کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۹۶۷
تاریخ خبر:

مونتاژ اولین ‌‌دانگ‌فنگ ‌ون ‌در ایران

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | اینطور که از صنعت خودروی ایران پیداست، قرار است دیگر چینی‌ها را نه با نام اصلی خودشان که با نام‌هایی که مونتاژکننده‌ها برای این خودروها انتخاب می‌کنند بشناسیم. مثلاً مدیران‌خودرو به جای عرضه تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ و آریزو ۶ پرو تحت‌ برند چری، آنها را ذیل برند فونیکس که خودش ایجاد کرده به بازار می‌فرستد یا بهمن موتور هم برای فنگون ix5، جتور X70 اس و کوین شواندو، به ترتیب نام‌های دیگنیتی، فیدلیتی و رسپکت را انتخاب کرده است.

چند وقت قبل از احتمال مونتاژ یکی از ون‌های دانگ‌فنگ در ایران با نام C35 توسط بهمن موتور خبر دادیم و حالا این پروژه نهایی شده است؛ منتها این بار هم با نامی جدید یعنی اینرودز. این یعنی دانگ‌فنگ به دنبال آن است که هم ایران را جزو شرکای رسمی‌اش ذکر نکند تا دچار دردسرهای ناشی از تحریم صنعت خودروی ایران نشود و هم بتواند همزمان با چند شرکت ایرانی در زمینه مونتاژ خودروهایش همکاری کند.

با توجه به قیمت جهانی و ویژگی‌های دانگ‌فنگ C35، پیش‌بینی می‌شود ‌ این ون چینی با قیمت زیر ۵۰۰ میلیون تومان وارد بازار شود. با این حال همانطور که در مورد دیگر خودروهای مونتاژی صادق است، این رقم برای مصرف‌کننده نهایی که معمولاً نمی‌تواند خودروی مدنظرش را از طریق طرح‌های فروش شرکت خریداری کند، زیر ۷۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

بهمن موتور روی کلاسی دست گذاشته که مشتریان خاص خودش را دارد. تا پیش از این‌ کسانی که می‌خواستند ون تجاری بخرند باید روی هزینه‌های بالا فکر می‌کردند چون معدود گزینه‌های موجود در بازار همچون فیات دوکاتو و هیوندای H350 قیمت‌های بالای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دارند که باعث می‌شود آنها برای کسب‌و‌کارهای کوچک به‌صرفه نباشند. حتی ون وانای ایران‌خودرو هم که همان فوتون ویوی چینی است، اخیراً قیمت حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومانی پیدا کرده است.

در چنین شرایطی بهمن اینرودز می‌تواند نظر کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌هایی که به دنبال ونی جادار برای جابه‌جایی محصولات خود هستند را جلب کند. ظرفیت حمل بار انیرودز ۷۲۵ کیلوگرم اعلام شده که نسبت به وانت‌های مسقف کوچک شرکت‌ها به مراتب بهتر است. پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی اینرودز قادر است ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج سرعه دستی به چرخ‌های عقب این خودرو انتقال دهد.

اگر اینرودز بخواهد نقطه ضعفی داشته باشد در این پیشرانه است. اگر بهمن موتور یک پیشرانه دیزل یا توربو را برای اینرودز انتخاب کرده بود، اینرودز می‌توانست بهتر از ظرفیت خود استفاده کند. اما از الان می‌توان پیش‌بینی کرد که اینرودز نیز به سرنوشت ون دلیکا دچار خواهد شد؛ دلیکایی که پیشرانه ضعیفش رانندگی با آن در شهرهای شلوغ را تبدیل به یک مشکل حاد کرده بود.

اگرچه تنوع آپشن‌ها در کلاس ون‌های تجاری در بازار خودروی ایران مسئله چندان مهمی برای خریداران نیست‌ اما وضعیت اینرودز از این نظر چندان بد به نظر نمی‌رسد. دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، دوربین عقب، چراغ روشنایی روز و سنسور باد تایرها از جمله آپشن‌های بهمن اینرودز هستند.

کدخبر: ۴۳۴۹۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر