کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۹۱۵
تاریخ خبر:

مورد عجیب مارکواین مولین در افغانستان

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | مارکواین مولین، سیاست‌مدار ۴۴ساله آمریکایی فردی عجیب و غیر قابل پیش‌بینی است. او برخلاف دیگر هم‌قطاران جمهوری‌خواهش موافق طرح‌های بازسازی زیرساخت‌های آمریکا و توافق سبز است اما جو بایدن و نانسی پلوسی را از این باب مورد نقد قرار می‌دهد که آن‌ها به طور کارشناسانه روی این طرح‌ها کار نکردند و برای آن‌ها جنبه سیاسی و تبلیغاتی این طرح‌ها مهمتر از جنبه عملیاتی و زیر ساختی آن‌هاست، به همین دلیل از مخالفان اصلی تصویب این طرح‌ها بود و از هر اقدامی برای توقف تصویب آن‌ها فروگذار نکرده است.

در پیشروی‌های سریع و ناگهانی طالبان و سقوط شهرها و استان‌های افغانستان یکی پس از دیگری نیز مولین یکی از افرادی بود که زودتر از دیگران واکنش نشان داد و نسبت به آینده و سرنوشت نیروهای آمریکایی در این کشور هشدار داد. او در این باره در حساب رسمی توئیترش نوشت من برای نیروهای آمریکایی، شهروندان کشورم و تمامی متحدانمان در افغانستان دعا می‌کنم. دو روز پیش نیز در حساب توئیتر خود، بایدن را برای خروج شتاب‌زده از افغانستان‌ ملامت کرد و نوشت که تمامی تجهیزات و تسلیحات نظامی ما بدون هیچ دردسری به دست تروریست‌های طالبان افتاده است و این اتفاقی تلخ و حزن‌انگیز است‌. او این توئیت را از یونان منتشر کرد و اعلام شد او برای امور کاری به این کشور سفر کرده است.

مولین از جمله محافظه‌کاران جمهوری‌خواه آمریکا و یکی از ۵ عضو کنگره فعلی است که به طور خالص تباری آمریکایی دارد و مهاجر نیست و از این رو حس برتری نسبت به دیگر سیاست‌مدارانی دارد که تباری غیر آمریکایی دارند. روز گذشته روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکا فاش کرد مارکواین مولین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز دوشنبه برای ورود به افغانستان اقدام کرده است و اکنون خبری از محل حضور او در دسترس نیست. مولین در روز تکمیل خروج آمریکایی‌ها از افغانستان برای ورود به این کشور از طریق مرزهای مشترک افغانستان با تاجیکستان تلاش کرده است.

به علاوه پنتاگون درخواست مولین در روزهای گذشته برای ورود به افغانستان برای نجات سربازان و شهروندان آمریکایی را که هنوز در افغانستان هستند را رد کرده بود. با انتشار این خبر، مردیت بلنفورد، سخنگوی دفتر مولین طی بیانیه‌ای اعلام کرد مارکواین مولین در جای امنی اقامت دارد و اکنون در صحت و سلامت کامل است و او خود به میدان رفته تا تلاش کند جان سربازان و شهروندان کشور ما را در زمین جنگی که رئیس‌جمهور بایدن آن را ترک کرد نجات دهد تا غرور ما بیش از این خدشه‌دار نشود.

برخی حدس می‌زنند که ممکن است مولین همچنان در تاجیکستان باشد و او آگاهانه و فرصت‌طلبانه از خبری که واشنگتن پست منتشر کرد سوءاستفاده کرده است تا با تایید شایعه حضورش در افغانستان از اعتبار بایدن و دموکرات‌ها بکاهد و به اعتبار خود و دیگر جمهوری‌خواهان بیافزاید. از این رو رسانه‌ها و خبرنگاران برای اطلاع از سرنوشت و محل فعلی اقامت مولین با سفیر آمریکا در تاجیکستان تماس گرفتند. سفیر ضمن تایید خبر عزیمت مولین به تاجیکستان، اضافه کرد او برای انتقال مقدار انبوهی پول نقد و نجات ۵ شهروند آمریکایی شامل یک زن و ۴ فرزندش که در منطقه‌ای از خاک افغانستان گیر افتاده بودند یک هلی‌کوپتر اختصاصی درخواست کرد و از ما کمک خواست.

مولین در سفر ماجراجویانه خود ابتدا از یونان به تفلیس گرجستان رفته و از آنجا به دوشنبه تاجیکستان سفر کرده است اما در نهایت با جواب منفی سفیر در رابطه با سفرش به افغانستان مواجه شده است. سفیر می‌گوید در ابتدا قوانین تاجیکستان اجازه حمل این مقدار از پول نقد را به خارج از مرزهای کشورش نمی‌دهد و در قدم بعدی او صلاح نمی‌دیده است که یک مقام رسمی آمریکایی جان خود را به خطر بیاندازد و به خطرناک‌ترین منطقه حال حاضر جهان برای شهروندان این کشور وارد شود.

به نظر می‌آید مولین خودخواسته و خودسر و درست در روزی که آخرین سرباز آمریکایی حاضر در افغانستان نیز این کشور را ترک کرد به بهانه نجات مردم کشورش وارد مرزهای افغانستان شده است و شواهد نشان می‌دهد به رغم مخالفت‌های پنتاگون و سفارت آمریکا در تاجیکستان، او با انبوهی پول نقد که مقدار آن هنوز مشخص نیست وارد خاک افغانستان شده است. این اقدام مولین بازار حدس و گمان‌ها را داغ کرده و یک سوال را بیش از دیگر سوال‌ها برجسته ساخته است: «این پول‌ها از طرف چه افرادی و برای چه کسانی فرستاده شده است؟»

می‌توان پاسخ این سوال را در اتفاقاتی که در آینده نه چندان دور در افغانستان رخ خواهد داد یافت. مولین در گذشته نه چندان دور مبارز MMA موفقی بوده که در لیگ اول UFC و درون قفس‌های آهنین مبارزه می‌کرده است و انتخاب او برای انجام این ماموریت مخفی به سبک فیلم‌های رمبو، ذهن‌ها را بیش از پیش به خود مشغول کرده است.

کدخبر: ۴۱۱۹۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر