیا، اودینزه، آنکونا، رم (دو دوره)، زنیت سن‌پترزبورگ، اینترمیلان و ناپولی، 9 تیمی هستند که اسپالتی هدایت آنها را برعهده داشته است و دو جام حذفی، یک سوپرجام ایتالیا، 2 لیگ برتر روسیه، یک جام حذفی روسیه و یک سوپر جام روسیه را به‌دست آورده است.

او با رم چهار بار نایب‌قهرمان شده و امسال شانس زیادی دارد تا با ناپولی، برای اولین‌بار فاتح سری آ شود؛ جامی که شاید به‌اندازه برد تیم ملی خوشحالی به‌دنبال دارد. اسپالتی محبوب ایرانیان هست و حتی اگر بازی مهم اول هفته رم- ناپولی پخش تلویزیونی نشود هم ایرانی‌ها این دو تیم را تنها نمی‌گذارند و بازی‌های آنها را پیگیری می‌کنند.

کدخبر: ۴۸۵۲۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر