کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۷۷۹
تاریخ خبر:

موضوع رسمی روسیه در مورد اختلاف ایران و آمریکا

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه اقدامات غیرقانونی آمریکا باعث افزایش تنش در منطقه شده، گفت: ما قصد مداخله در روابط ایران و ایالات متحده را نداریم، ولی در صورت علاقه‌مندی طرفین، حاضر به کمک به برقراری گفت‌وگو بین دو کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز، سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات با همتای سریلانکایی خود در کلمبو، بار دیگر اعلام کرد که ترور ژنرال "قاسم سلیمانی" در بغداد، اوج اقدامات غیرقانونی آمریکا بود و چنین اقداماتی از نظر ما غیرقابل قبول هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد، آنچه در این ماجرا اتفاق افتاده، مسلماً فراتر از همه چارچوب‌های حقوق بین المللی و اصول انسانی است.

پیش از این، "ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا ترور سردار سلیمانی را قانونی خوانده و این اقدام آمریکا را دفاع از خود توصیف کرده بود.

لاوروف همچنین گفت: «روسیه با تشدید اوضاع در منطقه خلیج فارس، از هر طرف که باشد ، مخالف است. ما از ایالات متحده و ایران می خواهیم تا خویشتن داری کرده و همه مشکلات را از طریق مذاکره حل و فصل کنند.»

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سئوالی یادآور شد: «اگر از اقدامات عملی صحبت کنیم، مسکو قصد ندارد در روابط بین ایالات متحده و ایران دخالت کند. بسیاری تلاش کرده‌ و کوشش می کنند تا به آغاز مذاکرات بین آمریکا و ایران برای کاهش تنش‌های دو کشور کمک کنند. ما نیز حاضر هستیم تا در صورت علاقه طرفین، به تهران و واشنگتن برای برقراری گفت‌وگو کمک کنیم.»

به گفته لاوروف، هیچ کس نمی تواند از آنچه در منطقه خلیج فارس در حال اتفاق افتادن است و تنش‌ها در حال افزایش است و در نتیجه آن مردم کشته شده‌اند احساس رضایت کند.

وی گفت: «ما نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که همه این مشکلات از لحظه‌ای آغاز شد که ایالات متحده چند سال پیش اعلام کرد که " بدون استثنا، تمامی مشکلات منطقه ناشی از فعالیت ایران است و تهران تروریست اصلی است"، در صورتیکه هیچ کس نمی تواند چنین مسئله‌ای را اثبات کند و ایران را از تأثیرگذاری بر آنچه در حوالی مرزهای خود اتفاق می‌افتد متوقف سازد.»

این دیپلمات افزود: «در عین حال، ایالات متحده تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض و شروع به مجازات کردن کلیه کسانی کرده که تجارت مشروع با ایران انجام می دهند، و آنها را تحریم کرده است که این امر منجر به افزایش بیش از اندازه وخامت اوضاع شده است.»

کدخبر: ۳۰۳۷۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر