کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۱۷۳
تاریخ خبر:

می‌خواهم ملکی را به‌نام همسرم بزنم‌ و او نفهمد؛ چه کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | پاسخ به سوالاتی درباره ارث، ارتباط از طریق تلگرام و … این هفته به دو سوال مطرح شده توسط مخاطبین روزنامه و چهار سوال مطرح شده توسط مخاطبین سایت دادراه پاسخ خواهیم داد:

سوال یک: از شخصی خانه‌ای خریدم. در مبایعه‌نامه قرار شد جهت کارهای اداری ساختمان (پایان کار، سند و …) مبلغ دویست میلیون قبل از موعد پرداخت کنم و او هم در قبال این پول تا انجام آن کارها به من چک یا وکالت محضری بدهد. حال اگر قبل موعد، فروشنده فوت کند این مدارک ارزش خواهد داشت؟

پاسخ: بله. با فوت فرد، تعهدات او از بین نمی‌رود بنابراین در صورتی که معامله سالم بوده باشد یعنی فرد متوفی مال خودش را فروخته باشد و نه مال دیگری را و سایر شرایط معامله برقرار باشد، این معامله و نیز سایر تعهداتی که گفتید؛ برای ورثه وی لازم‌الاجرا خواهد بود.

سوال دو: اگر ساختمانی را برای ساخت مجدد تخریب کنند و به ساختمان‌های مجاور خسارت مالی یا جانی وارد شود، تکلیف چیست؟

پاسخ: طبق قانون مسئولیت مدنی، هر کسی که به دیگری آسیب یا خسارتی وارد کند، مسئول خسارت خواهد بود و در این زمینه علت ایجاد خسارت، اهمیتی ندارد.

سوال سه: پدرم سال ۹۵ فوت کردند و بعد از فوت ایشان، بنده از سایر وراث وکالتنامه گرفتم (مادرم،دو خواهرم، پدربزرگ و مادربزرگ) تا کارهای حقوقی و بانکی را انجام بدهم. یکی از پرونده‌های دادگاهی پدر ماند و نتوانستم تا الان نتیجه بگیرم و متاسفانه امسال دو نفر از وراث که پدربزرگ و مادربزرگ بنده بودند فوت کردند. این دو مرحوم در قید حیات همه حق و حقوق خود را بخشیده بودند. آیا من برای ادامه کارهای دادگاه پدرم باید از عمه و دو عموی خودم وکالت بگیرم و باید مجددا انحصار وراثت بگیرم؟ آیا آن‌ها هم جزو ورثه محسوب می‌شوند؟

پاسخ: در صورتی که بخشش حق یا به تعبیر حقوقی‌تر، هبه یا صلح کردن آن به شما از طریق قانونی صورت گرفته باشد و در این زمینه سند مکتوبی وجود داشته باشد، نیازی به انحصار ورثه جدید نیست اما در صورتی که صرفا شفاهی بوده باشد، محکمه‌پذیر نیست و بنابراین باید مجددا انحصار ورثه صورت گیرد.

سوال چهار: حدود یک سالی هست که با یک خانم که در شهر دیگری ساکن است از طریق تلگرام در ارتباطم. کمی بعد از آشنایی به هم وابسته شدیم و من به شهرشان رفت و ایشان را دیدم و خواستگاری کردم که پدر و مادر ایشان قبول نکردند. در این مدت ما با هم عکس رد و بدل کردیم. حالا پدر او می‌خواهد از من شکایت کند که چرا این مدت با دخترشان دوست بودم و چرا دیدمش و ادعا می‌کند از دخترشان سوءاستفاده کردم که من چنین کاری نکردم. حالا می‌خواهم بدانم اگر از من شکایت کند نتیجه چه خواهد شد؟ من محکوم می‌شوم؟

پاسخ: در این زمینه به اصطلاح حقوقی، پدر سمتی ندارد که بتواند شکایت کند. در صورتی هم که آن خانم تصاویر خود را به میل خود در اختیار شما گذاشته باشد، جرمی محقق نشده است.

سوال پنج: من ملکی دارم که دارای سند تک برگ است ومی‌خواهم سه دانگ آن را به نام همسرم بزنم اما بنا به دلایلی نمی‌خواهم ایشان اطلاعی داشته باشند. آیا این امکان هست که بدون حضور ایشان در دفتر خانه ملکم را وکالتا یا قطعا به نامشان بزنم؟

پاسخ: برای این کار باید سندی به نام «صلح عمری» در دفترخانه تنظیم کنید.

سوال شش: بنده یک خودرو پراید خریداری کردم و الان ناچار به فروش شدم. خریدار بعد دو هفته آمده و می‌گوید شاسی تعویضی است. الان اگر شکایت کند من می‌توانم به فروشنده‌ای که از او خریدم ارجاع بدهم و خودم خسارتی پرداخت نکنم؟ چون زیر قیمت فروختم و از این موضوع مطلع نبودم.

پاسخ: نمی‌توانید به آن فروشنده ارجاع بدهید و در این زمینه شخصا مسئولیت دارید ولی می‌توانید خود، از کسی که خودرو را به شما فروخته شکایت کنید.

هر هفته در روزهای دوشنبه ‌آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به ایمیل‌های زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید: PR@7Sobh.com . mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۶۰۱۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر