کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۰۱۰۴
تاریخ خبر:

میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ در راه ایران

روزنامه هفت صبح| حالا كه فرانسوي‌ها از ورود به بازار خودرو ايران منع شده‌اند شايد تمركز بيشتري روي برندهاي ديگر از كشورهاي ديگر باشد. در اين ميان كيفيت خودروهاي ژاپني براي استقبال از سوي خريداران نمره بالايي دارد. مخصوصا كه نام آرين موتور پويا هم در ليست شركت‌هاي واردكننده است كه پيش از اين نيز زماني كه واردات خودرو برقرار بود، ميتسوبيشي وارد مي‌كرد.

با توجه به بررسي‌ها اين مدل ميتسوبيشي قابليت ورود به بازار ايران را دارد. البته همه اينها در حد گمانه‌زني است تا وقتي كه واقعا در انتهاي بهمن ماه شاهد واردات باشيم. در اين ميان وب سايت خبري پيشرانه نيز خبر داده است، در این میان شنیده‌شده آرین موتور پویا که پیش‌ازاین نیز واردات محصولات میتسوبیشی را بر عهده داشت، ورود خودروهایی همچون کراس‌اوور اکلیپس کراس ۲۰۲۲ به ایران را در برنامه دارد.

تاريخچه اکلیپس کراس
میتسوبیشی اکلیپس کراس یک کراس‌اوور جمع‌وجور با طراحی بدنه نسبتاً خاص است که در سال ۲۰۱۷ و در نمایشگاه خودرو ژنو برای نخستین بار به نمایش درآمد. این شاسی‌بلند شهری بر اساس یکی دو طرح کانسپت که در سال‌ ۲۰۱۵ رونمایی شده بودند، طراحی و تولید شده است.

پیش از ممنوعیت واردات خودرو شرکت آرین موتور این محصول را رسماً در ایران معرفی کرد اما متأسفانه به دلیل لغو ورود خودروهای خارجی طی چند سال گذشته هیچ‌گاه پای میتسوبیشی اکلیپس کراس به بازار ایران باز نشد. اما طبق برخي اخبار، گویا قرار است در دور جدید واردات خودرو سه چهار مدل از تولیدات میتسوبیشی شامل اکلیپس کراس ۲۰۲۲ توسط آرین موتور پویا در بازار ایران عرضه شوند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید طراحی میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ نسبت به دیگر رقبای هم‌رده تا حدودی خاص به نظر می‌رسد. در فرم‌دهی به این خودرو بیشتر از اشکال هندسی با خطوط شکسته استفاده‌شده تا بدنه مقداری خشن و اسپرت به نظر برسد. این در حالی است که اکثر رقبای این محصول به‌ویژه کراس‌اوورهای کوپه نظیر دیگنیتی پرایم، سعی داشته‌اند تا به‌واسطه به‌کارگیری از منحنی‌های ظریف، ظاهری لوکس و همه پسندتر ارائه دهند.

فضاي داخلي خودرو
فضای صندلی‌های عقب برای افرادی با قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر تقریباً جادار و بدون محدودیت به نظر می‌رسد؛ اما سرنشینان بلندقدتر احتمالاً ازنظر فضای زانو و سر کمی معذب خواهند شد. در پشتی را که باز کنید متوجه خواهید شد که اگرچه محفظه صندوق این خودرو نسبتاً جادار است و می‌تواند پذیرای لوازم یک خانواده ۴ نفره باشد، اما باید گفت که انتظار بیشتری از قسمت بار این خودرو می‌رفت؛ چراکه گنجایش ۴۰۵ لیتری نمی‌تواند به‌طور تمام و کمال پاسخگوی نیاز مشتریان ایرانی خصوصاً هنگام مسافرت باشد.

مشخصات فنی
شرکت آرین موتور پویا تنها می‌تواند میتسوبیشی اکلیپس کراس را با موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ و گیربکس سی وی تی به بازار ایران بیاورد؛ زیرا نسخه‌های دیگر این محصول قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار دلار دارند و درنتیجه نمی‌توانند در دور جدید واردات به بازار ایران راه پیدا کنند.پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ چهار سیلندر این خودرو قدرتی در حد ۱۵۰ اسب بخار تولید می‌کند و گشتاوری معادل ۲۵۰ نیوتن‌متر را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

البته نمونه دو دیفرانسیل این محصول نیز در بازار موجود است که با توجه به قیمت بالای آن، نمی‌تواند در کشورمان حاضر شود.عملکرد میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ با این پیشرانه و گیربکس سی وی تی ۸ دنده تیپ‌ترونیک تقریباً چابک به نظر می‌رسد؛ زیرا شتاب صفر تا صد آن حدود ۹.۸ ثانیه بوده و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متری این خودرو نیز نسبت به اکثر رقبای چینی بیشتر است که چابکی و توان مانوردهی را افزایش می‌دهد و رانندگی نسبتاً مهیجی را برای کاربر به وجود می‌آورد.

البته مسلماً اگر از انواع دیگر گیربکس‌ها استفاده می‌شد، توان حرکتی میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ به میزان مطلوب‌تری ارتقا پیدا می‌کرد.همچنین در مورد تجربه سواری با میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۲ هم باید گفت که سیستم تعلیق این خودرو به طریقی کارآمد وظیفه خود را انجام می‌دهد و درمجموع سواری نرم و لذت بخشی را فراهم می‌کند؛ هرچند که وجود مقداری خشکی برای تنظیم هندلینگ و پایداری این سبک از خودروهای کراس‌اوور اجتناب‌ناپذیر است.

قيمت و رقباي خودرو
قیمت فوب نسخه پایه این خودرو در بازار کشور امارات حدود ۷۰ هزار درهم اعلام‌شده و که به پول ما چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان است. البته هنوز نمی‌دانیم که چقدر تعرفه گمرکی به آن تعلق می‌گیرد اما با در نظر گرفتن کلیه هزینه‌ها می‌توان انتظار داشت که این محصول با حداقل قیمتی در حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار بورس به فروش برسد و بنابراین باید با رقبای چینی مونتاژ داخل نظیر فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم، هایما ۸s ایران خودرو و… به رقابت مستقیم بپردازد.

کدخبر: ۴۹۰۱۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر