کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۹۸۳۴
تاریخ خبر:

میتسوبیشیASX، راز بقا!

هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| در حالی که طی ۱۰ سال اخیر، اسپورتیج و توسان دو بار تغییر نسل یافته اند، نسل فعلی «میتسوبیشی ASX» با حداقل تغییرات هنوز روی خط تولید است. واقعا چرا؟!
شرکت میتسوبیشی پنجمین خودروساز بزرگ ژاپن محسوب می شود که در رده بندی بزرگترین خودروسازان جهان (به لحاظ کمی) در رده هفدهم جهان قرار گرفته است. آخرین حضور جدی میتسوبیشی در ایران به اوایل دهه هفتاد شمسی و قبل از ممنوعیت واردات خودرو به کشور بازمی گردد. میتسوبیشی در آن سالها با عرضه محصولاتی چون لنسر و گالانت رقابت سختی را با هموطن خود یعنی «هوندا» پیش رو داشت. چند سالی می شود این برند مطرح ژاپنی مجددا شانس خود را در بازار کشورمان آزموده است و با عرضه محصولات خود در بازار ایران نیز حضور دارد. ASX نخستین محصولی بود که توسط واردکننده وطنی میتسوبیشی وارد بازار کشورمان شد. به تازگی نسخه جدید میتسوبیشی ASX برای سال ۲۰۲۰ معرفی شد.
بازار ASX سکه است!
این روزها ASX در بازارهای جهانی حسابی خوب می فروشد. با بررسی آمار فروش خودروها در بازارهای جهانی (بخصوص بازار آمریکای شمالی) متوجه می شویم که ASX توانسته رشد فروش بیش از ۱۰۰ درصدی داشته باشد که آمار خیره کننده ای است. این خودرو که در سال ژانویه، فوریه و مارس سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۱۹۹۰، ۲۱۹۸ و ۲۶۷۶ دستگاه در بازار آمریکای شمالی فروخته بود در ماه های مشابه سال ۲۰۱۸ به ترتیب ۳۳۷۹، ۵۴۷۷ و ۴۶۷۴ دستگاه فروخت. جالب آنکه این رقم از درصد رشد فروش رقبای قلدری همچون تویوتا RAV4 و فورد EDGE نیز بیشتر است! شاید به خاطر همین است که شرکت میتسوبیشی بعد از گذشت حدود یک دهه از زمان معرفی نسل فعلی ASX هنوز نسل جدید آن را معرفی نکرده و با کشیدن دستی بر سروگوش آن فقط به تغییرات محدودی بسنده کرده است.
شمایل جدید ASX
نسل فعلی میتسوبیشی ASX که در بازارهای جهانی با اسامی دیگری همچون «اوتلندر اسپرت» و «RVR» نیز شناخته می شود در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. با این حال شرکت میتسوبیشی برای سال ۲۰۱۶ دستی بر سر و گوش این خودرو کشید و مدل جدید ASX را روانه بازار کرد. چهره ظاهری ASX تغییر چندانی به خود ندیده و تنها نمای جلوی آن شبیه به مدل گرانقمت اوتلندر شده است. هرجند که همین تغییرات اندک نیز کارساز بوده و مدل جدید ASX دستکم در نمای جلو خودروی زیبایی به نظر می رسد. اما تغییرات در نمای پشت بسیار اندک بوده و طراحان میتسوبیشی صرفا به تغییر گرافیکی چراغ ها اکتفا کرده اند. میتسوبیشی برای این خودرو، یک پیشرانه دو لیتری تدارک دیده که از نوع تنفس طبیعی است. پیشرانه ۲ لیتری ASX با تولید ۱۴۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتون متر گشتاور، حد متوسطی از ویژگی های دینامیکی یک شاسی بلند جمع و جور را در اختیار راننده قرار می دهد. البته نخستین موضوعی که در هنگام رانندگی با ASX به چشم می آید اصطلاحا سرحال بودن پیشرانه نسبتا کوچک این خودروست که رانندگی با ASX را تجربه ای لذت بخش تر از تجربه های مشابه با اسپرتیج، ix35 و سوزوکی گرندویتارا ساخته است. هرچند طبق ادعای سازنده، عقربه سرعت سنج این خودرو ۱۰ ثانیه زمان می خواهد تا خود را از رقم صفر به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند اما به نظر می رسد در شرایط ایده آل شتاب اولیه زیر ۱۰ ثانیه ای برای ASX دور از دسترس نباشد. ضمن آنکه سیستم تعلیق این خودرو از نوع مک فرسون در محور جلو و اتصال چندگانه در عقب بوده که عملکرد آن کاملا با خصوصیاتی که از محصولات میتسوبیشی و ذات اسپرتی آنها انتظار داشتیم منطبق بوده و از این حیث ASX را یک سر و گردن بالاتر از رقبای کره ای خود قرار می دهد.
اما سوال اینجاست که در دورانی که شرکت های کره ای همچون کیا و هیوندای، کراس اوورهای محبوب خود یعنی اسپرتیج و توسان را هرچند سال یک بار با چهره ای کاملا جدید به بازار می فرستند، چرا میتسوبیشی از نسل فعلی ASX دل نمی کند؟! پاسخ به این سوال آنقدرها هم راحت نیست، اما همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، استقبال خوب بازار از این خودرو (علیرغم گذشت یک دهه از زمان معرفی) و همچنین عملکرد فنی عالی ASX که هنوز بسیاری از رقبای کره ای و حتی ژاپنی را پشت سر خود می بیند، سبب شده تا ASX فعلا رنگ تغییرات اساسی را به خود نبیند.

کدخبر: ۲۴۹۸۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر