کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۹۴۴
تاریخ خبر:

میزان جریمه‌ متخلفان کرونا، از ایتالیا تا کانادا

روزنامه هفت صبح | کرونا علاوه بر سرفه، بی‌حالی و بدن‌درد، در برخی از کشورها جریمه‌های مالی را هم برای مردم به دنبال داشته است. بعضی از کشورها تا امروز توانسته‌اند تا اندازه زیادی با جریمه‌های مالی این ویروس را کنترل و از مرزهای کشور خودشان بیرون کنند. مثلا کشورهای سنگاپور، فرانسه و کانادا توانسته‌اند با این روش جواب دلخواهشان را بگیرند و با روزهای اوج ابتلا به کرونا خداحافظی کنند. در گزارش زیر می‌توان دنبال کرد که هر کشوری از آسیا تا اروپا و استرالیا برای رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی شهروندانش را مجبور به پرداخت چه جریمه‌ای کرده است.

*** ایتالیا
ایتالیا تا مدت‌ها یکی از کشورهایی بود که با آمار بالایی درگیر پاندمی کرونا ویروس شده بود. تا جایی که ایستگاه‌های پلیس زیادی در شهرها برقرار کرده بودند تا کسی از شهرهای قرمز خارج نشود. اما اگر کسی این کار را می‌کرد هم مجبور به پرداخت ۲۰۰ یورو جریمه می‌شد. پلیس‌های ایتالیایی زمان اجرای قرنطینه اگر فردی را خارج از شهر یا محل سکونتش پیدا می‌کردند، یک راست به زندان می‌فرستادند و اگر دوباره این سفرها از سوی او تکرار می‌شد، ممکن بود او را به قتل عمد متهم کرده و برایش ۲۱سال حبس بریده شود.

*** سنگاپور
برای سنگاپوری‌ها جریمه مالی شامل قوانین سختگیرانه مختلفی می‌شد. مثلا در فروردین ماه افرادی که فاصله‌گذاری یک متری را رعایت نمی‌کردند باید هفت هزار دلار به عنوان جریمه می‌پرداختند. حالا اگر از پس این جریمه هم برنمی‌آمدند برای حداکثر شش ماه راهی زندان می‌شدند. البته اداره‌ها و سازمان‌ها هم قوانین خاصی برای کنترل پاندمی کرونا داشتند که بخشی از آنها شامل جریمه‌های مالی ۷۰۰ هزار دلاری می‌شد.

*** ‌فرانسه
اواسط ماه مارس اولین زمانی بود که فرانسه قرنطینه‌اش را شروع کرد. دیگر خبری از بیرون رفتن، فعالیت‌های عمومی، مدرسه و دانشگاه نبود. زمانی که سیاست‌های قرنطینه در کشور فرانسه اعلام شد افراد باید گواهی خاصی را برای اعلام دلیل خروجشان از خانه ارائه می‌کردند؛ اگر چنین سندی همراه نداشتند یا اینکه ماسک نزده بودند هم مجبور به پرداخت ۱۳۵یورو جریمه می‌شدند.

*** آلمان
در کشور آلمان هم رعایت قوانینی مثل پوشیدن ماسک اجباری شد. در برخی از شهرهای این کشور اگر کسی این قانون را رعایت نمی‌کرد باید زیر بار ۲۵ تا ۱۰هزار یورو جریمه می‌رفت. در اوج گسترش این بیماری قوانین سختگیرانه در آلمان آنقدر مو به مو اجرا می‌شد که حتی برای جمع شدن بیش از دو نفر ۲۰۰ یورو و بیش از ۱۰ نفر هم ۲۵ هزار یورو (همچنین ۵ سال حبس) جریمه مصوب کرده‌بودند.

اگر افراد فاصله یک و نیم متری را رعایت نمی‌کردند باید از جیبشان ۲۰۰ یورو می‌پرداختند. اگر فردی بدون مجوز وارد بیمارستان‌ها می‌شد مجبور به پرداخت‌ ۲۰۰هزار یورو جریمه‌بود. همچنین اگر فردی ماسک هم نزند برای او جریمه ۱۵۰یورویی تعیین شده بود. حالا جالب اینکه اگر او این کار را باز هم تکرار کند جریمه‌اش دو برابر خواهد شد. از طرف دیگر نه فقط افراد بلکه کارگاه‌ها هم اگر برای کارگرانشان ماسک نخرند مجبور به پرداخت پنج هزار یورو جریمه می‌شوند.

*** استرالیا
۲۵ ژانویه اولین مورد مبتلا به کرونا در استرالیا پیدا شد. از دو ماه بعد در این کشور هم پلیس پیگیرانه قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کرد. اگر کسی در روزهای قرنطینه به خیابان‌ها می‌رفت باید هزار و ۶۰۰ دلار جریمه می‌پرداخت. در برخی از شهرها ماسک اجباری شد و افرادی که این قانون را اجرا نمی‌کردند باید ۱۴۰دلار جریمه می‌پرداختند.

*** ترکیه
در ترکیه سیاست‌های فاصله‌گذاری و ممنوعیت رفت و آمد، تعطیلی فروشگاه‌ها و مدارس از ماه مارس شروع شد. در موج اول کرونا ترکیه قرنطینه‌های سفت و سختی را خیلی دقیق اجرا می‌کرد. از میان مردم اگر فردی ماسک نمی‌زد چه جریمه‌ای در انتظار او بود؟ ۲۰۰ تا هزار لیر یا دو ماه تا یک سال حبس. برای فردی در روزهای قرنطینه از خانه بیرون می‌آمد هم حدود ۴۰۰ لیر جریمه در نظر گرفته شده بود.

*** کشورهای عربی
در کشورهای عربی هم برای نزدن ماسک قوانین مالی سفت و سختی تصویب شده است. اگر فردی در الجزایر ماسک نزند باید ۵۰ یورو بپردازد. در عمان این مبلغ برابر با ۱۰۰ ریال است که تقریبا برابر با ۲۶۰ دلار می‌شود. در قطر برای این افراد ۵۵هزار دلار جریمه گذاشته‌اند که متخلفان باید بپردازند. در مراکش هم افرادی که از این قانون سرپیچی کنند ۱۳۰۰درهم یا سه ماه جریمه می‌شوند. اماراتی‌ها هم مبلغ ۱۰هزار درهم جریمه را برای متخلفان ماسک‌ درنظر گرفته‌اند.

البته در این کشور اگر راننده‌ای یک فرد مشکوک به بیماری کرونا را بدون تایید مراجع بهداشتی به جای دیگری انتقال دهد هر دو نفر بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار درهم مجازات خواهند شد. در عربستان چیزی که افراد را با جریمه مالی روبه‌رو می‌کند پنهان کردن اطلاعات است. اگر فردی اطلاعات درستی از سلامتی‌اش ندهد ۱۳۳هزار دلار محکوم می‌شود.

*** هند
هند هنوز هم یکی از کشورهایی است که در آمار مرگ و میر بالای جدول روزانه کشورها قرار دارد. هندی‌هایی که ماسک استفاده نکنند باید ۱۰۰ تا ۵۰۰ روپیه جریمه بپردازند. البته برخی از مناطق این جریمه بسیار بالاتر از این حرف‌هاست و تا پنج هزار روپیه هم تعیین شده است. با این حال هنوز آمار ابتلا به ویروس کرونا در این کشور بالا بوده و به دلیل جمعیت زیادش معمولا جزو یک یا دو کشور اول با آمار بالای مرگ و میر و ابتلای روزانه کروناست.

*** کانادا
دستورالعمل‌های بهداشتی در کانادا هم با جریمه‌ برای افراد نقض‌کننده همراه بوده است. فروردین‌ماه دستورالعمل‌های کرونایی در این کشور منتشر شد ولی اگر افراد آن را رعایت نمی‌کردند و مثلا پنج نفر دور هم جمع می‌شدند باید ۷۵۰دلار می‌پرداختند.اگر مسافری از راه می‌رسید و ۱۴ روز دوره قرنطینه‌اش را نمی‌گذراند باید ۷۵۰هزار دلار جریمه می‌شد یا به جایش شش ماه به زندان می‌رفت. برای کانادا این موضوع آنقدر جدی بود که تا ۱۵ ژوئن چند شهروند کانادایی در مجموع ۱۳میلیون دلار جریمه پرداخت کردند.

کدخبر: ۳۵۳۹۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    تست وهزینه درمان کرونا از کانادا تا ایتا لیا رو هم بچاپید!