کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۳۳۷
تاریخ خبر:

مورد عجیب بنیامین

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | سال جدید را طوری آغاز کردیم که برخلاف سال‌های پیش خبری از اجراهای زنده و کنسرت‌های بزرگ نبود اما قطعات و اخبار جدید و حاشیه‌هایش همچنان به قوت خودش باقی بود. جدی‌ترین اتفاق موسیقی در روزهای تعطیلی بدون شک ماجرای بنیامین و خواندن قطعه دستکاری‌شده «کودکانه» فرهاد در برنامه دورهمی ‌بود.

این قطعه که درواقع یک‌جور بازسازی در دوران پسافرهاد است، دقیقا همان ملودی «کودکانه» فرهاد را دارد که تنها ترانه آن عوض شده. ترانه اصلی متعلق به شهیار قنبری است و ترانه جدید کار فرید احمدی، ترانه‌سرای ثابت بنیامین. قطعه «بوی عید» اولین‌بار در سال ۸۸ منتشر شد و همان زمان هم سروصدای زیادی به‌راه انداخت. منتقدان از کار بنیامین انتقاد کردند و طرفداران فرهاد هم از حرکت بنیامین راضی نبودند. اما در همین روزهای عید دوباره‌خوانی این قطعه در برنامه پربیننده دورهمی ‌توسط بنیامین مجددا خبرساز شد.

یکی‌ دو روز پس از اجرای این قطعه در دورهمی،‌ اسفندیار منفردزاده(آهنگساز کودکانه) در متنی بلندبالا اعلام انزجار کرد. او در قسمت‌هایی از متنش آورده: «آقای بنیامین! شما در دستبرد به آهنگ من و شعر شهیار قنبری بی‌شرمی ‌کرده‌اید. چنان بی‌شرم که من در این ایام هم سکوت را جایز ندانستم. این چه سمی‌ست در ذهن شما که امر را بر شما مشتبه کرده «با زیبایی‌ها عکس گرفتن، یعنی زیبا شدن.» آینه دوای درد شما و تفکر شماست.

شبیه آن صحرانشین شده‌اید که خزنده بیابانی را به بادیه خورش دیگران انداخت و فریاد زد: «من هم شریک» شرم کنید. قد بکشید! خودتان باشید! خودتان بسازید، اما مدام از خودِ قبلی‌تان عبور کنید! به جای شراکت‌ طلبیدن در زیبایی‌های خاطره‌شده، از زیبایی‌آفرینان گذشته درس بگیرید. رسم زیبایی‌آفرینان تاریخ همین بوده؛ همچنان که ما نیز از بزرگان پیش از خودمان یاد گرفتیم و عاشقانه چیزی بر آن افزودیم.»

درست کمی ‌بعد بود که خبر رسید شهیار قنبری، ترانه‌سرای اثر «کودکانه» از طریق وکلایش در ایران، شکایتش از بنیامین بهادری را به‌دلیل دستبرد به ترانه‌اش و اجرای آن در برنامه «دورهمی» تقدیم مراجع قضایی کرد. او در این‌باره گفته: «داستان تجاوز‌هایی از این دست باید به آخر برسد. چهل‌سال است که دارند کارنامه مرا تکه‌تکه می‌کنند، از آوازخوان تا تصنیف‌فروش. تا همه باهم قانون‌مند نشویم به جایی نمی‌رسیم.»

البته شاید فکر کنید چنین شکایتی به جایی نرسد اما اگر یادتان باشد همین چندسال پیش هم در ماجرایی مشابه سینا سرلک، رضا صادقی و علی لهراسبی ترانه «سوغاتی» اردلان سرفراز را خوانده بودند، که درنهایت موجب عذرخواهی این خوانندگان از ترانه‌سرا شد. ماجرای بنیامین اگرچه اندکی تفاوت دارد اما به‌نظر می‌رسد با شکایت شهیار قنبری و پیگیری وکیل او، بنیامین در این دعوا بازنده باشد.

بنیامین بهادری سال‌ها پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، از این اثر بر پایه یکی از آرایه‌های ادبی در ادبیات فارسی که در شعر کاربرد دارد، نام برد و گفت: «ترانه‌سرا در این کار استقبال کرده است. همان‌طور که حافظ از خواجو و شهریار از سعدی استقبال کرده‌اند؛ فرید احمدی نیز از این شعر بهره برده است. گاهی برخی موضوعات در مسیر گذشتگان است، اما المان‌ها تغییری نمی‌کند.»

بنیامین درست می‌گوید؛ خیلی وقت‌ها هنرمندان به‌دلیل علاقه شخصی‌شان به یک اثر یا ادای دین به آن اثر یا خالقش، قسمتی از کار اصلی یا کل کار را با تغییر و یا بی‌تغییر بازخوانی می‌کنند و کسی هم کاری به کارشان ندارد. اما ماجرا همیشه وقتی بیخ پیدا می‌کند که چنین کاری توسط هنرمندی منتشر شود که مارکت قوی داشته باشد. بنیامین هم از این قاعده مستثنا نیست.

چه قبول داشته باشید چه نه، او یک خواننده تجاری است و از کسی که بیزینس در کارش قوی است و کنسرت‌هایش سالیان سال است به‌راه است، توقع می‌رود اگر چنین نیتی هم دارد، با هماهنگی قبلی مجوز کارش را از آرتیست مولف بگیرد. البته بنیامین در جایی گفته بود که همان موقع که قصد تولید کار را داشته با خانواده فرهاد مهراد موضوع را در میان گذاشته بوده و توافق ضمنی آنها را از پیش داشته.

اما با تمام این حرف‌ها این عجیب است که بنیامین و تیمی ‌که او را پشتیبانی می‌کند، حساب این را نکرده بودند که اجرای این اثر در یک برنامه پرمخاطب می‌تواند حاشیه‌ساز و مشکل‌زا باشد. آخرین پست اینستاگرام بنیامین تا این لحظه مربوط به اعلام روز پخش مصاحبه‌اش در برنامه دورهمی ‌است و واکنشی نسبت به این موضوع نداشته. از همه این‌ها که بگذریم، باید گفت ترانه «کودکانه» سال‌هاست که به‌دلیل پخشش از تلویزیون و بازخوانی آن توسط خوانندگان مختلف، مورد دعوا است و انگار این موضوع در مورد «کودکانه» تمامی ‌ندارد.

کدخبر: ۳۱۸۳۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر