کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۶۹۰
تاریخ خبر:

مورد مبهم کرونای هنرمندان و ساده‌انگاری پایان محدودیت‌ها

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| بیایید با هم یک‌بار اسامی این هنرمندان را مرور کنیم: «عزت‌الله مهرآوران، سیامک اطلسی، کیومرث پوراحمد، مونا فرجاد، شهره لرستانی، جمشید هاشم‌پور، نادر مشایخی، رامبد جوان و فریده سپاه‌منصور» همه این افراد در سه ماه گذشته با وجود تزریق یک یا دو دُز واکسن به کرونا مبتلا شدند. هنرمندان تنها افرادی نبودند که با وجود واکسن، کرونا گرفتند اما ابتلای چهره‌های شناخته‌شده، ضدتبلیغ بزرگی به نفع گروه‌های مخالف واکسن بوده که باعث شده بیمار شدن آنها را به موضوع حساس‌تری تبدیل کند.

هفته پیش عزت‌الله مهرآوران و مرحوم سیامک اطلسی دو دُز واکسن خود را زده بودند که خبر ابتلای آنها به کرونا و بعد برای یکی مرگ و برای دیگری خواب مصنوعی منتشر شد. مهرآوران هنوز تحت درمان است ولی اطلسی از پس جنگیدن با این بیماری برنیامد و چهارم مهر فوت کرد. آنها تنها افرادی نیستند که خبر کرونا گرفتنشان با وجود تزریق دو دُز واکسن همه را متاثر کرده. مونا فرجاد و شهره لرستانی هم گفته بودند با وجود تزریق واکسن اخیرا به کرونا مبتلا شده‌اند. فرجاد دو دُز و لرستانی یک دُز تزریق کرده بودند که با کرونا و علائم آن روبه‌رو شدند. تست کیومرث پوراحمد هم با وجود تزریق دو دُز، هفته پیش مثبت شد.

«باوجود تزریق واکسن»، خط ثابتی از خبرهای مرگ و میر و ابتلای به کرونا در روزهای گذشته شده است. دیگر انتظار این یکی را نداشتیم؛ نه اینکه در اثربخشی واکسن تشکیک وارد کنیم یا ندانیم با وجود واکسن باز هم ممکن است کرونا بگیریم؛ نه. اما پیش‌بینی نمی‌کردیم دربرگیری آن اینقدر زیاد باشد که همه را شوکه و دل مخالفان واکسن را شاد کند. علاوه بر هنرمندان که معمولا واکسن آنها بیشتر خبری می‌شود، اخیرا هم خبر مرگ دو پرستار با وجود تزریق دو دُز همه را به فکر فرو برده است. به‌غیر از این افراد پرویز سیروس‌پور، پیشکسوت کشتی هم مانند افراد دیگر دیروز با وجود تزریق واکسن در آی‌سی‌یو بستری شده است.

در بین هنرمندانی که مردادماه جان خود را از دست دادند، فرشته طائرپور و علی سلیمانی واکسن خود را تزریق نکرده بودند اما افراد دیگری فقط در همین یکی دو هفته به این بیماری مبتلا شدند که واکسن خود را از اوایل مرداد گرفته بودند. غیر از آنها در اواخر تیرماه هم رامبد جوان و اعضای گروه خندوانه در حالی‌که دو دُز واکسن خود را گرفته بودند، به این بیماری مبتلا و در بیمارستان بستری شد. برخی از این افراد واکسن خود را در سوله ورزشی خانه هنرمندان دریافت کردند.

اما رجبی معمار، رئیس خانه هنرمندان که خودش و دیگر همکارانش در همین سوله واکسن دریافت کرده‌اند، احتمال مشکوک بودن واکسن‌های این محدوده را رد می‌کند و می‌گوید که خود او و همکارانش و دوستان دیگرش هم در همین‌جا واکسن تزریق کردند و این بیماری را نگرفته‌اند. یکی از اعضای خانه سینما همچنین خبر می‌دهد که کیومرث پوراحمد واکسن خود را در ایران‌مال تزریق کرده است. گفت‌و‌گوی هفت صبح با اعضای هیات مدیره خانه سینما همچنین نشان می‌دهد که آنها قرار است به‌زودی در هفته پیش‌رو درباره ابتلای مجدد افرادی که با شروع واکسیناسیون هنرمندان واکسینه شدند، جلسه برگزار کنند.

جواب پزشکان ولی نسبت به این ماجرا این است که با وجود همه این اخبار نباید بی‌خیال واکسیناسیون شد. به گفته زرنانی، متخصص ایمونولوژی فرمولاسیونی در واکسن وجود دارد که پاسخ‌های ایمنی را به‌صورت آرام و طولانی‌مدت تحریک می‌کند؛ در نتیجه پاسخ‌های ایجاد شده طولانی و ماندگار است و مهمترین نکته این است که افرادی که واکسن می‌زنند نسبت به واریانت‌های جدید جهش‌یافته نسبت به کسانی که عفونت طبیعی دارند، بیشتر مقاوم می‌شوند.

نقطه ضعف مهم جشن پایان محدودیت‌ها
چند روزی بود که آمار ابتلای به کرونا سیر نزولی خود را طی می‌کرد ولی دوباره هشتم مهر این عدد با یک برگشت به عقب روی عدد ۱۴ هزار نفر مبتلا قرار گرفت. این افزایش مبتلایان ممکن است نتیجه کاهش رعایت پروتکل‌ها از سوی افراد واکسینه شده باشد و یا ارتباطی به بازگشت حدود ۸۰ هزار ایرانی زائر کربلا داشته باشد. چیزی که از انتشار این اسامی، خبر کرونای چهره‌های شاخص و مشهور را مهم می‌کند، این است که ابتلای آنها پای واکسن‌نزده‌ها را بیشتر سست می‌کند.

تا امروز ۳۸.۷ میلیون واکسن دُز اول و ۱۶٫۲ میلیون واکسن دُز دوم تزریق شده است. به عبارتی ۴۴درصد مردم حداقل یک دُز واکسن و ۱۸درصد دو دُز را زده‌اند. وزیر بهداشت در گزارش‌های رسمی خود این دو عدد را جمع کرده و خبر داده که قرار است محدودیت‌های کرونایی از این به‌بعد فقط برای واکسن‌نزده‌ها اجرا شود. این جای سوال دارد که وقتی افراد واکسینه‌شده زیادی امروزه درگیر ابتلا به کرونا هستند، چطور قرار است پروژه لغو محدودیت‌ها اجرا شود؟

ساده‌انگاری پایان محدودیت‌ها از زبان فرهنگستان علوم پزشکی
اگر هنرمندان کرونا می‌گیرند و برخی از آنها جانشان را از دست می‌دهند، این اتفاق به نسبت بیشتری در بین مردم و مشاغل دیگر هم وجود دارد. این یعنی یا واکسن هنرمندان که اغلب در سوله پارک هنرمندان تزریق شده، مشکلی داشته و یا سینوفارم به تنهایی نمی‌تواند ایمن‌کننده جمعیت کشور باشد. به خاطر همین هم بود که روز پیش رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با شنیدن خبر وزیر بهداشت دست به قلم شد تا خبر وزیر برای برداشتن محدودیت‌های کرونایی افراد واکسینه شده را به باد انتقاد بگیرد.

علیرضا مرندی این خبر وزیر را یک توصیه ساده‌انگارانه دانست. عین‌اللهی دقیقا چه وعده‌ای داده است؟ او روز جمعه اعلام کرد که به‌زودی محدودیت‌ها در زمینه مسافرت، حضور در اماکن آموزشی و ورزشی و محدودیت‌های مشاغل و اصناف برای دارندگان کارت واکسن (شامل افرادی که یک یا دو دُز واکسن دریافت کرده‌اند) برداشته خواهد شد. به گفته وزارت بهداشت از این پس برای افرادی که واکسن می‌زنند کارت واکسن دیجیتال صادر خواهد شد.

به خاطر همین هم علیرضا مرندی در نامه خود به وزیر بهداشت، به کشورهایی که برنامه واکسیناسیون موفقی داشته‌اند، اشاره کرده و نوشته است: «در کشوری مانند کانادا که دو نوبت واکسیناسیون بیش از ۸۰درصد از جمعیت را انجام داده است، کماکان سخت‌گیری‌های جدی ازجمله بستن مرز با آمریکا و نیز قرنطینه دو هفته‌ای افرادی که به این کشور وارد می‌شوند، اعمال می‌شود. برخی کشورها که بیش از ۸۰درصد از جمعیت خود را در دو نوبت واکسینه کرده‌اند، ولی حفاظت‌های فردی را جدی نگرفته و رها کرده‌اند، مجددا به پیک‌های بعدی کرونا دچار شده‌اند. تجربه نشان داده است که بیماری‌های با خطر کمتر و شیوع کمتر مانند سرخک و فلج اطفال حتی با بیش از ۹۰درصد، ایمنی جمعی ایجاد نمی‌کند.»

در این نامه آمده است: «با توجه به موارد فوق به‌نظر می‌رسد توصیه‌ها و قول‌هایی ازجمله آزادی مسافرت و موارد دیگر که پس از انجام ۷۰درصد واکسیناسیون از طرف وزارت بهداشت به مردم داده می‌شود، این نگرانی را ایجاد می‌کند که با ساده‌انگاری در این خصوص و کاهش حفاظت‌های فردی مجددا شاهد پیک‌های بعدی بوده و زحمات و تلاش‌های اخیری که در حوزه سلامت تاکنون صورت گرفته، کم اثر شود.» در متن پر از کنایه این نامه، مرندی از مسئولان وزارت بهداشت خواسته شده است تا در توصیه‌های خود به مردم پس از مصونیت جمعی، با مجامع علمی داخلی و بین‌المللی مشورت کنند.

او از چهره‌های تاثیرگذار نظام درمان کشور است که آخرین‌بار خطاب به محمدجواد ظریف نامه داده و گفته بود که تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای تهیه کردن واکسن در زمان خود موثر نبوده است. با اینکه هنوز جزئیات بیشتری از جشن وزیر بهداشت برای برداشتن محدودیت‌ها نیامده ولی ماجرای ابتلای به کرونا پس از واکسن هر علتی که داشته باشد می‌تواند پاشنه آشیل پروژه جدید ستاد مبارزه به کرونا در روزهای آینده باشد.

کدخبر: ۴۱۷۶۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر