کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۶۷۰
تاریخ خبر:

نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات‌۲۰۲۴

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی ‌| انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علاوه بر آنکه مهمترین انتخابات جهان در میان کشورهای دموکراتیک و دارای صندوق آراست، طولانی‌ترین رقابت انتخاباتی جهان نیز هست. فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای اصلی هر دو حزب از ۲ تا ۳ سال پیش از روز رای‌گیری آغاز می‌شود.

فعالیت نامزدهای حزب جمهوری‌خواه که انتخابات آبان گذشته را به جو بایدن و حزب دموکرات باختند چند هفته‌ای است که آغاز شده است و مراکز افکارسنجی و آمار نیز برای سنجش میزان محبوبیت و درصد پیروزی هر یک از نامزدها وارد عمل شده‌اند. هرچند فعالیت هیچ‌کدام از نامزدها هنوز لباس رسمی به خود نپوشیده است و هیچ‌کدام هنوز برنامه‌ای برای انتخابات ۲۰۲۴ ارائه نداده‌اند اما می‌توان تا همین زمان فهرستی از نامزدهای جدی و احتمالی انتخابات ۲۰۲۴ ارائه داد.

دونالد ترامپ
در صدر فهرست نامزدهای جمهوری‌خواه نام او به چشم می‌خورد، نامزدی که بسیاری از افراد حزب رقیب و حتی هم‌حزبی‌هایش از حضور او در این دوره از رقابت‌ها ترس و واهمه دارند. ترامپ در مصاحبه خود با شبکه خبری فاکس نیوز اعلام کرد احتمال دارد به‌ عنوان‌ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ حضور پیدا کند اما فعلا منتظر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ کنگره باقی می‌ماند تا بتواند تصمیم قطعی خود را اتخاذ کند.

حامیان و طرفداران ترامپ روزهای بافی مانده تا انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ را به این‌ امید طی می‌کنند که فردایش ترامپ به طور رسمی نامزدی خود را اعلام کند. او محبوب‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان است و طرفدارانش به او عشق می‌ورزند و همین علاقه بی حد و حصر به او از یک سو و عدم التزام ترامپ به قانون و دموکراسی از سوی دیگر، سران هر دو حزب را برای آینده مجهول آمریکا با ریاست‌جمهوری ترامپ نگران می‌کند. در نظرسنجی گسترده‌ای که پایگاه خبری پلتیکو انجام داده است دونالد ترامپ با کسب ۶۹ درصد از آرا در صدر رقابت با دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه قرار گرفته است.

مایک پنس
شاید بتوان جدی‌ترین رقیب ترامپ را معاون سابق او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش یعنی مایک پنس دانست. مایک پنس را می‌توان نامزد طیف میانه‌روی حزب جمهوری‌خواه دانست، کسانی که هم طرفدار قاطعیت ترامپ بودند و هم از عدم التزام او به قانون، به ویژه در پذیرش نتیجه انتخابات شاکی بودند.

پنس فعالیت‌ها و سفرهای انتخاباتی خود را از ایالت نیوهمپشایر آغاز و با افراد مختلف حزب نیز دیدار کرده است. پنس در نظرسنجی‌ها پس از ترامپ در رده دوم ایستاده است. هرچند با اختلاف آرای ۶۹ درصدی ترامپ و ۱۳ درصدی پنس نمی‌توان آن دو را رقیب هم دانست اما می‌توان انتظار داشت مقابله این دو نامزد، به ویژه درباره موضوع حمله به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ جنجالی شود.

مایک پمپئو
هرچند وزیر خارجه سابق در برابر رسانه‌ها از قبول حضورش در رقابت‌های انتخاباتی طفره می‌رود و مدام تکرار می‌کند هدف او تنها کمک به حزب جمهوری‌خواه است تا کاخ سفید را از دموکرات‌ها پس بگیرند اما با زیر ذره‌بین گذاشتن تحرکات او می‌توان دریافت که پمپئو نیز به عنوان نامزد در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت. تحلیل‌گران می‌گویند پمپئو نسبت به ترامپ و پنس جوان‌تر است و به همین دلیل با فراغ بال بیشتری منتظر نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ می‌ماند و در صورتی که حس کند روزنه‌ای برای شکستن سد دموکرات‌ها وجود دارد، وارد رقابت‌ها می‌شود.

پمپئو تاکنون چند مراسم شام بزرگ با حضور سران حزب جمهوری‌خواه و حامیان ثروتمند این حزب تدارک دیده است تا بتواند از آن‌ها برای خود بیعت بگیرد اما کارشناسان می‌گویند بعید است که او در صورت حضور نیز تا پایان در رقابت‌ها باقی بماند و در میانه راه به نفع ترامپ کنار می‌کشد و منتظر می‌ماند تا در دوره جدید ریاست‌جمهوری ترامپ به وزارتخانه سابق خود بازگردد. لازم به ذکر است او در نظرسنجی‌ها با ۱۱ درصد در رده سوم قرار دارد.

نیکی هیلی
نیکی هیلی از حامیان سر سخت دونالد ترامپ و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل است. حضور هیلی احتمالا به عنوان تنها نامزد زن حزب جمهوری‌خواه در این رقابت‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد اما باید گفت حامیان حزب جمهوری‌خواه که اغلب مذهبی و متدین هستند عنایت چندانی به سپردن امور اصلی کشور به زنان ندارند. هیلی برای جذب نظر مثبت سران حزب، لب به انتقاد از ترامپ به دلیل نپذیرفتن نتیجه انتخابات و سکوت او در برابر حمله‌کنندگان به کنگره گشود. هیلی در نظرسنجی‌‌ها با ۷ درصد آرا در رده چهارم ایستاده است.

تد کروز و تام کاتن
تد کروز، سناتور ایالت تگزاس و تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاس حداقل در یک نقطه اشتراک دارند؛ هر دوی این افراد به عنوان محافظه‌کارترین سیاست‌مداران جمهوری‌خواه شناخته می‌شوند. انتقادات شدیداللحن این دو نفر از دولت بایدن زبانزد است. هر دوی این افراد نیز از منتقدان توافق با ایران و مشوقان حمله نظامی به کشورمان به شمار می‌روند. روحیه و منش افراطی این دو نفر به اندازه‌ای است که حتی در پاره‌ای از امور دونالد ترامپ را دموکرات و بازیگر حزب رقیب می‌خوانند. در این نظرسنجی هردوی این افراد توانستند تنها یک‌درصد از آرا را به خود اختصاص دهند.

نامزدهای حزب دموکرات
هرچند کارشناسان انتظار داشتند جو بایدن به دلیل سن بالایش به طور خودخواسته رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای باشد اما او آب پاکی را به روی دست هم حزبی‌هایش ریخت و هفته گذشته اعلام‌ کرد با شنیدن خبر پیشی گرفتن آرای دونالد ترامپ از دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه انگیزه‌ای دو چندان برای حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری‌ ۲۰۲۴ پیدا کرده است.

تا‌کنون نظرسنجی‌ها بدون نام بایدن انجام شده است و کامالا هریس با اختصاص ۳۴ درصد آرا به خود در رده اول و پت بوداجیج با ۱۱ درصد در رده دوم و الکساندرا اکازیو کورتز به همراه الیزابت وارن با ۸ درصد آرا در رده سوم ایستاده‌اند. در روزهای گذشته پیش‌بینی جرالد فورد، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۹۸۹ در فضای مجازی دست به دست می‌شود. فورد در این سخنرانی خود می‌گوید «روزی خواهد آمد که رئیس‌جمهور آمریکا معاون خود را از میان زنان انتخاب کند، سپس آن رئیس‌جمهور در میانه راه می‌میرد و معاون او به عنوان اولین زن به مقام ریاست‌جمهوری‌ می‌رسد، از آن به بعد باید دهه‌ها منتظر رئیس‌جمهورهای زن باشیم.»

کدخبر: ۴۳۴۶۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر