کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۴۶۹
تاریخ خبر:

میراث «آتازنوزی» در تراکتور چیست؟

روزنامه هفت صبح | در فاصله چند روز تا بازی با النصر، غول عربستانی، محمدرضا زنوزی از مالکیت باشگاه تراکتور کنار کشید و فعالیت‌های این تیم هم به حالت تعلیق درآمد! این پایانی بود بر دوران نه‌چندان بلندمدت مالکیت آتازنوزی که رویاهای بزرگی را در سر هواداران تراکتور انداخت اما بی‌رمق‌ترین تیم این چند سال اخیر را برای آنها به‌جا گذاشت و رفت. مهم‌ترین اتفاقات دوران حضور او در تراکتور و آنچه را که برای این باشگاه به جا مانده بررسی می‌کنیم.

زنوزی که بود و از کجا وارد فوتبال شد؟
پیش از آنکه زنوزی سروکله‌اش در لیگ برتر ایران به عنوان مالک باشگاه تراکتور پیدا شود، یک فعال اقتصادی بود و از او به عنوان یکی از ۱۰ مرد ثروتمند ایران نام برده می‌شد و مثل همه ثروتمندان، شایعات زیادی درباره ثروت او در رسانه‌ها منتشر شده بود. گفته می‌شد او در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به این موفقیت‌های مالی رسیده است.

خریدن اتومبیل احمدی‌نژاد بود که نام او را در رسانه‌ها بیشتر سر زبان‌ها انداخت. در سال ۱۳۸۹ احمدی‌نژاد برای کمک به محرومان یا برای کمک به مسکن آنها تصمیم گرفت پژوی قدیمی‌اش را در یک مزایده بفروشد. رقم اولیه آن اتومبیل قدیمی زیر دو میلیون تومان برآورد شده بود ولی یک نفر پیدا شد و با بیش از ۲٫۵ میلیارد تومان آن اتومبیل را خرید که بعدا مشخص شد خریدار، همین آقای زنوزی بود. او در سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه محسنی اژه‌ای مسائل مالی اعلام کرد، بازداشت شد اما چند ماه بعد با پرداخت رقم ۱۳۸۰ میلیارد تومان آزاد شد.

زنوزی در سال ۱۳۷۶ وارد عرصه ورزش شد و تا سال ۱۳۹۶ رئیس هیات بدمینتون آذربایجان شرقی بود اما می‌خواست در فوتبال سرمایه‌گذاری کند. به همین خاطر کار را با باشگاه گسترش فولاد شروع کرد اما هدف او کار در باشگاه تراکتور بود. او می‌دانست تراکتور تبریز محبوب‌ترین تیم ترک‌های ایران است. در نهایت هم مالکیت باشگاه تراکتور تبریز را برعهده گرفت.

مهم‌ترین وعده‌های زنوزی
او چند ماه پس از حضور در تراکتور، مهمان برنامه ورزش و مردم شد و گفت: «در تلاش هستم، تیم تراکتور را به سوددهی رسانده و وارد بورس کرده و سهام آن را به هواداران تیم واگذار کنیم.» اما اتفاقی که امروز برای تراکتور رخ داده چیست؟ همین روز شنبه مشخص شد که این باشگاه ۳۸۸ میلیارد تومان بدهی دارد و طبیعتا با این حجم بدهی، بخش خصوصی تمایلی به مالکیت این باشگاه نخواهد داشت.

او در همین برنامه گفت: «همه تیم من را لاکچری می‌دانند اما در این تیم همه چیز با حساب و کتاب بوده و هیچ هزینه اضافی صورت نمی‌گیرد. بازیکن خوب باکیفیتی را به تیم تراکتور با قیمت خوب آوردم و این هنر من است که بازیکن ارزان بخرم و آن را به قیمت خوب بفروشم.» این ادعای زنوزی در همان زمان هم زیادی خوشبینانه به نظر می‌رسید و حالا بررسی اجمالی بدهی این باشگاه به چند بازیکن خارجی می‌تواند واقعیت ادعای زنوزی را عیان کند.

تراکتور با احکامی که فیفا صادر کرده، ۱۴۶ هزار دلار به عکاشه حمزاوی، ۸۲۰ هزار دلار به کوین کنستانت، ۱۰۰ هزار دلار به هری اروین، ۴۰۰ هزار دلار به آنتونی استوکس و ۱۴۰ هزار دلار به کوین فورچونه باید بپردازد. به جز استوکس، سایر بازیکنان یا بازی نکردند یا کیفیت مناسبی نداشتند اما این هزینه‌های میلیون دلاری را به تراکتور تحمیل کردند. می‌بینید در تراکتورِ «آتازنوزی»، چقدر همه چیز روی حساب و کتاب بود؟

جام‌ها و افتخارات تراکتور با زنوزی
در مدتی که زنوزی مالکیت تراکتور را برعهده داشت، این تیم معمولا به دلیل حضور ستاره‌های تیم ملی، نتایج خوبی می‌گرفت اما در نهایت انتظارات هواداران برآورده نشد. در این مدت تراکتور فقط یک جام حذفی به دست آورد و این در حالی است که قبل از حضور زنوزی، تراکتور یک جام حذفی و یک نایب قهرمانی در لیگ برتر را در کارنامه داشت.

درگیری بیهوده رسانه‌ای با تیم‌های تهرانی
زنوزی اگر تمرکز ذهنی و مدیریتی خود را هم روی تیمش متمرکز می‌کرد، شاید کارش با تراکتور به اینجا نمی‌رسید. او بخش اعظمی از انرژی و وقتش را برای مصاحبه علیه تیم‌های پرسپولیس و استقلال صرف می‌کرد. سیاستی که هیچ سودی به تراکتور نرساند و فقط باعث متشنج شدن فضای هواداری شد. مثلا وارد دعوای هواداری بر سر نام تیم پرسپولیس شد و گفت: «پرسپولیس نام کجایی است؟ یونانی است. یعنی پرسپولیس یونان؟ ما مگر ایرانی نیستیم، چرا باید تیم‌مان اسم یونانی داشته باشد؟

ما نباید از اسم پرسپولیس استفاده کنیم چون یونانی است، فرهنگستان باید این را اصلاح کند.» این در حالی است که با استدلال آقای زنوزی، نام باشگاه تراکتور هم چون ریشه لاتین دارد، باید تغییر کند! زنوزی بعد از اتفاقاتی که در بازی تراکتور و پیکان و تراکتور و سپیدرود شد، مصاحبه‌های تند و تیزتری کرد.

محسن فروزان را به صراحت به شرط‌بندی و تبانی متهم کرد و او یک سال دور از میادین بود اما در نهایت مشخص شد ادعای زنوزی درست نبوده است. مالک تراکتور در همان مقطع مدعی شد که باشگاه‌های سایپا و پیکان فقط برای این تاسیس شده‌اند که به قهرمانی پرسپولیس و استقلال کمک کنند. این ادعا از نظر آماری اصلا درست نبود اما در فدراسیون هیچ کس خواهان اثبات این ادعای عجیب که بار حقوقی زیادی هم داشت نشد.

از تراکتور چه ماند؟
زنوزی رفت و تراکتور را با کوهی از مشکلات تنها گذاشت. تیمی که مالکش با ادعای ورود به بورس، داشتن ورزشگاه اختصاصی مدرن و داشتن بازیکنان و مربیان کهکشانی وارد آن شد، حالا یکی از بدهکارترین باشگاه‌های ایران است، ورزشگاهی هم برایش ساخته نشده و از تیم کهکشانی موردنظر، چند بازیکن گمنام باقی مانده‌اند که باید چند روز دیگر مقابل تیم سرتاپا مسلح النصر عربستان قرار بگیرند. این میراث «آتازنوزی» برای تراکتور است. کسی که با محبوبیتی فوق‌العاده و با استفاده از نام هواداران وارد این باشگاه شد اما حالا یک تیم ورشکسته را با هوادارانی دلشکسته تنها گذاشته و رفته است.

کدخبر: ۴۱۲۴۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر