کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۸۸۸
تاریخ خبر:

میثاقی ‌چطور در ‌دام ‌تاج ‌افتاد‌؟

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | انتشار جزئیاتی تازه از قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس دود از سر همه بلند کرده! این‌که چرا سرمربی بلژیکی برای ۳۳روز حضور کنار تیم ملی ساعتی ۵۱‌میلیون و ۶۶۶هزار تومان گرفته، سوال رسانه‌ها و افکار عمومی ‌از مهدی تاج، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال است. تاج دعوت فوتبال برتر را پذیرفت و دوشنبه‌شب مقابل محمدحسین میثاقی نشست. این گفت‌و‌گو که بیش از دوساعت طول کشید، می‌توانست خیلی از ابهامات را روشن کند.

خیلی ها مطمئن بودند که این حضور منجر به پاسخگویی تاج در افکار عمومی خواهد شد. مردمانی که هنگام قرارداد بستن با ویلموتس خوشحال بودند و فکر می‌کردند که در فدراسیون فوتبال به مصالح ملی و ریزه کاری‌های حقوقی توجه لازم شده است. آن موقع این گونه وانمود می شد که همه چیز تحت کنترل است اما در نهایت داستان به یک فاجعه حقوقی بدل شده است که از شش تا ۹ میلیون دلار خسارت به ویلموتس حکایت دارند. آن‌ها که پای تلویزیون بودند در انتظار پاسخ به این ابهامات بودند اما در انتهای شب دستشان تقریبا خالی بود. تاج مرد زیرکی بود و از تله این مصاحبه گریخته بود و ردی برجای نگذاشته بود. و میثاقی به رغم تلاشش در مقابل خونسردی حریف مغبون شده بود.

مهدی تاج با برنامه‌ریزی مشخص و حساب‌شده به فوتبال برتر آمده بود. او همان ابتدا طوری صحبت کرد که گویی یکی از منتقدان سرسخت فدراسیون فوتبال است و گویی این تاج است که دنبال مقصر می‌گردد! حتی در بخش‌هایی از گفت‌و‌گو به ویلموتس تاخت. تاج خوب بازی را بلد بود و کارش را دقیق انجام داد. حالا در رسانه‌ها تیترهایی درباره پشت پرده قرارداد ویلموتس نمی‌بینیم بلکه صحبت از عصبانیت میثاقی است و اظهارنظرش درباره فردوسی‌پور.

میثاقی خود را مسلح کرده بود و هر آن‌چه باید بپرسد را در ظاهر پرسید. در لحظات زیادی خونسرد بود و با دقت،‌ دوئل می‌کرد. مجری فوتبال برتر اما در دو بزنگاه به دام افتاد. یکی وقتی تاج از فردوسی‌پور خرج کرد و نود را بر سر «فوتبال برتر» کوبید. میثاقی برای تلافی از رسانه‌هایی گفت که سپر فدراسیون بوده‌اند و به‌طور غیرمستقیم پای نود را هم پیش کشید. او نتوانست یا نخواست منظورش را روشن بیان کند و همین ابهام حالا او را مقابل عادل فردوسی‌پور قرار داده است.

در نبردی که او می داند از پیش باخته است . او و کسانی که در پشت گوشی ها بودند ونتوانستند در مقابل ضربه زیرکانه و بهتر بگوییم موذیانه تاج صف خود را حفظ کنند و از هم پاشیدند. حداقل در دقایقی. میثاقی با پای خود به استقبال یک حاشیه مهلک رفت و حالا سیل انتقاد کاربران را به خود می‌بیند. عصبانیت او ادامه داشت و همین خشم در آخر برنامه بار دیگر کار دستش داد. تاج نمی‌خواست به سوال‌های مشهور پاسخ دهد؛ ‌میثاقی همین را بهانه‌ای برای پایان مصاحبه کرد و نتیجه گرفت، پرسش‌های افکار عمومی‌ برای تاج بی‌اهمیت است.

مهدی تاج اما می‌دانست چطور خود را از مخمصه نجات دهد؛ ‌پس با آرامش و بدون عصبانیت مردم را «ولی‌نعمت» خود توصیف کرد و اصرار داشت، سوالات خوانده شود. میثاقی اما با یک لج عجیب از خواندن سوال‌های مردم امتناع کرد و رو به دوربین قضاوت را به خودشان سپرد. او فکر می‌کرد کنار مردم ایستاده است اما این بی‌توجهی، به نفع تاج تمام شد تا یک‌بار دیگر جای محکوم عوض شود!‌

انتشار بریده گفت‌وگوی میثاقی با تاج،‌ خیلی زود با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. سایت ورزش سه، مهدی تاج، عادل فردوسی‌پور و کارلوس کی‌روش را برنده این مصاحبه لقب داد و از میثاقی به‌عنوان بازنده یاد کرد. سایت خبرنیوز هم این تیتر را انتخاب کرد: میثاقی باخت اما نه به تاج!‌ در ادامه شیوه مواجهه تاج و میثاقی تحلیل شده و امتیازها و نقاط ضعف و قوت‌شان مورد بررسی قرار گرفته است. مجری برنامه فوتبال برتر می‌توانست چهره پیروز یک گفت‌وگوی داغ باشد؛‌ آن‌هم در شرایطی که رسانه‌ها و افکار عمومی ‌مقابل تاج هستند. اما کم تجربگی کرد و تاج هم با شیوه ای غیرمنصفانه و قراردادن خود پشت آوازه مجری محبوب مغضوب ،‌از پاسخگویی فرار کرد …

انتشار جزئیات قرارداد مارک ویلموتس سرمربی پیشین فدراسیون فوتبال دود از سر همه بلند کرده است! حالا در محافل عمومی و شخصی صحبت از دستمزد اوست و این جمله نقل محافل:«او برای ۳۳ روز حضور کنار فوتبال ما ۴۰میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان گرفت. شاید باورش برای همه سخت باشد اما او برای هر روز حضور کنار فوتبال ما یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان گرفت. یعنی ساعتی ۵۱ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان.» چه سوژه‌ای داغ‌تر از این تا دستمایه گفت‌وگوی برنامه فوتبال برتر با رئیس پیشین فدراسیون فوتبال شود. محمد حسین میثاقی با چنین پیشینه‌ای مقابل مهدی تاج نشست. نکاتی از این مصاف پرحاشیه را در گزارش امروز هفت صبح مرور می‌کنیم.

*** نکته اول| ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه
برنامه فوتبال برتر با گفت‌وگوی محمد حسین میثاقی با علی قلی زاده بازیکن شارلروا شروع شد؛ یک مصاحبه جذاب که میثاقی در آن تخصص دارد و بلد است بیننده را سرگرم کند. ۴۵دقیقه بعد نوبت به پخش آیتم فدراسیون فوتبال رسید. در این آیتم همه اتفاق‌هایی که منجر به قرارداد عجیب ویلموتس شده است مرور شد. حتی فکت‌هایی از فوتبال برتر و مصاحبه قبلی میثاقی و تاج در آن گنجانده شده بود که می‌توانست در گفت‌وگوی دوم به کار بیاید…. این گفت‌وگو حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه طول کشید که غالبا طرفین آرام بودند اما در چند بزنگاه، کار به جدل کشیده شد.

*** نکته دوم| ابتکار عمل تاج
مهدی تاج به زیرکی شهره است و از او به عنوان مدیری یاد می‌شود که بازی رسانه‌ای را خوب می‌داند. او می‌دانست که محمد حسین میثاقی و همکارانش در «فوتبال برتر» خود را به سوال‌های مختلف مجهز کرده‌اند. گفت‌وگو در کمال آرامش شروع شد؛‌میثاقی سوالش را کوبنده مطرح کرد ولی تاج ابتکار عمل را دست گرفت. او همان اول با بیان «به‌نظرم این قرارداد خوب بود» از خود دفاع کرد و به مجری مهلت نداد ان قلت وارد کند. خیلی زود حرفش را این گونه پی گرفت که همه سوال‌هایی که لازم است را پاسخ می‌دهم. بعد از آن خودش سوال‌های تازه‌ای مطرح کرد که گویی در مقام مجری است نه مصاحبه شونده!

*** نکته سوم| امتیازهای میثاقی
محمد حسین میثاقی در بیشترین مواقع کم نیاورد. اجازه داد مهدی تاج حرفش را بزند و وقتی سکوت کرد، به شکل رگباری نقدها را به زبان آورد. همان اول کنار افکار عمومی و رقم عجیب ویلموتس ایستاد و این گونه فوکوس کشید. او در غالب لحظات مصاحبه آرام بود و می‌دانست نباید از کوره در برود. میثاقی هنوز به زبان بدن مسلط نشده اما در چند جا با پوزخند و نگاه خیره از این ترفند بهره برد. اطلاعات کامل میثاقی برگ برنده اصلی او بود که باعث شد دست بالا در مصاحبه داشته باشد. در جایی هم شیطنت کرد و دو بار از تاج خواست متن انگلیسی قرارداد را بخواند که او امتناع کرد! جای دیگر میثاقی رو به دوربین از شرط تاج که نباید مخالفان روی خط بیایند گفت و امتیازی به حساب خود واریز کرد.

*** نکته چهارم| تکنیک تاج
مهدی تاج خیلی جاها گیر افتاد اما با زیرکی خود را از مخمصه نجات داد. در بخشی از مصاحبه وقتی عرصه را تنگ دید به‌جای پاسخ سرراست درباره یک سوال حمله مستقیم کرد. او برای تخریب میثاقی، نام عادل فردوسی‌پور را به زبان آورد و از نود مثال زد. میثاقی خودش را از زیر فشار خارج کرد و پرسید: یعنی ما صادق نیستیم؟ تاج کوتاه آمد اما ضربه‌اش را زده بود.

*** نکته پنجم| گل به خودی میثاقی
وقتی نام فردوسی پور به میان آمد، میثاقی می‌توانست ابتکار عمل را دست بگیرد. مثلا از مجری نود تعریف کند و بگوید رویه فوتبال برتر تداوم شفاف سازی است. او اما به دام افتاد و از مصاحبه نود با اینفانتینو سه بار اینطور استنتاج کرد که مقدمه سازی برای ماندن تاج بوده است. تاج هم پاسخ می‌داد که این تهمت است. این دلخوری با میثاقی بود و دنبال تلافی می‌گشت.

در لحظات پایانی خواست ضربه کاری را وارد کند؛‌جایی که تاج حاضر به پاسخگویی به سوال‌های منتسب به مردم نشد. میثاقی توضیح داد که این پرسش‌ها را مردم در اینستاگرام برنامه پرسیده‌اند. بعد از آن پایان مصاحبه را اعلام کرد و سراغ خواندن دستاوردهای فدراسیون رفت. این کار را با طعنه انجام داد که نشان از عصبانیت او داشت. تاج اما با خونسردی تکرار می‌کرد اگر مردم می‌خواهند من تا صبح برای پاسخگویی اینجا هستم. میثاقی اما ادامه نداد و بر گل به خود زنی خود اصرار داشت.

کدخبر: ۳۳۲۸۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر