کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۲۰۱
تاریخ خبر:

مکرون و بولسونارو چرا به جان هم افتادند؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | رئیس‌جمهور برزیل چهره بریجیت مکرون را به سخره گرفت و فرانسوی‌ها را عصبانی کرد.ماجرا از یک پست فیس بوکی شروع شد. پستی که در آن یک فرد عادی تصاویر روسای جمهور فرانسه و برزیل را با هم مقایسه کرده و نوشته بود:«حالا فهمیدید چرا مکرون ضد بولسوناروست؟» بولسونارو هم خودش را رساند و زیر این پست جنسیت زده کامنت جنسیت زده دیگری گذاشت که اوضاع را میان دو کشور از قبل هم بدتر کرد. او نوشت:«این مرد را تحقیر نکنید. مردم از خنده.»

رئیس‌جمهور فرانسه هم در نشست خبری گروه هفت وقت را مغتنم شمرد و همان جا تکه‌های سنگینی بار سیاستمدار راستگرای برزیلی کرد و این حرف‌ها را گستاخانه دانست و گفت:« از آنجا که من برای مردم برزیل احترام زیادی قائلم، امیدوارم به زودی رئیس جمهوری داشته باشند که مناسب این سمت باشد.» اینجا در مورد حواشی این دعوا بیشتر بخوانید:

* یک: مکرون و همسرش بیست و سه سال اختلاف سنی دارند و بولسونارو و همسرش هم بیست و چهار سال. منتها تفاوت این دو در این است که در ازدواج مکرون بریجیت بزرگتر است و در ازدواج رئیس جمهور برزیل، بولسانورو. پشت کردن مکرون به سنت اخیر روسای جمهوری فرانسه و ترک همسران قبلی و ازدواج با زنان جوانتر و زیباتر همان چیزی است که باعث شده این سیاستمدار برزیل که به ترامپ این کشور شهرت دارد به تحقیر مکرون و همسرش بریجیت بپردازد.

او فکر می‌کند که علت سردی مکرون و برخوردش بر سر موضوع آمازون، به خاطر حسادتی است که ممکن است به زیبایی و جوانی همسر او داشته باشد. حالا رئیس‌جمهور فرانسه با انتقاد شدید از رفتار «به شدت نامحترمانه» بولسونارو، اظهار امیدواری کرده که دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور برزیل به زودی به پایان برسد و برای زنان برزیلی احساس تاسف کرده و بولسونارو در پاسخ به مکرون گفته است که این «حمله‌ها» را نمی‌پذیرد.

* دو: موضوع اختلاف این دو که حالا به اینجا کشیده کمی کهنه‌تر است. بولسونارو کلا از اروپایی‌ها دل خوشی ندارد. البته آنها هم او را مردی نژادپرست، افراطی، ضد زن و پوپولیست می‌دانند. اما این اختلافات با آتش گرفتن جنگل‌های آمازون بالا گرفت. در پی آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون، مکرون از اقدامات تخریب‌گرانه رئیس جمهور برزیل در این کشور انتقاد کرده و از ایجاد محدودیت در توافق تجارت آزاد اروپا - مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) سخن گفته بود.

فرانسه بر شرایط این توافق تجاری که رعایت تمامی تعهدات توافق آب و هوایی پاریس و تعهدات مرتبط با گرمایش زمین است، تأکید می‌کند. امانوئل مکرون، بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل را به کوتاهی و دروغگویی درباره موضعش در مورد گرم شدن زمین متهم کرده بود. بعد از این موضع گیری صدای پسر بولسونارو از همسر اولش هم در آمد و بر سر ماجرای جلیقه زردها در توئیتر رئیس‌جمهور فرانسه را نادان خواند.

* سه: به تازگی گروه جی هفت گفته بود که می‌تواند به برزیل برای رسیدگی به وضعیت آمازون کمک کند. رئیس‌جمهور این کشور اما هر نوع کمکی را رد کرد. او گفت که این مسئله که مکرون در نشست جی هفت و در غیبت کشورهای منطقه آمازون، قصد صحبت کردن در مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های این منطقه را دارد، «ذهنیت استعماری» این کشور را نشان می‌دهد.

فعالان محیط زیست در برزیل، بولسونارو را مقصر می‌دانند و می‌گویند، او شرکت‌های چوب‌بری و کشاورزان را به بهره‌برداری بیش از حد از این جنگل‌ها تشویق می‌کند. اما راست گرایان این کشور می‌گویند این بهره‌برداری بی‌رحمانه از دوران دولت چپ‌گرا شروع شده و رئیس جمهور فعلی می‌خواهد جلوی این اتفاقات را بگیرد. جنگ در برزیل بر سر اینکه چه کسی به محیط زیست این کشور آسیب زده و اینکه اصلا سیاستمداران باید نگران محیط زیست و آمازون باشند یا نه، بالا گرفته است.

در این میان انگشت اتهام راستگرایان به شدت به سوی مکرون است که از روزهای ابتدایی آتش سوزی بولسونارو را مسبب این اتفاقات دانسته بود و نگرانی‌اش را لحظه به لحظه در توئیترش بروز می‌داد. از سوی دیگر کشورش با ایرلند متحد شد و اعلام کرد که اگر برزیل فکری به حال آتش نکند باید منتظر مجازات اقتصادی بماند زیرا این دو کشور مانع از قرارداد تجاری اتحادیه اروپا با آن‌ها خواهند شد.
شاید این توئیت مکرون که نوشته بود:« خانه‌مان دارد می‌سوزد، به معنی واقعی کلمه.» باعث شده تا بولسونارو موضوع استعمارگری اروپایی‌ها را وسط بکشد.

* چهار: دو داستان دیگری هم این میان در جریان است. برزیلی‌ها دست از سر فرانسوی‌ها بر نمی‌دارند. اونیکس لورنزونی، رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل در پاسخ به حرف‌های مکرون درباره آمازون و اختصاص بودجه ۲۲ میلیون دلاری برای مهار آتش از سوی اروپایی‌ها گفت: بهتر است اروپایی‌ها این پول را خرج بازآفرینی جنگل در قاره خود کنند. از آن طرف هم طرفداران دولت در برزیل می‌گویند مکرونی که نتوانست نوتردام را از آتش نجات دهد چطور می‌خواهد به ما کمک کند.

فرانسوی‌ها هم عصبانی هستند. آنها نه تنها از شوخی زشت بولسونارو در مورد بریجیت مکرون رنجیده‌اند که به یاد می‌آوردند که چند ماه پیش این مرد دیدارش را با وزیرخارجه فرانسه به خاطر رفتن به سلمانی لغو کرد و بعد فیلمش را در فیس‌بوکش به اشتراک گذاشت. زن ستیزی و بی‌مبالاتی بولسونارو که خیلی‌ها را یاد ترامپ می‌اندازد به نظر حالا حالاها تمام شدنی نیست.

کدخبر: ۲۷۷۲۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر